Veiledning for politikere i forbindelse med overgang til ny stilling mv. utenfor statsforvaltningen
Artikkel | Sist oppdatert: 16.09.2025 | Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
Veileder
Innledning
Statsråder, statssekretærer og politiske rådgivere kan bli ilagt karantene og saksforbud ved overgang til stilling eller verv utenfor statsforvaltningen, og ved etablering av næringsvirksomhet. Dette er fastsatt i av lov 19. juni 2015 nr. 70 om informasjonsplikt, karantene og saksforbud for politikere, embetsmenn og statsansatte av 19. juni 2015 (karanteneloven). Det er oppnevnt en uavhengig nemnd, Karantenenemnda, som avgjør om en politiker skal ilegges karantene og/eller saksforbud.
Melding om overgang til Karantenenemnda
Politikeren har informasjonsplikt om overganger som omfattes av karanteneloven.
Spørsmål om utfylling av meldingsskjemaet kan rettes til sekretariatet for Karantenenemnda.
Utfylt meldingsskjema sendes til: karantenenemnda@dfd.dep.no
Om Karanteneloven
Karantene
En karantene innebærer et tidsbegrenset forbud mot å tiltre ny stilling eller verv utenfor statsforvaltningen eller etablere næringsvirksomhet, jf. karanteneloven § 2 annet ledd.
Vilkårene for å ilegge karantene fremgår av karanteneloven § 6. Karantene kan bare ilegges i særlige tilfeller når ett eller flere av disse vilkårene er oppfylt:
- Det er en konkret forbindelse mellom politikerens tidligere ansvarsområder, arbeidsoppgaver i den politiske stillingen eller bestemte saker som var til behandling i departementet i politikerens funksjonstid, og interessene til den virksomheten politikeren blir tilknyttet eller etablerer, se karanteneloven § 6 bokstav a.
- Politikerens tidligere ansvar og arbeidsoppgaver har gitt eller kan gi virksomheten politikeren blir tilknyttet eller etablerer særlige fordeler, se karanteneloven § 6 bokstav b.
- Der overgangen på annen måte kan være egnet til å svekke tilliten til forvaltningen generelt, se karanteneloven § 6 bokstav c.
Saksforbud
Et saksforbud innebærer et tidsbegrenset forbud mot å involvere seg i bestemte saker eller saksområder. Dette omfatter blant annet å drive påvirkningsarbeid, gi råd eller opptre på vegne av andre og delta i saksbehandling, møter eller forhandlinger, se karanteneloven § 2 tredje ledd.
De samme vilkårene gjelder for å ilegge saksforbud som for karantene, se karanteneloven § 7. Saksforbud kan benyttes som alternativ til karantene dersom det er hensiktsmessig og nødvendig.
Varigheten på karantene og saksforbud
Karantene kan ilegges for maksimalt seks måneder fra fratredelsestidspunktet, se karanteneloven § 6. Et saksforbud kan ha varighet inntil 12 måneder fra fratredelsestidspunktet, se karanteneloven § 7 første ledd.
Saksforbud kan ilegges i inntil 18 måneder etter fratreden når særlig tungtveiende hensyn tilsier det, se karanteneloven § 7 andre ledd. Dette kan være aktuelt dersom departementet har vært involvert i anbud eller forhandlinger om store innkjøp eller har til behandling store konsesjonssaker aller andre omfattende avtaler, tillatelser og prosessen varer langt fram i tid etter at politikeren fratrådte.
Politikerens informasjonsplikt
Politikere har ikke informasjonsplikt ved overgang til stilling i statlige virksomheter som er en del av statsforvaltningen. Karanteneloven gjelder ikke for overgang til partipolitisk arbeid eller politiske verv i Stortinget, kommuner og fylkeskommuner, se karanteneloven § 1 tredje ledd. Det er derfor ikke informasjonsplikt for disse overgangene.
Informasjonsplikten gjelder alle overganger til stilling eller verv utenfor statsforvaltningen og all etablering av næringsvirksomhet. Informasjonsplikten gjelder i 18 måneder etter fratreden som politiker, se karanteneloven § 5 annet ledd.
Politikeren har også informasjonsplikt til Karantenenemnda dersom det innen 18 måneder etter fratreden skjer visse endringer i den nye stillingen, vervet eller egne næringsvirksomheten. Informasjonsplikten gjelder dersom det i dette tidsrommet skjer
- endringer i hvilke sektorer eller bransjer politikeren skal arbeide med
- endringer i politikerens kontakt med myndighetene
- endringer i politikerens organisatoriske plassering i en stilling, et verv eller næringsvirksomhet.
Politikeren må gi Karantenenemnda informasjon om overgangen eller endringene som omfattes av informasjonsplikten senest tre uker før overgangen. Politikeren skal gi de de opplysningene Karantenenemnda trenger for å fatte vedtak. Dette inkluderer opplysninger om embetet eller stillingene som politiker og den nye stillingen, vervet eller virksomheten.
Et fullstendig utfylt meldingsskjema vil dekke de opplysningene som er nødvendige for å behandle saken. Noen ganger kan det likevel oppstå et behov for å innhente mer informasjon. Informasjonsplikten vil også gjelde slike tilleggsopplysninger.
Karantenenemndas frist for å fatte vedtak
Karantenenemnda har frist på to uker til å treffe vedtak.
Saksbehandlingsfristen på to uker regnes fra det tidspunktet Karantenenemnda har fått de opplysningene som er nødvendige for å behandle saken, se karanteneloven § 9 første ledd første punktum og § 1 første ledd i forskriften til karanteneloven.
Fristen blir forlenget dersom
- Karantenenemnda mottar får melding på lørdager, søndager eller lovbestemte helligdager eller høytidsdager. Da blir fristen regnet fra førstkommende virkedag, se § 1 andre ledd i forskriften til karanteneloven.
- det er lovbestemte helligdager eller høgtidsdager i perioden hvor to-ukers fristen gjelder. Da blir fristen forlenget med like mange virkedager, se § 1 tredje ledd i forskriften til karanteneloven.
Sekretariatet informerer politikeren om når fristen regnes fra, og hvilken saksbehandlingsfrist som gjelder i saken.
Forbud mot å tiltre i stilling, verv eller etablere næringsvirksomhet før saken er behandlet
Politikeren kan ikke tiltre stilling eller verv, eller etablere næringsvirksomhet, før Karantenenemnda har truffet vedtak i saken, se karanteneloven § 9 første ledd annet punktum. Det kan heller ikke iverksettes endringer som omfattes av informasjonsplikten etter karanteneloven § 5 før Karantenenemnda har truffet endelig vedtak, se karanteneloven § 9 første ledd tredje punktum.
Dersom saken gjelder etablering av næringsvirksomhet, innebærer ikke bestemmelsen et forbud mot å foreta administrative handlinger som er nødvendige for å etablere selskapet.
Brudd på informasjonsplikten og forbudet mot å tiltre før saken er behandlet
Ved brudd på de plikter som er gitt i eller i medhold av karanteneloven eller vedtak fattet etter loven, gir karanteneloven § § 18-21 hjemmel til å gi pålegg om å bringe det ulovlige forholdet til opphør, å ilegge tvangsmulkt, fremme krav om inndragning av inntekt oppnådd som følge av overtredelsen, ilegge et overtredelsesgebyr og treffe vedtak om opphør og tilbakekreving av godtgjørelse.
Karantenenemndas veiledningsplikt
Karantenenemnda har veiledningsplikt. Veiledningsplikten fremgår av forvaltningsloven § 11:
Etter forespørsel fra en part og ellers når sakens art eller partens forhold gir grunn til det, skal forvaltningsorganet gi veiledning om:
- gjeldende lover og forskrifter og vanlig praksis på vedkommende saksområde, og
- regler for saksbehandlingen, særlig om parters rettigheter og plikter etter forvaltningsloven. Om mulig bør forvaltningsorganet også peke på omstendigheter som i det konkrete tilfellet særlig kan få betydning for resultatet.
Sekretariatet gir veiledning på vegne av Karantenenemnda.
Taushetsplikt og offentlighet
Taushetsplikten etter forvaltningsloven § 13 omfatter::
- noens personlige forhold, eller
- tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår
Offentleglova gjelder for Karantenenemndas virksomhet. Innsynsbegjæringer behandles i samsvar med loven.