Forbruker
Forbrukerne har krav på god informasjon om varene og tjenestene de kjøper, og god informasjon om hvilke rettigheter og plikter de har. Det skal også finnes gode ordninger for konfliktløsning mellom kjøpere og selgere. De offentlige virksomhetene Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet skal bidra til at norske forbrukere har en sterk stilling i markedet.
Mer om forbruker
Siste om forbruker
Aktuelt
- Starter kartlegging av matbutikkenes fordelsprogrammer Pressemelding 10.11.2025
- Etablerer innsatsgruppe for å håndtere utfordringene knyttet til økt netthandel fra utenfor EU/EØS Nyhet 17.10.2025
- Statsbudsjettet 2026: Regjeringen styrker barns digitale forbrukervern Pressemelding 15.10.2025
- Skal kartlegge prising og fordelsprogrammer i dagligvaremarkedet Nyhet 05.09.2025
- Tar initiativ til strengere forbrukervern for barn i Europa Nyhet 04.09.2025
Dokumenter
- Prop. 3 L (2025–2026) - Lov om inkassovirksomhet og inndriving av forfalte pengekrav (inkassoloven) Proposisjon 07.10.2025
- Evalueringsrapport åpenhetsloven Rapport 26.06.2025
- Meld. St. 34 (2024–2025) - Datatilsynets og Personvernnemndas årsrapportar for 2024 Melding til Stortinget 20.06.2025
- Meld. St. 35 (2024–2025) - Norges arbeid med bærekraftsmålene Melding til Stortinget 20.06.2025
- Høring - forslag til endringer i markedsføringsloven mv. – gjennomføring av direktivet om styrket forbrukervern i det grønne skiftet Høring 16.06.2025
Relaterte tema
Andre nettsteder
Kontakt
Forbruker-, tros- og livssynsavdelingen
E-post: postmottak@bfd.dep.no
Telefon:
22 24 25 03
Adresse:
Postboks 8036 Dep, 0030 Oslo
Besøksadresse:
Akersgata 59, Oslo