Kunnskap og FNs bærekraftsmål
Artikkel | Sist oppdatert: 26.08.2025 | Kunnskapsdepartementet
Kunnskapsdepartementet har ansvar for mål fire om god utdanning for alle. I tillegg er kunnskap avgjørende for å oppnå alle FNs 17 bærekraftsmål.
FNs generalforsamling vedtok 25. september 2015 resolusjonen Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development. Alle FNs medlemsland er forpliktet til å følge opp de 17 bærekraftsmålene i agendaen. I Norge har Kunnskapsdepartementet et koordineringsansvar for bærekraftsmål 4: Sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle. Kunnskapsdepartementet rapporterer årlig på oppfølgingen av bærekraftsmålene i departementets budsjettproposisjon til Stortinget. Kunnskapsdepartementet samarbeider nært med Utenriksdepartementet om oppfølging internasjonalt.
20. juni 2025 la regjeringen fram Meld. St. 35 (2024–2025) Norges arbeid med bærekraftsmålene. Status utfordringer og veien videre. Meldingen vektlegger bærekraftsmål som er særlig utfordrende for Norge og ser disse i sammenheng med sentrale samfunnsutfordringer. Norge ligger godt an til å nå flere av bærekraftsmålene, særlig innen infrastruktur, energi, utdanning, likestilling og velfungerende institusjoner. Meldingen viser at Norge har et forbedringspotensial knyttet til 61 delmål. Vi er nær ved å nå de aller fleste av disse. For ni delmål er det fremdeles et stort forbedringspotensial. En hovedutfordring framover blir å redusere forbruket, og utnytte mulighetene som ligger innenfor teknologi og innovasjon.
I forbindelse med meldingsarbeidet satte regjeringen ned Norges første nasjonale folkepanel. Panelet har kommet med felles anbefalinger om hvordan vi sammen kan redusere overforbruket vårt av varer, samtidig som vi lever gode liv. Regjeringens vurdering av anbefalingene inngår i meldingen. Les mer om meldingen og regjeringens oppfølging av den her: Meld. St. 35 (2024–2025) - regjeringen.no.
Regjeringen vil i den nasjonale oppfølgingen av bærekraftsmål 4 særlig legge vekt på å bedre gjennomføringen i videregående opplæring, og øke læring på alle nivå. Ungdom som ikke er i arbeid eller går på skole, vil få særskilt oppmerksomhet. I 2025 startet regjeringen et tiårig arbeid for å bekjempe ungt utenforskap, kalt samfunnsoppdraget om inkludering av barn og unge, med visjonen Ingen barn og unge utenfor! Som en del av samfunnsoppdraget har Forskningsrådet lyst ut 117 millioner kroner om forskning for bedre inkludering av barn og unge (0-29 år). I tillegg vil regjeringen sørge for at kunnskapssektoren utjevner sosiale og geografiske forskjeller. Det er også en utfordring at for få gjennomfører høyere utdanning. Regjeringen ønsker å legge til rette for bedre kompetanse og karriereutvikling på ulike arenaer og gjennom hele livet.
Forskning og høyere utdanning står sentralt i utviklingen av et bærekraftig samfunn. Bærekraftsmålene danner en viktig ramme for Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning 2023-2032, hvor miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft er ett av de tre overordnede målene. Planen slår blant annet fast at forskningsbasert kunnskap og kompetanse, og norsk deltakelse i internasjonalt utdannings- og forskningssamarbeid, vil være avgjørende i arbeidet for å oppnå bærekraftsmålene. Flere universiteter og høyskoler i Norge har utviklet egne bærekraftsstrategier eller integrert bærekraftsmålene i andre interne strategier. En rekke universiteter har gått sammen og dannet Bærekraftkomiteen for høyere utdanning.
For mer informasjon om arbeidet med bærekraftsmålene kan du lese mer om hva departementene har rapportert til Stortinget.