Bilde av barnehagebarn som leker ute

Kvaliteten på barnehagetilbudet er avgjørende for at alle barn skal oppleve trygghet, trivsel, tilhørighet og mestring, og for at barnehagen skal kunne utjevne sosiale forskjeller. Barnehagen skal være et utfordrende og trygt sted for fellesskap og vennskap, meningsfylte opplevelser og aktiviteter.

Vi har mange gode barnehager i Norge, men det er store kvalitetsforskjeller mellom barnehagene, og forskning viser at barns språk, læring og vennskap ikke støttes like godt i alle barnehager. Regjeringen har gjennom nasjonal barnehagestrategi Barnehagen for en ny tid mot 2030 som overordnet mål at alle barn skal ha tilgang til et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet i hele landet. Strategien omhandler tre hovedtemaer: pris og tilgjengelighet, kompetanse, bemanning og kvalitetsutvikling og styring og finansiering.  Strategien skal bidra til:

  • Bedre kvalitet i tilbudet til barna gjennom økt kompetanse hos de ansatte, god ledelse og tilstrekkelig bemanning
  • Økt deltakelse i barnehagen gjennom lavmaksimalpris og gode moderasjonsordninger
  • At fellesskapets ressurser går til barna gjennom bedre regulering av barnehagesektoren
  • Et mer likeverdig barnehagetilbud i hele landet gjennom å gi kommunene bedre demokratisk styring og kontroll

Kompetanse- og karriereutvikling for ansatte i barnehage og skole  

Det viktigste vi kan gjøre for å heve kvaliteten i barnehagene, er å sikre at barnehagene har ansatte med god og relevant kompetanse. Kvalitetsutvikling i barnehagen innebærer også en stadig utvikling av personalets kompetanse for å sikre realisering av rammeplanens intensjoner.

Strategien for det helhetlige systemet for kompetanse- og karriereutvikling erstatter og bygger videre på bl.a. den tidligere kompetansestrategien for barnehagen Kompetanse for fremtidens barnehage (2023-2025). Målet er systemet er å

  • gi ledere, lærere og andre ansatte i barnehage og skole gode muligheter for kompetanse- og karriereutvikling gjennom hele arbeidslivet
  • styrke de profesjonelle læringsfellesskapene i og mellom barnehager og skoler
  • gjøre barnehager og skoler til attraktive arbeidsplasser som rekrutterer og beholder lærere og andre yrkesgrupper.

Hovedtiltakene består av profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere, videreutdanning, kollektiv kompetanseutvikling, lederutvikling, spesialiserte roller og funksjoner, og oppfølgingsordningen. Systemet for kompetanse- og karriereutvikling skal være et supplement til og støtte opp under ansvaret kommunen og private barnehager har for at de ansatte har riktig og nødvendig kompetanse i barnehage og skole.

Profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere er en del av det helhetlige systemet for kompetanse- og karriereutvikling, og må ses i sammenheng med de andre tiltakene i systemet. Gjennom tilskuddsordningen for veiledning av nyutdannede lærere kan kommuner, fylkeskommuner og private eiere søke om tilskudd til å planlegge og gjennomføre den profesjonsfaglige veiledningen. For å bidra til et likeverdig veiledningstilbud av god kvalitet som del av et helhetlig system, er Prinsipper og forpliktelser for profesjonsfaglig veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole videreutviklet og oppdatert sammen med partene.  

Barnehagelærere har en nøkkelrolle for å sikre høy kvalitet i barnehagetilbudet, og skal veilede og sørge for at barnehageloven og rammeplanen oppfylles gjennom det pedagogiske arbeidet.  Kvaliteten i barnehagelærerutdanningen (BLU) er avgjørende for å sikre faglig sterke barnehagelærere. Rammeplanen for barnehagelærerutdanningen ble revidert i 2022, med formål om større fleksibilitet i utdanningen og en tydeliggjøring av pedagogikkfagets plass og rolle i BLU. Ny forskrift trådte i kraft 01. 01. 2023.

Forskrift om endring i forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning og i forskrift om rammeplan for samisk barnehagelærerutdanning - Lovdata

Rammeplan for barnehagen

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver gir føringer for hvordan eier, styrer, barnehagelærere og andre ansatte skal arbeide for at alle barn skal få et barnehagetilbud av høy kvalitet. Barnehagene skal bruke rammeplanen som utgangspunkt for sitt arbeid. Rammeplanens fagområder gjenspeiler områder som har interesse og egenverdi for barn i barnehagealder, og skal bidra til å fremme trivsel, allsidig utvikling og helse. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng, og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold.