Definisjon

Arealer som allerede er tatt i bruk, eller sterkt påvirket av menneskelig bygge- og anleggsaktivitet, herunder alle typer bebyggelse, konstruksjoner og permanent opparbeidet overflate samt tilhørende arealer.

Areal er en knapp ressurs og vi må i større grad fortette, transformere, gjenbruke og sambruke både arealer og bygninger. For å få dette til vil det være viktig å ha oversikt over arealene, bruken og mulighetene for ny bruk.

Med en oversikt over grå arealer vil man ha grunnlag for å vurdere mulighetene for ny bruk, økt bruk og gjenbruk og på den måten bidra til å gjøre arealbruken mer bærekraftig. Kunnskap om lokale forhold og mer kvalitative vurderinger av arealbruken bør supplere informasjonen fra arealdatasett om grå arealer.   

 

Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging 2023–2027 gir føringer for en bærekraftig areal- og transportutvikling. Dette er nærmere utdypet i  Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet.

Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet

Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet er nasjonale føringer fastsatt av Kommunal- og distriktsdepartementet med hjemmel i plan- og bygningsloven. Formålet er å sikre en samordnet og bærekraftig bolig-, areal- og transportplanlegging og bidra til mer effektive planprosesser. Retningslinjene gjelder ved statlig, regional og kommunal planlegging etter plan- og bygningsloven. Retningslinjene legges til grunn i enkeltvedtak som kommunale, regionale og statlige organer treffer etter plan- og bygningsloven og annen lovgivning. Retningslinjene gjelder for all arealdisponering i hele kommunen og skal bidra til å balansere vern og utvikling av areal.

Dersom en plan ikke er i tråd med retningslinjene, kan statlige myndigheter bruke dem som grunnlag for innsigelse. Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet ble fastsatt 24. januar 2025 og erstatter statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging.

Statlige planretningslinjer for arealbruk og mobilitet har et gjennomgående fokus på effektiv arealutnyttelse. Retningslinjene fremhever fortetting og transformasjon som sentrale prinsipper, særlig i by- og tettstedsområder, for å redusere presset på natur- og landbruksarealer. Utvikling bør skje på allerede utbygde, grå arealer, og kommunene oppfordres til å prioritere dette i planleggingen. Flere steder i retningslinjene understrekes det at fortetting skal eller bør vurderes før nye arealer tas i bruk.

 

Miljødirektoratet, SSB, Kartverket og NIBIO har sammen laget et nasjonalt kart over grå arealer. Kartet er satt sammen av eksisterende data og viser grå arealer for hele landet etter definisjonen over. Kartet er tilgjengelig som nedlastbare filer for hele landet, fylker og kommuner. Kartet er også tilgjengelig som wms-tjeneste.

Kartet over grå arealer er en del av kunnskapsgrunnlaget i planlegging, men det understrekes at for å få nytteverdi i arealplanleggingen bør kartet analyseres videre sammen med andre kartdata og lokal kunnskap. For eksempel når det gjelder potensialet for økt bruk og om arealet er egnet for videre fortetting.

Kartet er en første versjon som testes og evalueres i 2026.