Karbonprisbaner for bruk i samfunnsøkonomiske analyser i 2026
Artikkel | Sist oppdatert: 18.12.2025 | Finansdepartementet
Finansdepartementet har fastsatt et regelverk for hvordan klimagassutslipp skal tas hensyn til i samfunnsøkonomiske analyser av statlige tiltak. Ifølge reglene skal analysene anvende årlig oppdaterte karbonprisbaner fra Finansdepartementet. Med dette dokumentet publiseres prisbanene som skal benyttes for analyser i 2026.
Disse prisene erstatter priser som skulle benyttes for analyser i 2025.
Rundskriv R-109/21 fra Finansdepartementet fastsetter regler for verdsetting av klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser. Nærmere informasjon om reglene fremgår i artikkelen «Hvordan ta hensyn til klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser» på regjeringen.no, her.
Reglene fastslår at samfunnsøkonomiske analyser skal anvende en karbonpris som angis i årlig oppdaterte prisbaner fra Finansdepartementet. Det angis egne prisbaner for ulike kategorier utslipp med kildene som fremgår av tabell 1 nedenfor.
Som følge av endringer i EUs kvotedirektiv er det gjort noen nødvendige justeringer i navnet på og beskrivelsen av de ulike banene. EU har utvidet sitt kvotesystem til også å omfatte utslipp fra maritim transport. I tillegg vil det bli etablert et eget kvotesystem for utslipp fra veitrafikk, bygg og anlegg og noen mindre industriutslipp i 2028. Selv om disse utslippene blir kvotepliktige, vil de fortsette å inngå i Norges forpliktelse under innsatsfordelingsforordningen. Betegnelsen «ikke-kvotepliktige utslipp» er derfor ikke lenger dekkende for utslippene som skal prises med denne prisbanen, og er erstattet med navnet «Utslipp regulert av EUs innsatsfordeling». Tilsvarende er det presisert at kvotepliktige utslipp som reguleres av innsatsfordelingsforordningen, skal prises med prisbanen for utslipp under innsatsfordelingen. Disse justeringene innebærer ikke noen substansiell endring i hvilke utslipp som skal prises med de ulike banene. Det er kun en språklig presisering i lys av endringene i EUs regelverk.
Som følge av flere endringer i varslede og vedtatte avgiftsendringer i budsjettet for 2026 vil prisene som skal anvendes i 2026 skille seg betydelig fra prisene i 2025 på følgende punkter:
- Regjeringen har varslet at avgiftene på utslipp under innsatsfordelingsforordningen skal justeres slik at samlet karbonpris (avgift + eventuell kvotepris) økes fra 2 400 2025-kroner i 2030 til 3 400 2025-kroner i 2035. Dette er nærmere omtalt i kap. 13.12.2 i Prop. 1 LS (2025–2026) Skatter og avgifter 2026. Prisbanen for utslipp regulert av EUs innsatsfordelingsforordning økes nå lineært fra 2030 til det nye nivået i 2035, og videreføres deretter reelt uendret frem til den møter banen for de langsiktige prisene.
- Stortinget har vedtatt å avvikle avgiften på kvotepliktige utslipp fra innenriks luftfart.1 Avviklingen er nærmere omtalt i kap. 13.12.3 i Prop. 1 LS (2025–2026). Utslipp i luftfart skal derfor verdsettes med prisbanen for kvotepliktige utslipp.
Stortinget har i anmodningsvedtak 50 i finansinnstillingen til budsjettet for 2026 (Sak - stortinget.no) bedt regjeringen legge frem et mål for opptrappingen av karbonprisen på sokkelen frem til 2035. Siden det foreløpig ikke er lagt frem et mål for opptrappingen av prisen til 2035, er det ikke lagt til grunn noen videre økning av den kortsiktige karbonprisbanen for petroleumsvirksomheten på sokkelen etter 2030 i prisbanene for 2026. Dette vil ev. bli justert i oppdatering av prisbanene for 2027 dersom regjeringen eller Stortinget har blitt enige om et mål for opptrappingen av prisen etter 2030.
Prisene som skal benyttes i samfunnsøkonomiske analyser i 2026, fremgår i tabell 2, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 1. Kilder til priser på kort og lang sikt fordelt på kategori av utslipp
|
Kategori utslipp |
Bakgrunn for prisnivå og -utvikling på kort og lang sikt |
|
|
1 |
Kvotepliktige utslipp, med følgende unntak: - kvotepliktige utslipp fra petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen - kvotepliktige utslipp som også er regulert av EUs innsatsfordelingsforordning |
Prisen i 2026 er gitt av gjennomsnittlig pris på kvoter i EUs kvotesystem siste måned før publisering av prisbane. For årene 2027-2030 benyttes noterte forward-priser. Fra 2030-2040 øker prisene lineært frem til nivået gitt av den langsiktige prisbanen. Fra og med 2040 følger prisbanen priser fra det internasjonale energibyråets «Announced Pledges Scenario» frem til 2050. For senere år øker prisen med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. |
|
2 |
Utslipp regulert av EUs innsatsfordelingsforordning |
I 2026 tar prisen utgangspunkt i den generelle satsen i CO2-avgiften for mineralske produkter. Prisen økes gradvis til 2 400 2025-kroner i 2030, og videre til 3 400 2025-kroner i 2035. Det varslede nivået for 2035 holdes reelt uendret frem til langsiktige karbonpriser på kvotepliktig utslipp (1) når samme nivå. Deretter prises disse likt. |
|
3 |
Kvote- og avgiftspliktige utslipp fra petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen |
Prisen i 2026 år er gitt av summen av gjennomsnittlig pris på kvoter i EUs kvotesystem siste måned før publisering av prisbane og avgiftssatsen for kvotepliktige utslipp i CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen. Frem til 2030 øker prisen i takt med utvikling i kvotepris som i 1, samt et påslag for gradvis økning av CO2-avgiften for petroleum opp til et tak på 2 400 2025-kroner. Det varslede nivået for 2030 holdes reelt uendret frem til langsiktige karbonpriser på kvotepliktig utslipp (1) når samme nivå. Deretter prises disse likt. |
|
4 |
Opptak og utslipp fra skog, arealbruk og arealbruksendringer |
Som 1. |
Tabell 2. Priser som skal benyttes på klimagassutslipp i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2026-2110.
Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2026. Valutakurs 11,8 kroner/euro benyttet.
|
År |
(1) |
(2) Utslipp |
(3) Petroleums- |
(4) Opptak |
|
2026 |
990 |
1639 |
2090 |
990 |
|
2027 |
998 |
1813 |
2175 |
998 |
|
2028 |
1009 |
2005 |
2264 |
1009 |
|
2029 |
1023 |
2218 |
2357 |
1023 |
|
2030 |
1049 |
2453 |
2453 |
1049 |
|
2031 |
1126 |
2630 |
2453 |
1126 |
|
2032 |
1208 |
2819 |
2453 |
1208 |
|
2033 |
1296 |
3023 |
2453 |
1296 |
|
2034 |
1390 |
3241 |
2453 |
1390 |
|
2035 |
1492 |
3475 |
2453 |
1492 |
|
2036 |
1571 |
3475 |
2453 |
1571 |
|
2037 |
1655 |
3475 |
2453 |
1655 |
|
2038 |
1743 |
3475 |
2453 |
1743 |
|
2039 |
1836 |
3475 |
2453 |
1836 |
|
2040 |
1934 |
3475 |
2453 |
1934 |
|
2041 |
1960 |
3475 |
2453 |
1960 |
|
2042 |
1986 |
3475 |
2453 |
1986 |
|
2043 |
2013 |
3475 |
2453 |
2013 |
|
2044 |
2040 |
3475 |
2453 |
2040 |
|
2045 |
2067 |
3475 |
2453 |
2067 |
|
2046 |
2095 |
3475 |
2453 |
2095 |
|
2047 |
2123 |
3475 |
2453 |
2123 |
|
2048 |
2152 |
3475 |
2453 |
2152 |
|
2049 |
2180 |
3475 |
2453 |
2180 |
|
2050 |
2210 |
3475 |
2453 |
2210 |
|
2051 |
2298 |
3475 |
2453 |
2298 |
|
2052 |
2390 |
3475 |
2453 |
2390 |
|
2053 |
2486 |
3475 |
2486 |
2486 |
|
2054 |
2585 |
3475 |
2585 |
2585 |
|
2055 |
2689 |
3475 |
2689 |
2689 |
|
2056 |
2796 |
3475 |
2796 |
2796 |
|
2057 |
2908 |
3475 |
2908 |
2908 |
|
2058 |
3024 |
3475 |
3024 |
3024 |
|
2059 |
3145 |
3475 |
3145 |
3145 |
|
2060 |
3271 |
3475 |
3271 |
3271 |
|
2061 |
3402 |
3475 |
3402 |
3402 |
|
2062 |
3538 |
3538 |
3538 |
3538 |
|
2063 |
3679 |
3679 |
3679 |
3679 |
|
2064 |
3827 |
3827 |
3827 |
3827 |
|
2065 |
3980 |
3980 |
3980 |
3980 |
|
2066 |
4139 |
4139 |
4139 |
4139 |
|
2067 |
4263 |
4263 |
4263 |
4263 |
|
2068 |
4391 |
4391 |
4391 |
4391 |
|
2069 |
4523 |
4523 |
4523 |
4523 |
|
2070 |
4658 |
4658 |
4658 |
4658 |
|
2071 |
4798 |
4798 |
4798 |
4798 |
|
2072 |
4942 |
4942 |
4942 |
4942 |
|
2073 |
5090 |
5090 |
5090 |
5090 |
|
2074 |
5243 |
5243 |
5243 |
5243 |
|
2075 |
5400 |
5400 |
5400 |
5400 |
|
2076 |
5562 |
5562 |
5562 |
5562 |
|
2077 |
5729 |
5729 |
5729 |
5729 |
|
2078 |
5901 |
5901 |
5901 |
5901 |
|
2079 |
6078 |
6078 |
6078 |
6078 |
|
2080 |
6260 |
6260 |
6260 |
6260 |
|
2081 |
6448 |
6448 |
6448 |
6448 |
|
2082 |
6642 |
6642 |
6642 |
6642 |
|
2083 |
6841 |
6841 |
6841 |
6841 |
|
2084 |
7046 |
7046 |
7046 |
7046 |
|
2085 |
7258 |
7258 |
7258 |
7258 |
|
2086 |
7475 |
7475 |
7475 |
7475 |
|
2087 |
7699 |
7699 |
7699 |
7699 |
|
2088 |
7930 |
7930 |
7930 |
7930 |
|
2089 |
8168 |
8168 |
8168 |
8168 |
|
2090 |
8413 |
8413 |
8413 |
8413 |
|
2091 |
8666 |
8666 |
8666 |
8666 |
|
2092 |
8926 |
8926 |
8926 |
8926 |
|
2093 |
9194 |
9194 |
9194 |
9194 |
|
2094 |
9469 |
9469 |
9469 |
9469 |
|
2095 |
9753 |
9753 |
9753 |
9753 |
|
2096 |
10046 |
10046 |
10046 |
10046 |
|
2097 |
10347 |
10347 |
10347 |
10347 |
|
2098 |
10658 |
10658 |
10658 |
10658 |
|
2099 |
10978 |
10978 |
10978 |
10978 |
|
2100 |
11307 |
11307 |
11307 |
11307 |
|
2101 |
11533 |
11533 |
11533 |
11533 |
|
2102 |
11764 |
11764 |
11764 |
11764 |
|
2103 |
11999 |
11999 |
11999 |
11999 |
|
2104 |
12239 |
12239 |
12239 |
12239 |
|
2105 |
12484 |
12484 |
12484 |
12484 |
|
2106 |
12733 |
12733 |
12733 |
12733 |
|
2107 |
12988 |
12988 |
12988 |
12988 |
|
2108 |
13248 |
13248 |
13248 |
13248 |
|
2109 |
13513 |
13513 |
13513 |
13513 |
|
2110 |
13783 |
13783 |
13783 |
13783 |
Det følger av rundskriv R-109 at det kan gjøres følsomhetsanalyser for parametere som er sentrale for analysens resultat. I tråd med rundskrivet oppgir Finansdepartementet her prisbaner for slike følsomhetsanalyser av karbonpris. Den høye prisbanen tar utgangspunkt i det FNs klimapanel (IPCC) anslår trengs for å begrense oppvarming til 1,5 grader (median-anslag). Som grunnlag for den høye prisbanen brukes modellberegninger konsistent med 1,5 graders oppvarming gjengitt i FNs klimapanels sjette hovedrapport. Den lave prisbanen er satt til 75 prosent av kvoteprisen i det første året og vokser deretter med kalkulasjonsrenten for samfunnsøkonomiske analyser. De spesifikke prisbanene til bruk i følsomhetsanalyser fremgår av tabell 3, og kan også lastes ned som regneark.
Tabell 3. Lav og høy pris som skal brukes i følsomhetsanalyser i samfunnsøkonomiske analyser for utslipp i årene 2026-2110.
Samme prisbane for alle kategorier utslipp. Alle priser i norske kroner. Prisnivå 2026. Valutakurs 10,2 kroner/dollar benyttet.
|
År |
Lav |
Høy (IPCC 1,5°-bane - median)* |
|
2026 |
742 |
2084 |
|
2027 |
748 |
2294 |
|
2028 |
757 |
2524 |
|
2029 |
768 |
2778 |
|
2030 |
787 |
3057 |
|
2031 |
818 |
3240 |
|
2032 |
851 |
3435 |
|
2033 |
885 |
3642 |
|
2034 |
920 |
3861 |
|
2035 |
957 |
4093 |
|
2036 |
996 |
4339 |
|
2037 |
1035 |
4600 |
|
2038 |
1077 |
4876 |
|
2039 |
1120 |
5170 |
|
2040 |
1165 |
5480 |
|
2041 |
1211 |
5748 |
|
2042 |
1260 |
6029 |
|
2043 |
1310 |
6324 |
|
2044 |
1362 |
6633 |
|
2045 |
1417 |
6957 |
|
2046 |
1474 |
7296 |
|
2047 |
1533 |
7653 |
|
2048 |
1594 |
8027 |
|
2049 |
1658 |
8419 |
|
2050 |
1724 |
8830 |
|
2051 |
1793 |
8927 |
|
2052 |
1865 |
9025 |
|
2053 |
1939 |
9124 |
|
2054 |
2017 |
9225 |
|
2055 |
2097 |
9326 |
|
2056 |
2181 |
9428 |
|
2057 |
2269 |
9532 |
|
2058 |
2359 |
9636 |
|
2059 |
2454 |
9742 |
|
2060 |
2552 |
9849 |
|
2061 |
2654 |
9945 |
|
2062 |
2760 |
10042 |
|
2063 |
2871 |
10140 |
|
2064 |
2985 |
10239 |
|
2065 |
3105 |
10339 |
|
2066 |
3229 |
10440 |
|
2067 |
3326 |
10541 |
|
2068 |
3426 |
10644 |
|
2069 |
3528 |
10748 |
|
2070 |
3634 |
10853 |
|
2071 |
3743 |
10938 |
|
2072 |
3856 |
11023 |
|
2073 |
3971 |
11110 |
|
2074 |
4090 |
11196 |
|
2075 |
4213 |
11284 |
|
2076 |
4339 |
11372 |
|
2077 |
4470 |
11461 |
|
2078 |
4604 |
11551 |
|
2079 |
4742 |
11642 |
|
2080 |
4884 |
11733 |
|
2081 |
5031 |
11870 |
|
2082 |
5182 |
12010 |
|
2083 |
5337 |
12150 |
|
2084 |
5497 |
12293 |
|
2085 |
5662 |
12437 |
|
2086 |
5832 |
12583 |
|
2087 |
6007 |
12731 |
|
2088 |
6187 |
12880 |
|
2089 |
6373 |
13031 |
|
2090 |
6564 |
13184 |
|
2091 |
6761 |
13349 |
|
2092 |
6964 |
13516 |
|
2093 |
7172 |
13685 |
|
2094 |
7388 |
13856 |
|
2095 |
7609 |
14029 |
|
2096 |
7838 |
14204 |
|
2097 |
8073 |
14382 |
|
2098 |
8315 |
14562 |
|
2099 |
8564 |
14744 |
|
2100 |
8821 |
14928 |
|
2101 |
8998 |
15115 |
|
2102 |
9178 |
15304 |
|
2103 |
9361 |
15495 |
|
2104 |
9548 |
15689 |
|
2105 |
9739 |
15885 |
|
2106 |
9934 |
16084 |
|
2107 |
10133 |
16285 |
|
2108 |
10335 |
16489 |
|
2109 |
10542 |
16695 |
|
2110 |
10753 |
16904 |
*IPCCs tall går kun til 2100. I årene etter er dette er serien fremskrevet med gjennomsnittlig vekstrate fra perioden 2090-2100.
Særskilte momenter til analysen:
- Karbonpris gjelder pris på utslipp av ett tonn CO2 eller ett tonn CO2-ekvivalent utslipp av andre klimagasser (metan, lystgass m.fl.). Omregning til CO2-ekvivalent utslipp følger den internasjonalt etablerte metoden som brukes i rapportering til FN og EU. Dette følger retningslinjer under Parisavtalen på klimakonferansen i 2018: «Each Party shall use the 100-year time-horizon global warming potential (GWP) values from the IPCC Fifth Assessment Report, or 100-year time-horizon GWP values from a subsequent IPCC assessment report as agreed upon by the CMA, to report aggregate emissions and removals of GHGs, expressed in CO2 eq.».
- Beregning av utslipp i samfunnsøkonomiske analyser skal så langt som mulig følge samme metode og prinsipper som ligger til grunn for Norges seneste innrapportering av utslipp til FN (National Inventory Report).
- I prisingen av klimagassutslipp må dobbelttelling unngås. Markedspris kan i noen tilfeller i større eller mindre grad reflektere CO2-avgift eller kvotepris. I slike tilfeller må det gjøres fradrag for CO2-avgift/kvotepris i analysen.
1 Stortinget har gitt fullmakt til Finansdepartementet å iverksette vedtaket så snart statsstøtterettslige spørsmål er tilstrekkelig avklart med ESA.