Charlotte Rustad
Dato: 22.10.2025 | Kunnskapsdepartementet
Avdelingsdirektør i avdeling for videregående opplæring, fagskole og kompetansepolitikk, seksjon for styring og utdanningsstøtte.
Bakgrunn
Jeg er utdannet siviløkonom fra Université Toulouse 1 Capitole. Etter avsluttet utdanning hadde jeg et lite opphold i NRK, før jeg i 2005 begynte i Kunnskapsdepartementet.
Jeg har hatt en rekke ulike stillinger og roller siden 2005, men med budsjett og styring som en fellesnevner for alt det jeg har jobbet med. Før jeg ble seksjonsleder i SUS, fungerte jeg som leder av styringsseksjonen i eierskapsavdelingen i nesten tre år. Før det igjen var jeg fagdirektør i avdeling for fellestjenester og strategiske satsingsområder, med ansvar for å koordinere departementets arbeid med statsbudsjettet.
Jeg har også vært så heldig at jeg tidligere har fått bruke min Frankrike-bakgrunn i departementet, da jeg gjennom flere år ved siden av det ordinære arbeidet mitt har bistått sekretariatet for UNESCO-kommisjonen i ulike sammenhenger. UNESCO har sitt hovedkontor i Paris, så gjennom dette virket hendte det støtt og stadig at jeg fikk anledning til å bryne meg litt på fransken igjen.
Min arbeidshverdag
Jeg leder seksjon for styring og utdanningsstøtte i avdeling for videregående opplæring, fagskoler og kompetansepolitikk. Vi er 9 personer som i fellesskap har ansvar for å utøve styring av blant annet Lånekassen og 22. juli-senteret og medansvar for styringen av Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Seksjonen har det faglige utviklingsansvaret for utdanningsstøtteordningene gjennom Lånekassen.
Min arbeidshverdag består av å bistå mine medarbeidere med store og små problemstillinger og diskutere faglige saker. Det er stor oppmerksomhet om utdanningsstøtten fra politikere, enkeltpersoner, media og ulike samfunnsaktører. Jeg har jevnlig kontakt med politisk ledelse og godkjenner mange notater til internt bruk og henvendelser og brev til eksterne mottakere. Videre består arbeidshverdagen av mange møtearenaer både internt, og med andre departementer og virksomheter.
Bruk av faglig bakgrunn i jobben
Selv om arbeidet med styring og statsbudsjett ikke nødvendigvis fordrer bakgrunn som økonom, har nok utdanning og erfaring likevel bidratt til at jeg trives så godt i jobben som det jeg gjør. Tidligere erfaring har gitt meg evne til kritisk refleksjon, til å strukturere arbeidsdagen, planlegge oppgaver, og ikke minst samarbeide med andre. Departementet er et godt sted å lære og gir anledning til store utviklingsmuligheter og faglig påfyll underveis.
Tips til studenter og jobbsøkere?
Hvis du vurderer å søke jobb i Kunnskapsdepartementet råder jeg deg til å være nysgjerrig, få frem motivasjonen din, og opparbeid deg gjerne relevant erfaring gjennom studietiden. Som kollega i departementet bør du både være selvstendig, initiativrik, og trives med å samarbeide med andre.