Kvinne står i døråpningen med armene i kors
Foto: Ilja C. Hendel

Bakgrunn

Jeg har en bachelorgrad i internasjonale studier med fordypning i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, og en mastergrad i Peace and Conflict Studies, også fra UiO. Jeg har alltid vært interessert i politikk, men det var gjennom arbeid ved siden av studiene i UNICEF og som seminarleder ved UiO at jeg fikk øynene opp for utdanningspolitikk – fra barnehage til høyere utdanning.

Min arbeidshverdag

Jeg jobber i departementets statsbudsjettenhet, som har ansvar for å koordinere KDs budsjettarbeid. Som følge av budsjettsyklusen og departementets brede ansvarsområde er arbeidshverdagen min svært variert. I jobben samarbeider vi med og får innspill fra de forskjellige fagavdelingene, kvalitetssikrer disse og har dialog med andre departementer og politisk ledelse. Noen dager er derfor preget av korte frister og høyt tempo, mens andre perioder gir rom til å forberede fremtidig budsjettarbeid eller fordype seg i andre saker. Jeg har derfor også bidratt til andre prosjekter, blant annet en stortingsmelding og departementets virksomhetsplan.  

Bruk av faglig bakgrunn i jobben

Gjennom min tverrfaglige bachelorgrad fikk jeg prøve meg på både samfunnsøkonomi og statsvitenskap. Erfaringen med å raskt måtte sette seg inn i forskjellige temaer har kommet godt med i budsjettarbeidet. Jeg har også fått mye bruk for metode- og statistikkfagene jeg hadde i masterløpet, der kunnskapen er spesielt nyttig når vi skal kritisk vurdere store mengder tall og tekst. Det har også vært spennende å erfare de faktiske forskjellene og likhetene mellom de teoretiske konseptene man lærer som student, og politikken og forvaltningen i praksis.

Tips til studenter og jobbsøkere?

Som student og jobbsøker mener jeg det er viktig å være åpen og nysgjerrig. Verv og engasjementer gir ikke bare nyttig erfaring, men også innsikt i hvilke fagområder og arbeidsformer man trives med. I den sammenhengen er det også viktig å tydelig formidle sin motivasjon. Ved å vise til konkrete resultater, studieinnsats og relevant erfaring kan man male et bilde av sin motivasjon for jobben, og dermed skille seg ut som søker. 

Jeg søkte meg til Kunnskapsdepartementet fordi jeg ønsket å jobbe med utdanningspolitikk, lære mer om kunnskapssektoren og bidra til et meningsfylt samfunnsoppdrag. Dette ønsket har jeg fått innfridd. Det er gode utviklingsmuligheter og ordninger for nyutdannede i departementet, og det er rom for å ta initiativ og dele ideene man sitter på. Det gode samarbeidet, kunnskapsdelingen og de engasjerte kollegene gjør derfor Kunnskapsdepartementet til et godt sted for nyutdannede.