Utlysning av areal gjennom TFO 2024

Energidepartementet har i dag utlyst årets konsesjonsrunde på norsk kontinentalsokkel – TFO 2024. De årlige rundene med tildelinger i forhåndsdefinerte områder (TFO) gir oljeselskapene mulighet til å få tilgang til attraktivt areal i de modne områdene på norsk sokkel. I år utvides TFO-området med totalt 37 blokker i Barentshavet og Norskehavet.

– Vi trenger videre leting for å gjøre nye funn som igjen legger til rette for investeringer for å opprettholde produksjon. Det er viktig for å trygge arbeidsplasser, inntekter til fellesskapet og Europas energisikkerhet. Tilgang på nytt, attraktivt areal gjennom TFO-ordningen er en bærebjelke i regjeringens petroleumspolitikk, sier energiminister Terje Aasland.

Tildelinger i forhåndsdefinerte områder (TFO) er en årlig konsesjonsrunde som omfatter de modne leteområdene på norsk kontinentalsokkel. Etter over 50 år med letevirksomhet omfatter TFO-ordningen i dag størstedelen av det arealet som er åpnet og tilgjengelig på norsk kontinentalsokkel. TFO-rundene er viktige for å gi oljeselskapene påfyll av attraktivt areal på kontinentalsokkelen.

I forbindelse med TFO 2024 er TFO-området utvidet med hele eller deler av 37 blokker. Blokkene som blir lagt til er tre blokker nordvest i Norskehavet og 34 blokker øst i Barentshavet.

Selskapenes søknadsfrist i denne konsesjonsrunden er tirsdag 3. september kl. 12.00. Det tas sikte på at tildeling av nye utvinningstillatelser i de utlyste områdene kan skje i begynnelsen av 2025.

Fullstendig utlysningstekst, oppdatert kart over utlyste blokker, HMS-, miljø- og fiskeriforhold og ytterligere informasjon er tilgjengelig på Sokkeldirektoratets nettsider.

Bakgrunn om TFO-ordningen

Norsk olje- og gassnæring er landets største og viktigste næring for verdiskaping, inntekter til staten, eksport og investeringer. For å opprettholde aktiviteten på sikt er det viktig med kontinuitet i leteaktiviteten. Leting gir muligheter for nye funn som kan bygges ut og bidra til å opprettholde aktivitet og produksjon. I modne områder er nye funn viktige for å oppnå god kapasitetsutnyttelse i produksjons- og transportanlegg og for en god forvaltning av tidskritiske ressurser.

Petroleumsvirksomheten i Norge foregår med strenge krav til helse, miljø og sikkerhet og ivaretakelse av det ytre miljø. Det blir lagt stor vekt på å sikre god sameksistens med andre næringer.

Tildeling i forhåndsdefinerte områder ble introdusert i 2003 for å legge til rette for tidsriktig utforskning av de geologisk mest kjente delene av sokkelen. I disse områdene går den forventede funnstørrelsen ned. Det letes i stor grad etter mindre funn som ikke kan rettferdiggjøre en selvstendig utbygging, men som kan være meget lønnsomme når de sees i sammenheng med andre funn og/eller kan utnytte eksisterende eller planlagt infrastruktur.

Det er derfor viktig med tidsriktig utforskning av disse områdene. Forutsigbarhet om hvilke områder det er mulig å søke på i TFO og jevnt påfyll av nytt areal er viktig for å oppnå en effektiv utforskning. TFO-runder gjennomføres derfor årlig. Ved utlysning blir det vurdert om TFO-området skal utvides. Området utvides etter hvert som nye områder blir utforsket. 

TFO-konsesjonsrunder starter med at det foretas en vurdering av om TFO-området skal utvides. Den petroleumsfaglige vurderingen gjøres av Sokkeldirektoratet. Ved utvidelse av det forhåndsdefinerte området foreslår myndighetene arealer som karakteriseres som petroleumsfaglig modne. Med utgangspunkt i definisjonen av petroleumsfaglige modne og umodne områder er dette, i henhold til langvarig praksis, operasjonalisert til følgende petroleumsfaglige kriterier, hvor ett eller flere legges til grunn for forslaget: 

  • Infrastrukturnært areal. Dette omfatter både eksisterende og planlagt infrastruktur. Eventuelle ressurser i arealene anses som tidskritiske.
  • Areal med letehistorie. Dette omfatter arealer som tidligere er tildelt og tilbakelevert, areal med kjente letemodeller og areal som ligger mellom tildelt og tilbakelevert areal.
  • Areal som grenser til eksisterende forhåndsdefinerte områder, men som ikke er omsøkt i nummererte runder.
  • Også hensynet til opprettholdelse av leteaktivitet og produksjon på kontinentalsokkelen vektlegges ved vurderinger av utvidelser av TFO-området.

Ut fra petroleumsfaglige vurderinger utvides TFO-området for TFO 2024 med 37 blokker eller deler av blokker, herunder 34 blokker i Barentshavet og 3 blokker i Norskehavet. Arealet som nå inkluderes i TFO-området ble åpnet senest i 1994. Arealet inneholder areal med kjente letemodeller og letehistorie, inkludert tidligere letebrønner, areal som er tilbakelevert og areal som geografisk ligger mellom tildelt og tilbakelevert areal. Videre omfattes areal som grenser til eksisterende forhåndsdefinert areal. Deler av arealet inkluderes for å kunne påvise tidskritiske ressurser som kan knyttes til eksisterende og planlagt infrastruktur.

Vurdering av høringsinnspillene

Forslag til utlysning av TFO 2024 har vært på offentlig høring. Departementet sendte ut forslag til utlysning av TFO 2024 på offentlig høring 31. januar 2024 med høringsfrist 13. mars. I høringsrunden ble det bedt om innspill knyttet til om det er tilkommet ny, vesentlig informasjon som er relevant for beslutningen om hvor det kan være petroleumsaktivitet etter at den relevante forvaltningsplan ble behandlet i Stortinget, jf. Meld. St. 28 (2010–2011) En næring for framtida – om petroleumsvirksomheten og Innst. 143 S (2011–2012).  

Energidepartementet mottok til sammen 29 høringsuttalelser fra selskaper, organisasjoner, statlige etater, Sametinget og departementer. Høringsuttalelsene har blitt vurdert og har inngått som del av beslutningsgrunnlaget ved dagens utlysning av TFO 2024.

Flere av høringsuttalelsene omhandlet petroleumsvirksomhet og hensynet til klima. Slike uttalelser faller utenfor høringens mandat og er tatt til orientering. Norsk klimapolitikk bygger på prinsippet i det FN-ledede klimasamarbeidet, inkludert Parisavtalen. Det er en omfattende regulering av utslipp til luft fra sektoren. Petroleumsvirksomheten er underlagt et strengt utslippsreguleringsregime som Stortinget har sluttet seg til, og det er innenfor disse rammene opp til selskapene å lete etter, bygge ut og utvinne de ressursene som er lønnsomme.

I forbindelse med behandling av utbyggingsplaner gjøres det, i henhold til regelverket, vurderinger av finansiell klimarisiko og produksjons- og forbrenningsutslipp. Høringen omhandler ikke norsk klimapolitikk, men om eventuell ny, vesentlig informasjon som er relevant for Stortingets beslutning om hvor det kan være petroleumsaktivitet.

Flere av høringsinnspillene omhandler TFO-ordningen og gjennomføringen av TFO 2024. Slike uttalelser faller utenfor høringens mandat og er tatt til orientering. Dette er ikke en høring som omhandler videreføring av TFO-ordningen, men om eventuell ny, vesentlig informasjon som er relevant for Stortingets beslutning om hvor det kan være petroleumsaktivitet.

Enkelte av høringsinnspillene argumenterer mot deler av utlysningen som følge av generelle, kjente miljømessige problemstillinger, herunder knyttet til særlig verdifulle og sårbare områder (SVO-områder). Dette er argumenter som var kjent og vurdert når Stortinget fastsatte gjeldende rammer for petroleumsvirksomheten. Høringsinnspillene vurderes ikke å inneholde ny, vesentlig informasjon som er relevant for Stortingets beslutning om hvor det kan være petroleumsaktivitet. Slike innspill er tatt til orientering.

Departementet vil også vise til at regjeringen nylig la frem en ny stortingsmelding, Meld. St. 21 (2023–2024) Helhetlige forvaltningsplaner for de norske havområdene, med oppdaterte forvaltningsplaner for havområdene. I denne prosessen har ny informasjon blitt tatt stilling til av regjeringen og lagt frem for Stortinget. Rammene for petroleumsvirksomheten i meldingen blir lagt til grunn for utlysningen av TFO 2024.

Det er tatt hensyn til fiskeriene gjennom de generelle vilkårene som tas inn i konsesjonsdokumentene og gjennom etablert regelverk. Vilkår for gyteområder for nordøstarktisk torsk tas inn i vilkårene for TFO 2024. Disse gyteområdene fremgår ikke av det faglige grunnlaget for siste forvaltningsplan med en slik blokkspesifikk presisjon som det fremgår av Havforskningsinstituttets råd i forbindelse med konkrete vurderinger av aktivitet i området. Endringen innebærer seismikkbegrensninger for enkelte blokker i Barentshavet. 

Ved tildeling forventes Stortinget å ha behandlet Meld. St. 21 (2023-2024). Tildeling av nye tillatelser under TFO 2024 planlegges i begynnelsen av 2025 og vil være i tråd med de rammene Stortinget fastsetter ved behandling av Meld. St. 21 (2023-2024). 

TFO 2024 utlyses i tråd med arealforslaget til utlysning som har vært på offentlig høring med høringsfrist 13. mars 2024, justert for de arealmessige rammene for petroleumsvirksomheten lagt frem i Meld. St. 21 (2023-2024), samt utvidelse av enkelte detaljvilkår knyttet til innsamling av seismikk som følge av innspill i høringsrunden.