Det er Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA) som gjennomfører prosjektet, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Prosjektet inngår i undersøkelsen Ung i Oslo, der alle ungdomstrinn og videregående trinn i Osloskolen er invitert til å delta. 

Kunnskapen vil være særlig relevant for utforming av undervisningsopplegg i ungdomsskolen og videregående opplæring når lærerne skal behandle temaer som:

  • Utfordringer for demokrati og demokrati i et globalt perspektiv, der også norsk utenrikspolitikk inngår
  • Spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn
  • Årsaker til terrorisme
  • Hvordan hendelser kan fremstilles forskjellig og hvordan ulike ideologier kan prege synet på hva som blir opplevd som fakta og sannhet

Fire holdningssett 

Spesialspørsmålene som er stilt ungdom i Oslo er ment å dekke fire sett av holdninger, som ifølge forskningen på feltet står sentralt i verdensbildene, argumentasjonen og orienteringer assosiert med politisk ekstremisme. Disse fire holdningssettene henger gjerne sammen i knipper.

Med bakgrunn i de dataene som nå samles inn, vil man kunne studere ungdom som slutter opp om flere av disse holdningene og i ulike kombinasjoner. Fokuset vil både favne holdninger knyttet til ytterliggående høyreekstreme og til ekstrem islamisme. Holdningssettene som er inkludert i Ung i Oslo, er:

  • Holdninger til bruk av vold for å oppnå samfunnsmessige endringer
  • Holdninger til det å reise til Syria som fremmedkriger
  • Oppslutning om påstander som ekstremister ofte framfører om forholdet mellom islam og vesten
  • Oppfatninger om å følge religiøse påbud når disse står i konfliktforhold til norske lover

Etter en vurdering av spørsmålenes egnethet i ulike aldersgrupper og omfanget på spørreskjemaet, er spørsmålene kun stilt elever i videregående skole.

En forskningsrapport om Oslo-ungdommens holdninger til ekstremisme vil bli publisert i april 2016.

Forskningsprosjektet Ung i Oslo