Svar på spørsmål nr. 788 fra stortingsrepresentant Marianne Marthinsen
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 15.03.2017
Mottaker: Stortingets presidentskap
Vår referanse: 17/1179
Jeg viser til brev av 7. mars 2017 fra Stortingets president vedlagt følgende spørsmål fra stortingsrepresentant Marianne Marthinsen til skriftlig besvarelse:
«Hvordan fordeler samlede skatteendringer i fireårsperioden 2014-2017 seg på inntektsintervallene 0-150 000, deretter for hver 100 000 i økning opp til 1 million, deretter for hver 1 mill. i økning til 10 mill., målt som total endring i skatt, andel av samlet endring i skatt og gjennomsnittlig skatteendring per person i hvert intervall?»
Svar:
Statistisk sentralbyrås (SSB) har gjennomført beregninger med skattemodellen LOTTE-Skatt av skatteendringer i fireårsperioden 2014-2017. Slike flerårige analyser er mer usikre enn de ettårige analysene som benyttes til å besvare spørsmål i forbindelse budsjettet. Resultatene vil avhenge av valg av metode og forutsetninger og er mer usikre jo flere skatteendringer og år som skal analyseres.
I beregningene er skattereglene i 2013 fremført til 2017-nivå for å anslå hva skatten ville vært i 2017 med 2013-regler. Dette er gjort ved å justere alle beløpsgrensene (fradrag og innslagspunkt) som gjaldt i 2013 til 2017 med anslag for årlig lønnsvekst. Skatteberegningen med fremførte 2013-regler sammenlignes så med en beregning hvor skattesystemet i 2017 legges til grunn. Differansen mellom disse to beregningene illustrerer dermed virkningen av vedtatte skatteendringer for 2014, 2015, 2016 og 2017. Det er i analysen tatt utgangspunkt i befolkningssammensetningen, inntekter og formue slik disse er anslått for 2017.
Beregningene inkluderer de fleste endringene i inntektsbeskatningen av personer og endringer i formuesskatten i perioden. Enkelte skatteendringer inngår ikke i analysen. Det gjelder blant annet fjerningen av arveavgiften, ordningen med utsatt betaling av formuesskatt for eiere av virksomheter, økt skjermingsrente for aksjonærer, skattlegging av lån fra selskap til personlig aksjonær og økninger i påslaget i normrenten. Endringer i selskapsskatten og avgiftene inngår ikke i analysen. Analysen tar heller ikke hensyn til at skattebelastningen kan endres som følge av tilpasninger til nye skatteregler i perioden.
Beregningene for fireårsperioden 2014-2017 gir et anslag på en samlet skattereduksjon på om lag 19,7 mrd. kroner. Av dette utgjør endringene i formuesskatten om lag 5,3 mrd. kroner.
Tabell 1 viser anslag for skatt i 2017 og gjennomsnittlig endringer i skatt per person, endring i skatt målt i mill. kroner og som andel av samlet skatteendring for perioden 2013-2017 for de etterspurte inntektsintervallene. Enkelte intervaller er slått sammen på grunn av få skattytere i hvert enkeltintervall.
Tabellen nedenfor viser at mer enn halvparten av lettelsene har gått til folk med ordinære inntekter og lavere inntekter. En husstand på to, hvor hver tjener rundt 500 000 kroner, vil i gjennomsnitt betale samlet rundt 8 000 kroner mindre i skatt enn i 2013.
Tabell 1 Anslått skatt i 2017 og endring i skatt 2013-2017 for alle personer 17 år og eldre etter bruttoinntekt. Negative tall betyr lettelser. Anslagene for endring i perioden er regnet i forhold til skattereglene for 2013 justert til 2017
Bruttoinntekt |
Antall |
Gjennom-snittlig skatt i 2017. Prosent |
Skatt i 2017. Mill. kr |
Gjennom-snittlig endring i skatt 2013-2017. Kroner |
Endring i skatt 2013-2017. |
Andel av samlet endring. Prosent |
0 - 150 000 kr |
574 900 |
3 100 |
1 780 |
-800 |
-440 |
2,2 |
150 000 - 250 000 kr |
565 500 |
18 000 |
10 150 |
-2 100 |
-1 210 |
6,2 |
250 000 - 350 000 kr |
720 100 |
49 900 |
35 900 |
-2 500 |
-1 780 |
9,1 |
350 000 - 450 000 kr |
694 400 |
84 700 |
58 830 |
-3 400 |
-2 340 |
11,9 |
450 000 - 550 000 kr |
594 100 |
117 400 |
69 730 |
-4 300 |
-2 570 |
13,1 |
550 000 - 650 000 kr |
401 500 |
151 100 |
60 680 |
-6 000 |
-2 430 |
12,4 |
650 000 - 750 000 k. |
235 100 |
191 700 |
45 050 |
-7 500 |
-1 770 |
9,0 |
750 000 - 850 000 kr |
146 600 |
233 600 |
34 250 |
-8 500 |
-1 250 |
6,4 |
850 000 - 950 000 kr |
96 100 |
275 100 |
26 430 |
-9 600 |
-930 |
4,7 |
950 000 - 1 mill. kr |
36 600 |
307 600 |
11 260 |
-10 700 |
-390 |
2,0 |
1 mill. kr -2 mill. kr |
199 000 |
445 400 |
88 620 |
-14 600 |
-2 910 |
14,8 |
2. mill. kr - 3 mill. kr |
20 200 |
915 000 |
18 450 |
-28 800 |
-580 |
3,0 |
3 mill. kr - 4 mill. kr |
5 700 |
1 333 500 |
7 570 |
-44 800 |
-250 |
1,3 |
4 mill. kr - 5 mill. kr |
2 000 |
1 716 900 |
3 490 |
-70 800 |
-140 |
0,7 |
5 mill. kr - 6 mill. kr |
1 200 |
2 171 100 |
2 560 |
-111 100 |
-130 |
0,7 |
6 mill. kr - 7 mill. kr |
800 |
2 451 000 |
1 890 |
-90 300 |
-70 |
0,4 |
7 mill. kr - 8 mill. kr |
400 |
2 825 900 |
1 240 |
-142 300 |
-60 |
0,3 |
8 mill. kr - 10 mill. kr |
500 |
3 582 100 |
1 710 |
-145 800 |
-70 |
0,4 |
10 mill. kr og over |
800 |
7 957 400 |
6 390 |
-393 100 |
-320 |
1,6 |
I alt |
4 295 400 |
113 100 |
485 980 |
-4 600 |
-19 650 |
100,0 |
Kilder: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt.
Beregningene som ligger til grunn for tabell 1, er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2014. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er fremskrevet til 2017. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablonmessig fremskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.
Med hilsen
Siv Jensen