Historisk arkiv

9 av 10 elever fikk spesialundervisningen de skulle ha

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Tall fra Grunnskolenes informasjonssystem (GSI) fra høsten 2020 viser en betydelig forbedring i tilbudet av spesialundervisning sammenlignet med våren 2020.

– Jeg er glad for at situasjonen har vært bedre i høst enn den var før sommeren. Skoleledere og lærere har strukket seg langt for å gi elevene et godt opplæringstilbud under pandemien. Jeg har også inntrykk av at skolene har gjort det de kan for å skjerme spesialundervisningstilbudet. Så er det selvsagt alvorlig at en del elever ikke fikk den spesialundervisningen de skulle ha, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby.

I underkant av 50 000 elever har vedtak om spesialundervisning. 90 prosent av elever med rett til spesialundervisning fikk timene de hadde vedtak om. 10 prosent av elever med rett til spesialundervisning fikk færre slike timer enn normalt fra skolestart til 1. oktober. Dette utgjør 5102 elever med spesialundervisning. Det er en betydelig forbedring sammenlignet med ukene etter gjenåpning av skolene i vår, da 1 av 3 med vedtak om spesialundervisning fikk færre timer.

Færre spesialpedagoger ble satt inn som vikarer

GSI-tallene viser at færre spesialpedagoger ble satt inn som vikarer i ordinær undervisning fra skolestart og fram til 1. oktober enn på våren, noe som har betydning for om elever med spesialundervisning får opplæring som planlagt.

I tilfellene der skolene har hatt behov for å sette inn ekstra lærerressurser, er det i stedet først og fremst satt inn assistenter og personer fra ledelsen.

GSI-tallene gjelder perioden fra skolestart i august frem til 1. oktober. Smitten i samfunnet var relativt lav på telletidspunktet, og resultatene er ikke nødvendigvis representative for høsten som helhet.

Økt fravær blant lærere og elever

18 prosent av lærerne hadde minst én fraværsdag i uke 39 (21.-25- september). Det utgjør 12500 lærere. 46 prosent av fraværet var «koronarelatert», det vil si at de enten var i risikogruppe, i karantene eller isolering eller hadde luftveissymptomer. I tredje kvartal 2020 var sykefraværet i undervisningssektoren 4,7 prosent, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB). Det er en liten økning fra 2019, da fraværet var på 4,2 prosent.

 – Jeg vil rose lærerne for deres innsats. Vi vet at en del skoler i områder med mye smitte har slitt med høyt fravær både blant lærere og elever, og dette har selvsagt vært krevende. Samtidig ser vi at det totale fraværet ikke er mer enn man kan forvente, og det er bra, sier Melby.

Totalt hadde 73100 elever minst én fraværsdag i uke 39, noe som utgjør 12 prosent av alle elevene. Luftveissymptomer var den hyppigst registrerte årsaken til fravær, med 53 prosent. 60 prosent av fraværet blant elevene i uke 39 oppgis å være «koronarelatert». Vi har ikke sammenlignbare fraværstall fra tidligere skoleår i GSI.

Svært mange fikk alternativt opplegg hjemme når de var syke

38 prosent av skolene ga alternativt opplæringstilbud for elevene som hadde fravær på grunn av smitte, karantene eller isolering fra første fraværsdag, mens 53 prosent oppgir at de ga alternativt opplæringstilbud hjemme etter mer enn én fraværsdag. 9 prosent oppgir at de ikke ga alternativt opplæringstilbud hjemme.

– Tallene tyder på at mange elever har fått et alternativt tilbud når de har måtte holde seg hjemme. For skolene som oppgir at de ikke tilbyr alternativt opplæringstilbud, vet vi ikke om det skyldes at de ikke har hatt smittetilfeller, om elevene eventuelt har vært for syke til å ha nytte av et hjemmetilbud eller om skolen faktisk ikke har gitt et tilbud, sier Melby.

Les mer om tallene på utdanningsdirektoratets sider. 

Fakta GSI-tallene

  • Etter at skolene åpnet igjen våren 2020, fikk 1 av 3 elever som hadde spesialundervisning, færre timer enn normalt.
  • Dette tallet hadde sunket til 1 av 10 etter skolestart høsten 2020.
  • Våren 2020 var 30 prosent av de som måtte tre inn som vikarer på skolene spesialpedagoger. Høsten 2020 var det kun 11 prosent.
  • At færre spesialpedagoger måtte trå til som vikarer på høsten, kan ha hatt betydning for at flere elever fikk den spesialundervisningen de skulle ha.