Hva er statens prosjektmodell?
Artikkel | Sist oppdatert: 21.11.2025 | Finansdepartementet
Statens prosjektmodell er beskrevet i Rundskriv R-108 Statens prosjektmodell. Under følger en forenklet fremstilling.
Store statlige investeringsprosjekter skal gjennomføres med følgende faseinndeling:
- Idéfase
- Konseptfase
- Forprosjekt
- Gjennomføring
Idéfasen omfatter det tidligste arbeidet med å avklare at det er, eller vil oppstå et problem som kan tilsi at det offentlige skal iverksette tiltak og vurdere hvordan dette bør utredes videre. For store prosjekter vil resultatet av idéfasen være et mandat for konseptfasen. Beslutning om oppstart av konseptvalgutredinger ligger til ansvarlig departement, som skal fastsette mandatet for utredningen.
Det skal vurderes ulike tilnærminger, virkemidler og tiltak som alene eller i kombinasjon kan løse eller begrense problemet en står overfor, uavhengig av hvilken statlig virksomhet som har ansvaret for virkemiddelet. Dette gir grunnlag for å definere ulike konsepter som alternative løsninger.
I konseptfasen beskrives problemet tiltaket skal løse, hvilke fremtidige behov samfunnet vil ha og hvilke mål som skal oppnås med å gjennomføre tiltak. Med konsept menes ulike tilnærminger, virkemidler og tiltak som alene eller i kombinasjon kan løse problemet en står overfor, og ulike konsepter blir alternative løsninger. Eksempelvis behovet for å binde en øyregion sammen med fastlandet, som kan dekkes ved bru, undersjøisk tunnel eller fortsatt fergeløsning som i dag (nullalternativet). Konseptuelt ulike løsninger og tiltak skal vurderes og sammenlignes gjennom en samfunnsøkonomisk analyse. Det skal anbefales hvilket tiltak som bør gjennomføres og hva som er viktige forutsetninger i videre planlegging for å lykkes. Dette kalles en konseptvalgutredning (KVU). Konseptvalgutredningen skal omfatte følgende:
- Problembeskrivelse
- Behovsanalyse
- Strategiske mål
- Rammebetingelser for konseptvalg
- Mulighetsstudie
- Alternativanalyse
- Føringer for forprosjektfasen
Kravene til hvert kapittel er nærmere spesifisert i rundskriv R-108 Statens prosjektmodell. Alternativanalysen skal være bearbeidet i en samfunnsøkonomisk analyse, i henhold til Finansdepartementets rundskriv R-109 Prinsipper og krav ved utarbeidelse av samfunnsøkonomiske analyser. Utredningen kvalitetssikres eksternt (KS1), før konseptvalg besluttes av regjeringen sammen med eventuelle føringer for videre arbeid.
For å planlegge realiseringen av valgt konsept gjennomføres et forprosjekt. Det skal utarbeides styringsunderlag og kostnadsanslag som beskriver hvordan prosjektet kan gjennomføres og for å vurdere hvor usikre kostnadsanslagene er. Det skal beskrives hvordan prosjektet skal styres for å ha kontroll på kostnadene og nå målene som er satt, og det skal vurderes hva slags kontrakter som gir mulige leverandører riktige insentiver til å levere det prosjektet trenger. Det skal vurderes om prosjektet fortsatt vil gi forutsatte nytteeffekter og hvordan disse kan realiseres, normalt inkludert en oppdatert samfunnsøkonomisk analyse av tiltaket og en gevinstrealiseringsplan. Styringsunderlag og kostnadsoverslag skal kvalitetssikres eksternt gjennom KS2 for å ha godt grunnlag for å vurdere om prosjektet er modent nok for investeringsbeslutning, før slik beslutning og kostnadsramme for prosjektet fremmes for Stortinget.
Etter investeringsbeslutning i Stortinget kommer gjennomføringsfasen, der tiltaket skal iverksettes.
Hensikten med kontrollpunktene KS1 og KS2 er at informasjonen og analysene som allerede ligger i prosjektet skal gjennomgås av en uavhengig tredjepart – se nærmere informasjon under Ekstern kvalitetssikring.
Finansdepartementet finansierer forskningsprogrammet Concept ved NTNU i Trondheim. Concept samler data om prosjektene som er omfattet av kravene, gjør empiriske analyser på dataene og arbeider med videreutvikling av relevante teorier og metoder. Concept er et uavhengig forskningsprogram, og er ikke en del av kvalitetssikringsregimet. Du kan finne mer informasjon under Forskningsprogrammet Concept.