Historisk arkiv

- Verdens beste kystvakt

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Statssekretær Roger Ingebrigtsen deltok i juli på tokt med KV Nordkapp i området rundt Senja, hvor han også fikk delta under en inspeksjon av et norsk fartøy. -Jeg har på mitt besøk hos Kystvakten observert en kultur som er ganske unik. Resultatene vi ser av Kystvaktens arbeid demonstrerer at vi er best i verden på kystvakt. Jeg er glad for at jeg nå har fått en enda bedre innsikt i de krevende arbeidsforholdene Kystvakten opererer under, sier Roger Ingebrigtsen.

Statssekretær Roger Ingebrigtsen deltok i juli på tokt med KV Nordkapp i området rundt Senja, hvor han også fikk delta under en inspeksjon av et norsk fartøy. -Jeg har på mitt besøk hos Kystvakten observert en kultur som er ganske unik. Resultatene vi ser av Kystvaktens arbeid demonstrerer at vi er best i verden på kystvakt. Jeg er glad for at jeg nå har fått en enda bedre innsikt i  de krevende arbeidsforholdene Kystvakten opererer under, sier Roger Ingebrigtsen.

Roger Ingebrigtsen deltar sammen med fiskeriinspektøren fra KV Nordkapp på inspeksjon ombord i tråleren Atlantic Viking, som fisket i tråd med regelverket.

Roger Ingebrigtsen deltar sammen med fiskeriinspektøren fra KV Nordkapp på inspeksjon ombord i tråleren Atlantic Viking, som fisket i tråd med regelverket. (Lars Gjemble, Forsvarsdepartementet)

-Jeg har observert en kultur for samhandling som er ganske unik i Kystvakten. Den jobben som gjøres av Kystvakten er den beste i verden. En av de viktigste jobbene som gjøres i Norge for Norge - hver eneste dag. Havområdene utenfor Norge ville kanskje vært tomme for fisk om ikke Kystvakten hadde operert som man har gjort. Resultatene taler tydelig for seg, en bærekraftig fiskeristamme, sier statssekretæren.

Ulovlig, urapportert og uregulert fiske kalles UUU-fiske. Dette fisket er på global basis er en stor trussel. Den internasjonale dimensjonen i ressursforvaltningsarbeidet er viktig. Et godt samarbeid om felles forvaltning er grunnleggende for å lykkes i Norge. Det største problemet Norge har hatt når det gjelder UUU-fiske det siste tiåret er det urapporterte fisket på norsk-arktisk torsk i Barentshavet. I 2002–05 ble det i snitt tatt opp 100 000 tonn torsk urapportert hvert år. Fra 2005 er det gradvis redusert til det i 2009 ble anslått til null. Kystvakten har spilt en sentral rolle i arbeidet, gjennom å fremskaffe viktig faktainformasjon om fiske og fangst og å være tilstede under fisket. 

-På grunn av endringer av klimaet og andre forhold ser det ut som vi vil kunne få behov framover for enda fler fartøy som kan seile langt mot nord. Fiskeriinspeksjon krever fullt fokus under varierende værforhold. Jeg er glad for at vi i dag har et godt samarbeid med Russland, noe som omfatter både utveksling av fiskeriinspektører og utveksling av stabsoffiser en uke i året hos hverandre, havnebesøk og felles seminarer mv. Dette skal vi bygge videre på, sier Ingebrigtsen.

-Smartere fiskerioppsyn og et godt samarbeid med Russland gjør norsk fiskeriforvaltning og Kystvakten til en suksesshistorie, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen

-Smartere fiskerioppsyn og et godt samarbeid med Russland gjør norsk fiskeriforvaltning og Kystvakten til en suksesshistorie, sier statssekretær Roger Ingebrigtsen (Lars Gjemble, FD)

Mer enn halvparten av Sjøforsvarets seilingsaktivitet skjer i Nord-Norge. Det har den gjort de siste årene, og det planlegges det med for 2012 også. Tilbake i 2009 hadde Sjøforsvaret totalt ca. 4700 seilingsdøgn, hvorav ca. 2350 var i nord. Både i 2010 og i 2011 økte antall seilingsdøgn i nord. I år planlegger regjeringen med at mer enn 2900 av de vel 5350 seilingsdøgnene vil være i nord. Seilingsaktiviteten øker med andre ord i nord, både totalt og i prosent.

Kystvakten (KV) har fra 1. januar 2012 vært samlokalisert på Sjøforsvarets kystvaktstasjon Sortland (SKYS) med faglig og operativ ledelse. KV består av 9 ytre kystvakt (YKV), herav 4 helikopterbærende (YKV HK) og 5 indre kystvakt (IKV) fartøyer. Et nytt YKV HK-fartøy er under planlegging. I tillegg er det besluttet å overføre 1 fartøy av Reine-klassen fra SHV til KV. Luftforsvarets maritime overvåkningsfly og leide luftfartøy supplerer KVs egen overvåkingskapasitet og informasjon fra Forsvaret og samarbeidende etater. Kystvaktens oppgaver spenner fra suverenitetshevdelse, tolloppsyn, miljøoppsyn, redningsaksjoner, anløpskontroll og en rekke andre oppgaver som er nærmere definert i Kystvaktloven.