Historisk arkiv

Styrket satsing på hydrogen i transportsektoren

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Samferdselsdepartementet og Olje- og energidepartementet la i dag fram strategien "Satsing på hydrogen som energibærer innenfor transport og stasjonær energiforsyning". (26.08.05)

Pressemelding

Nr.: 98/05
Dato: 26.08.05

Styrket satsing på hydrogen i transportsektoren

- Transportsektoren står i dag for over 25 prosent av de norske utslippene av klimagasser. For å oppfylle Kyotoavtalen og Norges internasjonale miljøforpliktelser er det nødvendig med en overgang fra bruk av fossilt drivstoff til alternative og mer miljøvennlige drivstoff, spesielt hydrogen og andre nullutslippsløsninger. Samferdselsdepartementet vil derfor sammen med Olje- og energidepartementet samordne og styrke satsingen på forskning og utvikling av alternative drivstoff og miljøvennlig teknologi, med særlig vekt på teknologi som er nødvendig for å ta i bruk hydrogen som energibærer.

Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm i forbindelse med at Samferdselsdepartementet og Olje- og energidepartementet i dag har lagt fram strategien "Satsing på hydrogen som energibærer innenfor transport og stasjonær energiforsyning".

Hydrogenplattform: Bedre samordning

Hydrogenstrategien skal samordne og synliggjøre den norske satsingen på hydrogen. I strategien framgår det blant annet at det skal opprettes en hydrogenplattform som skal samle de ulike programmene og støtteordningene i én slagkraftig satsing. Plattformen skal administreres gjennom et tett samarbeid mellom Norges forskningsråd, Gassnova, Enova og Innovasjon Norge. Forskningsrådet skal ha det overordnede samordningsansvaret for plattformen, som skal være virksom fra 1. januar neste år.

- På tross av den betydelige veksten i transportomfanget, og spesielt for vegtrafikken, har deler av utslippene fra transportsektoren blitt vesentlig redusert det siste tiåret. Men denne reduksjonen har ikke omfattet CO 2-utslipp, som tvert i mot har økt med 23 prosent de siste 20 årene. Vi står dermed igjen med et stort uløst problem når det å redusere disse utslippene, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

- Ved å bruke av hydrogen som drivstoff kan vi unngå miljøskadelige utslipp langs hele verdikjeden, fra produksjon til bruk. Hydrogen kan dessuten framstilles fra en rekke ulike typer energikilder, noe som gir godt grunnlag både for reduserte klimagassutslipp og lokal ressursutnyttelse over alt i verden, heter det hydrogenstrategien som er lagt fram av Olje- og energidepartementet og Samferdselsdepartementet.

- Med den støtten vi gir til forskning på og utprøving av hydrogen, får vi snart den første flåten av hydrogenkjøretøy som kan trafikkere på norske veier. Den satsingen vi nå legger opp til er de første skrittene mot framtidas miljøvennlige samfunn – hydrogensamfunnet, sier samferdselsministeren.

Forskningsprogrammer og –prosjekter med støtte fra Samferdselsdepartementet

Over Samferdselsdepartementets budsjett for 2005 er det bevilget 22,6 millioner kroner til Norges forskningsråd, for videre tildeling til forskning som omfatter bruk av alternative drivstoff og miljøvennlig teknologi.

Samferdselsdepartementet tildeler via Norges forskningsråd i alt 48,6 millioner kroner til forskning med alternative drivstoff og miljøvennlig teknologi, over en periode på tre år. Midlene er fordelt slik:

HyNor-prosjektet

Til sammen 19,2 millioner kroner til Hydro, "HyNor prosjektet", for å etablere tankingsanlegg for hydrogen og hydrogenkjøretøy på ”Hydrogenveien” mellom Oslo og Stavanger. Prosjektet skal teste leveranse og bruk av hydrogen som drivstoff, og omfatter blant annet etablering av en hydrogenfyllestasjon på Herøya og utprøving av hydrogendrevne kjøretøy.

11 millioner kroner til THINK Nordic AS, til prosjekt for å utvikle en bil som kan benytte både elektrisitet og hydrogen.

Andre prosjekter

4,1 millioner kroner til Det Norske Veritas, til prosjekt som ser på muligheten for å etablere et demonstrasjonsprosjekt med brenselscelle i skip.

4,9 millioner kroner til Statoil, som skal gjennomføre et demonstrasjonsprosjekt for produksjon, lagring og fylling av hydrogen.

2 millioner kroner til NTNU, til prosjekt som skal se på hvordan hydrogentilsetninger i andre drivstoff påvirker motoreffekt og miljøutslipp.

0,4 millioner kroner til Norsk Pellets Vestmarka AS, som skal undersøke muligheten for å etablere økonomisk lønnsom produksjon av syntetisk biodiesel.

7 millioner kroner til Papir- og fiberinstituttet AS, til prosjekt som ser på muligheten til å utvinne biodrivstoff fra trevirke.


For mer informasjon - se:

Strategi – Satsing på hydrogen som energibærer innenfor transport og stasjonær energiforsyning

Felles pressemelding fra Samferdselsdepartementet og Olje- og energidepartementet: Strategi for økt satsing på hydrogen som energibærer

Samferdselsdepartementets nettsider om fou