Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2003, Kap. 552 post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling - tilsagn om midler til næringsrettede programmer i regi av Norges forskningsråd

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Kommunal- og regionaldepartementet

Norges forskningsråd

Postboks 2700 St. Hanshaugen

0131 OSLO

Deres ref

Vår ref

Dato

03/223-1 ASU

28.01.2003

Statsbudsjettet 2003, Kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling – Tilsagn om midler til næringsrettede programmer i regi av Norges forskningsråd


Tilsagn nr. 03 20 00 03

Budsjettrammene som framgår av dette brevet er i henhold til Stortingets bevilgningsvedtak for 2003. Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) gir med dette tilsagn om midler til Norges forskningsråd (NFR) for 2003 over kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling. Den samlede bevilgningen for 2003 er 287 mill. kr, hvorav andelen som stilles til rådighet for NFR gjennom dette tilsagnet er 46 mill. kr. Oversikt over rammefordelingen av kap. 552, post 72 følger av vedlegg 1.

I Overordnede mål

Målene for regjeringens regional- og distriktspolitikk er beskrevet i den distrikts- og regionalpolitiske redegjørelsen for Stortinget våren 2002 og St.prp. nr 1 (2002 – 2003) for Kommunal- og regionaldepartementet. Regjeringen ønsker å sikre bosetting og levedyktige lokalsamfunn over hele landet, slik at den enkelte har reell frihet tilk å bosette seg der hun eller han ønsker.

De fire viktigste strategiene for å nå ambisjonene i regional- og distrikts­politikken er å bedre rammebetingelsene for verdiskaping, konsentrere den næringsrettede innsatsen mer mot innovasjon og nyskaping, legge til rette for utvikling av vekstkraftige regioner over hele landet og desentralisere virkemidler til regionalt nivå.

II Ny budsjettstruktur fra 2003

Etter forslag fra regjeringen har Stortinget gitt sin tilslutning til en omfattende endring i budsjettstrukturen for programkategori 13.50 med virkning fra budsjettåret 2003. Utgangspunktet for endringene er ønsket om større grad av desentralisering av ansvar og myndighet til fylkeskommunene og behovet for å kunne tilpasse virkemiddelbruk til regionale utfordringer. Endringene innebærer at størstedelen av midlene over programkategorien overføres til fylkeskommunene, som etter samråd med det regionale partnerskapet treffer nærmere strategiske beslutninger om bruken av midlene.

III Kap. 552, post 72

Det overordnede målet for bevilgningen over denne posten er å fremme regional næringsutvikling og verdiskaping. Dette skal oppnås ved å stimulere til omstilling, innovasjon og nyetablering og ved tiltak som kan bidra til at ungdom og kvinner i større grad får utnyttet sine ressurser. Potensielle nyetablerere og entreprenører innenfor regional utvikling vil være hovedmålgruppe for tiltak som finansieres over bevilgningen.

Kap. 552, post 72 Nasjonale tiltak for regional utvikling skal benyttes til nasjonale programmer og utviklingstiltak. Midlene skal nyttes på områder der det er formålstjenlig med nasjonal koordinering og samarbeid om regional utvikling. Satsingene skal bidra til nasjonale løft i form av pilotprosjekter, forsøk e.l. som bedrifter eller regionale partnerskap vanskelig kan håndtere alene. Midlene vil i hovedsak bli forvaltet av nasjonale virkemiddelaktører som NFR, SIVA og SND. Midlene som stilles til disposisjon skal primært nyttes innenfor det geografiske virkeområdet for de distriktspolitiske virkemidlene (A, B, C, D). Unntak fra dette må kunne gis en særskilt begrunnelse. Det skal satses sterkere på regioner og sentra med vekstpotensial. Det vises for øvrig til retningslinjer for bruken av bevilgningen som er under utarbeidelse.

Nasjonale virkemiddelaktører, herunder NFR, som har ansvaret for nasjonale programmer/utviklingstiltak må ha et aktivt forhold til fylkeskommunene og de regionale partnerskap. Dette gjelder i forhold til både strategiske prosesser og som mulig operatør for regionale satsinger, og for å sikre god regional forankring og læring av nasjonale programmer.

Departementet øremerker ikke rammer på programnivå for 2003. Med utgangspunkt i fordelingsforslag fra NFR i brev av 01.12.2002 skisseres det nedenfor en tentativ fordeling på programmer, med utgangspunkt i samme relative fordeling mellom programmene som i NFRs forslag. NFR må selv foreta en endelig fordeling av midler på programnivå med utgangspunkt i endelig ramme. Vesentlige avvik fra fordelingen nedenfor må klareres med departementet.

Oversikt over tentativ fordeling av midler til MOBI-programmet samt FORNY-programmet og Verdiskaping 2010 (i 1000 kr.):

Program

Tildeling 2003

MOBI

26 000

FORNY

15 000

VS 2010

5 000

Totalt NFR

46 000

Tilsagnet utbetales til NFRs konto nr 8276 01 00168 i fire terminer, fordelt over budsjettåret (ca. 01.02., 01.05., 01.08., 01.11.). KRD legger til grunn at utbetalingen skjer i fire like store rater.

Mål, resultatkrav og rapportering for de enkelte programmer i 2003
Vi viser til NFRs brev av 01.12.02 med programbeskrivelser, mål, resultatkrav og indikatorer for NFRs programmer med finansiering fra kap. 552 post 72.

Departementet godkjenner de mål, resultatkrav og indikatorer for 2003 som er lagt fram i ovennevnte brev. Det forutsettes at disse legges til grunn for oppfølging og rapportering for de enkelte program på årsbasis. Når det gjelder styringskalender og krav til rapportering 2003 vises for øvrig til KRDs tildelingsbrev til NFR for 2003. Vi forutsetter at de samme rutiner som der er beskrevet følges for de programmer som finansieres over kap. 552 post 72.

Vi understreker at 2003 vil være en overgangsperiode. KRD vil ta initiativ til en prosess for videreutvikling av oppfølgingskriterier og resultatkrav for de ulike program slik at vi fra 2004 har et bedre grunnlag for å vurdere måloppnåelsen av de ulike satsingene.

Fra 2004 må de nasjonale virkemiddelaktørene i økende grad begrunne hvorfor ulike satsinger bør være nasjonale og kunne vise til planer for eventuell utfasing eller regionalisering av programmer. Nasjonale virkemiddelaktører må ha et aktivt forhold til regionale partnerskap og fylkeskommunene, både i forhold til strategiske prosesser og som mulige operatører for regionale satsinger. Vi ber i den forbindelse om at NFR foretar en vurdering av og rapporterer om sitt forhold til fylkesnivået og de regionale partnerskapene, og gjør i den sammenheng oppmerksom på at KRD vil foreta en kartlegging av partnerskapene i det enkelte fylke.

IV Oppfølging og kontroll

Forskningsrådet skal følge Økonomireglementet for staten og Finansdepartementets funksjonelle krav; jf. Hovedinstruks fra Utdannings- og forskningsdepartementet om økonomiforvaltningen i Norges forskningsråd av 26. august 1998. Det vises også til KRDs tildelingsbrev til NFR for 2003.

Midlene som nå stilles til disposisjon for NFR bevilges som tilskudd uten avregning/ tilbakebetaling; jf. omtale i St.prp. nr. 1 (2002-03). Dette innebærer at ubenyttede midler i 2003 kan overføres til senere år og omdisponeres til nye tiltak innenfor samme formål. Dersom det blir overført store midler fra år til år, kan dette få konsekvenser for senere års bevilgninger.

Det må føres eget regnskap for bruken av midlene. Regnskapet skal føres slik at det framgår hvilke aktører/prosjekter som er tildelt midler og hvor mye. KRD og den departementet gir fullmakt har til en hver tid anledning til å kontrollere at vilkårene for tilskuddet overholdes. I henhold til Bevilgningsreglementet §17 tas det videre forbehold om at Riksrevisjonen har adgang til å iverksette kontroll med at midlene nyttes etter forutsetningene.

Retningslinjer for post 552.72 er under utarbeidelse. Disse vil være retningsgivende for forvaltningen av midler fra posten og gi en ytre ramme for støtte til hovedformålene under posten. Retningslinjene vil bli ettersendt. Tidligere rundskriv for kap. 552 post 53 Programmer for kompetanseutvikling gjelder til Forskningsrådet har mottatt nye retningslinjer. NFR skal påse at forvaltningen av de midler som stilles til disposisjon over kap. 552 post 72 er i tråd med disse retningslinjene, som bygger på blant annet statens økonomireglement og The EFTA Surveillance Authority’s State Aid Guidelines. All støtte under ordningene skal gis innenfor rammene av statsstøttereglene i EØS-avtalen. En oppdatert versjon av The EFTA Surveillance Authority’s State Aid Guidelines er å finne på EFTAs hjemmeside.

V Annet

Regjeringen gjennomfører nå to større prosesser som direkte eller indirekte kan få konsekvenser for de virkemiddelaktørene som forvalter midler over programkategori 13.50. Regjeringen har for det første tatt initiativ til en handlingsplan for helhetlig innovasjonspolitikk som skal ferdigstilles høsten 2003. Med handlingsplanen vil regjeringen legge grunnlaget for en langsiktig og helhetlig innovasjons- og nyskapingspolitikk.

For det andre gjennomgår regjeringen virkemidlene og virkemiddelorganiseringen overfor næringslivet. Hovedmålet med gjennomgangen er å etablere et virkemiddelapparat som tilbyr tjenester som på en effektiv måte kan bidra til innovasjon i hele landet.

Evalueringer
KRD tar i 2003 sikte på å sette i gang en strategisk analyse på tvers av programsatsinger hos de nasjonale virkemiddelaktørene. Vi vil komme tilbake til forslag på videre prosess i en egen henvendelse.

Med hilsen



Erna Solberg



Vedlegg:
Oversikt over rammefordelingen av kap 552 post 72

Kopi:
Riksrevisjonen
Nærings- og handelsdepartementet
Utdannings- og forskningsdepartementet
Fylkeskommunene
Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
SIVA – Selskapet for industrivekst
Plan- og administrasjonsavdelingen, her