Disse prisene erstatter priser som skulle benyttes for analyser i 2025.

Rundskriv R-109/21 fra Finansdepartementet fastsetter regler for verdsetting av klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser. Nærmere informasjon om reglene fremgår i artikkelen «Hvordan ta hensyn til klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser» på regjeringen.no, her.

Reglene fastslår at samfunnsøkonomiske analyser skal anvende en karbonpris som angis i årlig oppdaterte prisbaner fra Finansdepartementet. Det angis egne prisbaner for ulike kategorier utslipp med kildene som fremgår av tabell 1 nedenfor.

Som følge av endringer i EUs kvotedirektiv er det gjort noen nødvendige justeringer i navnet på og beskrivelsen av de ulike banene. EU har utvidet sitt kvotesystem til også å omfatte utslipp fra maritim transport. I tillegg vil det bli etablert et eget kvotesystem for utslipp fra veitrafikk, bygg og anlegg og noen mindre industriutslipp i 2028. Selv om disse utslippene blir kvotepliktige, vil de fortsette å inngå i Norges forpliktelse under innsatsfordelingsforordningen. Betegnelsen «ikke-kvotepliktige utslipp» er derfor ikke lenger dekkende for utslippene som skal prises med denne prisbanen, og er erstattet med navnet «Utslipp regulert av EUs innsatsfordeling». Tilsvarende er det presisert at kvotepliktige utslipp som reguleres av innsatsfordelingsforordningen, skal prises med prisbanen for utslipp under innsatsfordelingen. Disse justeringene innebærer ikke noen substansiell endring i hvilke utslipp som skal prises med de ulike banene. Det er kun en språklig presisering i lys av endringene i EUs regelverk.

Som følge av flere endringer i varslede og vedtatte avgiftsendringer i budsjettet for 2026 vil prisene som skal anvendes i 2026 skille seg betydelig fra prisene i 2025 på følgende punkter:

  • Regjeringen har varslet at avgiftene på utslipp under innsatsfordelingsforordningen skal justeres slik at samlet karbonpris (avgift + eventuell kvotepris) økes fra 2 400 2025-kroner i 2030 til 3 400 2025-kroner i 2035. Dette er nærmere omtalt i kap. 13.12.2 i Prop. 1 LS (2025–2026) Skatter og avgifter 2026. Prisbanen for utslipp regulert av EUs innsatsfordelingsforordning økes nå lineært fra 2030 til det nye nivået i 2035, og videreføres deretter reelt uendret frem til den møter banen for de langsiktige prisene.
  • Stortinget har vedtatt å avvikle avgiften på kvotepliktige utslipp fra innenriks luftfart.1 Avviklingen er nærmere omtalt i kap. 13.12.3 i Prop. 1 LS (2025–2026). Utslipp i luftfart skal derfor verdsettes med prisbanen for kvotepliktige utslipp.

Stortinget har i anmodningsvedtak 50 i finansinnstillingen til budsjettet for 2026 (Sak - stortinget.no) bedt regjeringen legge frem et mål for opptrappingen av karbonprisen på sokkelen frem til 2035. Siden det foreløpig ikke er lagt frem et mål for opptrappingen av prisen til 2035, er det ikke lagt til grunn noen videre økning av den kortsiktige karbonprisbanen for petroleumsvirksomheten på sokkelen etter 2030 i prisbanene for 2026. Dette vil ev. bli justert i oppdatering av prisbanene for 2027 dersom regjeringen eller Stortinget har blitt enige om et mål for opptrappingen av prisen etter 2030.

Prisene som skal benyttes i samfunnsøkonomiske analyser i 2026, fremgår i tabell 2, og kan også lastes ned som regneark.

Tabell 1. Kilder til priser på kort og lang sikt fordelt på kategori av utslipp

 

Kategori utslipp

Bakgrunn for prisnivå og -utvikling på kort og lang sikt

1

Kvotepliktige utslipp, med følgende unntak:

-       kvotepliktige utslipp fra petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

-       kvotepliktige utslipp som også er regulert av EUs innsatsfordelingsforordning

Prisen i 2026 er gitt av gjennomsnittlig pris på kvoter i EUs kvotesystem siste måned før publisering av prisbane. For årene 2027-2030 benyttes noterte forward-priser. Fra 2030-2040 øker prisene lineært frem til nivået gitt av den langsiktige prisbanen.

Fra og med 2040 følger prisbanen priser fra det internasjonale energibyråets «Announced Pledges Scenario» frem til 2050. For senere år øker prisen med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser.

2

Utslipp regulert av EUs innsatsfordelingsforordning

I 2026 tar prisen utgangspunkt i den generelle satsen i CO2-avgiften for mineralske produkter. Prisen økes gradvis til 2 400 2025-kroner i 2030, og videre til 3 400 2025-kroner i 2035.

Det varslede nivået for 2035 holdes reelt uendret frem til langsiktige karbonpriser på kvotepliktig utslipp (1) når samme nivå. Deretter prises disse likt.

3

Kvote- og avgiftspliktige utslipp fra petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

Prisen i 2026 år er gitt av summen av gjennomsnittlig pris på kvoter i EUs kvotesystem siste måned før publisering av prisbane og avgiftssatsen for kvotepliktige utslipp i CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen.

Frem til 2030 øker prisen i takt med utvikling i kvotepris som i 1, samt et påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for petroleum opp til et tak på 2 400 2025-kroner.

Det varslede nivået for 2030 holdes reelt uendret frem til langsiktige karbonpriser på kvotepliktig utslipp (1) når samme nivå. Deretter prises disse likt.

4

Opptak og utslipp fra skog, arealbruk og arealbruksendringer

Som 1.

 

Tabell 2. Priser som skal benyttes på klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2026-2110.

Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2026. Valutakurs 11,8 kroner/euro benyttet.

År

(1)
Kvotepliktig
utslipp
(unntatt petroleum og innsats-fordelingen)

(2) Utslipp
under innsats-fordelingen

(3) Petroleums-
virksomhet på
sokkelen

(4) Opptak
og utslipp fra skog,
og arealbruk og arealbruksendringer

2026

990

1639

2090

990

2027

998

1813

2175

998

2028

1009

2005

2264

1009

2029

1023

2218

2357

1023

2030

1049

2453

2453

1049

2031

1126

2630

2453

1126

2032

1208

2819

2453

1208

2033

1296

3023

2453

1296

2034

1390

3241

2453

1390

2035

1492

3475

2453

1492

2036

1571

3475

2453

1571

2037

1655

3475

2453

1655

2038

1743

3475

2453

1743

2039

1836

3475

2453

1836

2040

1934

3475

2453

1934

2041

1960

3475

2453

1960

2042

1986

3475

2453

1986

2043

2013

3475

2453

2013

2044

2040

3475

2453

2040

2045

2067

3475

2453

2067

2046

2095

3475

2453

2095

2047

2123

3475

2453

2123

2048

2152

3475

2453

2152

2049

2180

3475

2453

2180

2050

2210

3475

2453

2210

2051

2298

3475

2453

2298

2052

2390

3475

2453

2390

2053

2486

3475

2486

2486

2054

2585

3475

2585

2585

2055

2689

3475

2689

2689

2056

2796

3475

2796

2796

2057

2908

3475

2908

2908

2058

3024

3475

3024

3024

2059

3145

3475

3145

3145

2060

3271

3475

3271

3271

2061

3402

3475

3402

3402

2062

3538

3538

3538

3538

2063

3679

3679

3679

3679

2064

3827

3827

3827

3827

2065

3980

3980

3980

3980

2066

4139

4139

4139

4139

2067

4263

4263

4263

4263

2068

4391

4391

4391

4391

2069

4523

4523

4523

4523

2070

4658

4658

4658

4658

2071

4798

4798

4798

4798

2072

4942

4942

4942

4942

2073

5090

5090

5090

5090

2074

5243

5243

5243

5243

2075

5400

5400

5400

5400

2076

5562

5562

5562

5562

2077

5729

5729

5729

5729

2078

5901

5901

5901

5901

2079

6078

6078

6078

6078

2080

6260

6260

6260

6260

2081

6448

6448

6448

6448

2082

6642

6642

6642

6642

2083

6841

6841

6841

6841

2084

7046

7046

7046

7046

2085

7258

7258

7258

7258

2086

7475

7475

7475

7475

2087

7699

7699

7699

7699

2088

7930

7930

7930

7930

2089

8168

8168

8168

8168

2090

8413

8413

8413

8413

2091

8666

8666

8666

8666

2092

8926

8926

8926

8926

2093

9194

9194

9194

9194

2094

9469

9469

9469

9469

2095

9753

9753

9753

9753

2096

10046

10046

10046

10046

2097

10347

10347

10347

10347

2098

10658

10658

10658

10658

2099

10978

10978

10978

10978

2100

11307

11307

11307

11307

2101

11533

11533

11533

11533

2102

11764

11764

11764

11764

2103

11999

11999

11999

11999

2104

12239

12239

12239

12239

2105

12484

12484

12484

12484

2106

12733

12733

12733

12733

2107

12988

12988

12988

12988

2108

13248

13248

13248

13248

2109

13513

13513

13513

13513

2110

13783

13783

13783

13783

Det følger av rundskriv R-109 at det kan gjøres følsomhetsanalyser for parametere som er sentrale for analysens resultat. I tråd med rundskrivet oppgir Finansdepartementet her prisbaner for slike følsomhetsanalyser av karbonpris. Den høye prisbanen tar utgangspunkt i det FNs klimapanel (IPCC) anslår trengs for å begrense oppvarming til 1,5 grader (median-anslag). Som grunnlag for den høye prisbanen brukes modellberegninger konsistent med 1,5 graders oppvarming gjengitt i FNs klimapanels sjette hovedrapport. Den lave prisbanen er satt til 75 prosent av kvoteprisen i det første året og vokser deretter med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. De spesifikke prisbanene til bruk i følsomhetsanalyser fremgår av tabell 3, og kan også lastes ned som regneark.

Tabell 3. Lav og høy pris som skal brukes i følsomhetsanalyser i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2026-2110.

Samme prisbane for alle kategorier utslipp. Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2026. Valutakurs 10,2 kroner/dollar benyttet.

År

Lav

Høy (IPCC 1,5°-bane - median)*

2026

742

2084

2027

748

2294

2028

757

2524

2029

768

2778

2030

787

3057

2031

818

3240

2032

851

3435

2033

885

3642

2034

920

3861

2035

957

4093

2036

996

4339

2037

1035

4600

2038

1077

4876

2039

1120

5170

2040

1165

5480

2041

1211

5748

2042

1260

6029

2043

1310

6324

2044

1362

6633

2045

1417

6957

2046

1474

7296

2047

1533

7653

2048

1594

8027

2049

1658

8419

2050

1724

8830

2051

1793

8927

2052

1865

9025

2053

1939

9124

2054

2017

9225

2055

2097

9326

2056

2181

9428

2057

2269

9532

2058

2359

9636

2059

2454

9742

2060

2552

9849

2061

2654

9945

2062

2760

10042

2063

2871

10140

2064

2985

10239

2065

3105

10339

2066

3229

10440

2067

3326

10541

2068

3426

10644

2069

3528

10748

2070

3634

10853

2071

3743

10938

2072

3856

11023

2073

3971

11110

2074

4090

11196

2075

4213

11284

2076

4339

11372

2077

4470

11461

2078

4604

11551

2079

4742

11642

2080

4884

11733

2081

5031

11870

2082

5182

12010

2083

5337

12150

2084

5497

12293

2085

5662

12437

2086

5832

12583

2087

6007

12731

2088

6187

12880

2089

6373

13031

2090

6564

13184

2091

6761

13349

2092

6964

13516

2093

7172

13685

2094

7388

13856

2095

7609

14029

2096

7838

14204

2097

8073

14382

2098

8315

14562

2099

8564

14744

2100

8821

14928

2101

8998

15115

2102

9178

15304

2103

9361

15495

2104

9548

15689

2105

9739

15885

2106

9934

16084

2107

10133

16285

2108

10335

16489

2109

10542

16695

2110

10753

16904

*IPCCs tall går kun til 2100. I årene etter er dette er serien fremskrevet med gjennomsnittlig vekstrate fra perioden 2090-2100.

 Særskilte momenter til analysen:

  • Karbonpris gjelder pris på utslipp av ett tonn CO2 eller ett tonn CO2-ekvivalent utslipp av andre klimagasser (metan, lystgass m.fl.). Omregning til CO2-ekvivalent utslipp følger den internasjonalt etablerte metoden som brukes i rapportering til FN og EU. Dette følger retningslinjer under Parisavtalen på klimakonferansen i 2018: «Each Party shall use the 100-year time-horizon global warming potential (GWP) values from the IPCC Fifth Assessment Report, or 100-year time-horizon GWP values from a subsequent IPCC assessment report as agreed upon by the CMA, to report aggregate emissions and removals of GHGs, expressed in CO2 eq.».
  • Beregning av utslipp i samfunnsøkonomiske analyser skal så langt som mulig følge samme metode og prinsipper som ligger til grunn for Norges seneste innrapportering av utslipp til FN (National Inventory Report).
  • I prisingen av klimagassutslipp må dobbelttelling unngås. Markedspris kan i noen tilfeller i større eller mindre grad reflektere CO2-avgift eller kvotepris. I slike tilfeller må det gjøres fradrag for CO2-avgift/kvotepris i analysen.

 1 Stortinget har gitt fullmakt til Finansdepartementet å iverksette vedtaket så snart statsstøtterettslige spørsmål er tilstrekkelig avklart med ESA.  

Les mer: