Historisk arkiv

Statsbudsjettet 2001: Jernbaneformål: Økte bevilgninger til vedlikehold

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg I

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Pressemelding

Nr.: 96/2000
Dato: 4. oktober 2000

Jernbaneformål: Økte bevilgninger til vedlikehold

Regjeringen foreslår å bruke i alt 4, 9 milliarder kroner til jernbaneformål i 2001. Det er om lag det samme som for i år.

Til drift og vedlikehold av jernbanenettet er det foreslått til sammen 2 856 millioner kroner – med særlig sikte på å bedre sikkerhet, driftsstabilitet og kapasitet.

Til investeringer i jernbanelinjen er det foreslått til sammen 1 048 millioner kroner. Prioritet er gitt til sluttføring av igangsatte investeringsprosjekter, signal- og sikringstiltak, bygging av kryssingsspor og andre tiltak for å bedre driftsforholdene på dagens nett. Igangsatte tiltak for å legge til rette for krengetog på Sørlands-, Bergens- og Dovrebanen vil bli prioritert i 2001. Prioritering av nye krengetogtiltak på disse banestrekningene vil i større grad konsentreres om sikkerhets- og kapasitetsøkende tiltak. I tillegg foreslås 206 millioner kroner til tilrettelegging for krengetog på strekningene Oslo – Stockholm (Kongsvingerbanen) og Oslo – Gøteborg – København (Østfoldbanen).

Kjøp av persontrafikktjenester: 987 millioner kroner

987 millioner kroner er foreslått til statlig kjøp av persontrafikktjenester. Betaling til NSB BA og omfatter Intercitytog, nærtrafikk-, region- og lokaltog. Ingen av disse toggruppene drives i dag i bedriftsøkonomisk balanse. Det oppførte beløpet er en videreføring av bevilgningen for 2000.

- Forhandlingene mellom Samferdselsdepartementet og NSB om en ny kjøpsavtale for 2001 er ikke sluttført. NSB BA er i ferd med å gjennomgå konsernplaner og langtidsplaner. Først etter at NSB har lagt fram reviderte planer og budsjetter vil Samferdselsdepartementet ha det nødvendige grunnlaget for å forhandle fram endelig kjøpsavtale for 2001. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med eventuelle konsekvenser for rutetilbudet for 2001 dersom NSBs gjennomgang og forhandlingene med NSB gir grunnlag for dette, går det fram av forslaget.

Drift og vedlikehold av linjenettet

Til drift og vedlikehold av linjenettet er det foreslått til sammen 2 856,3 millioner kroner. Av dette beløpet er 83 millioner kroner avsatt til drift og vedlikehold av Gardermobanen. For vedlikeholdet, ikke medregnet Gardermobanen, betyr budsjettforslaget en økning av innsatsen med om lag 4,5 prosent

Linjenettet: Fordeling av investeringsmidler

Av den foreslåtte bevilgningen på 1 048 millioner kroner til investeringer i linjenettet skal vel 260 millioner kroner nyttes til tiltak for å bedre driftsforholdene på det eksisterende nettet, mens 132 millioner kroner skal gå til detaljplanlegging og diverse prosjektering.

Resten av investeringsbevilgningen, det vil si 655 millioner kroner, skal nyttes til arbeid med større igangværende enkeltprosjekter og er fordelt slik:

  • 121 millioner kroner er avsatt til tiltak som har betydning for innføring av krengetog på Sørlands-, Dovre- og Bergensbanen. Tiltakene vil gi mulighet for økt hastighet og bedre kapasitet. Dette vil også komme person- og godstransport på fjerntogstrekningene til gode.
  • 206 millioner kroner er oppført til krengetogtiltak på Kongsvinger- og Østfoldbanen.

Tiltakene vil legge til rette for trafikk med krengetog på strekningene Oslo – Stockholm og Oslo –Gøteborg – København.

  • 135,9 millioner kroner gjelder arbeid på Vestfoldbanen, fordelt med:
    • 40 millioner kroner til avsluttende utbygging av dobbeltspor på strekningen Åshaugen- Sande-Holm. Prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2000.
    • 19,7 millioner kroner til avsluttende arbeid med utbygging av dobbeltspor på strekningen Skoger - Åshaugen. Prosjektet er planlagt åpnet for trafikk i 2000.
    • 76,2 millioner kroner til Nykirke kryssingsspor.
  • 5,9 millioner kroner til avsluttende etterarbeid for tunnelprosjektet Gråskallen, på Bergensbanen.
  • 132.6 millioner kroner til detaljplanlegging av nytt dobbeltspor Skøyen – Asker

Statens jernbanetilsyn: 12 millioner kroner

12 millioner kroner er foreslått bevilget til drift av Statens jernbanetilsyn i 2001.