Historisk arkiv

Bedre kollektivtransport i det sentrale Østlandsområdet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Bondevik II

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Jeg mener at lokale og statlige myndigheter, sammen med transportselskapene, må innstille seg på at kollektivbrukerne bryr seg om helheten i tilbudet de får med tog, buss og bane, ikke om hvem som gjør hva og betaler hva. Derfor må vi få slutt på at vi krangler med hverandre om hvem som er syndebukk. I stedet bør vi gå sammen om å få mest mulig ut av pengene, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. (04.02.03)

Pressemelding

Nr.: 13/2003
Dato: 04.02.03

Bedre kollektivtransport i det sentrale Østlandsområdet

- Til utbygging og drift av kollektivtransporten i Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold vil det i 2003 bli brukt til sammen om lag fire milliarder kroner over offentlige budsjetter.

- Hva må til for at bruken av slike milliardbeløp skal gi større uttelling i form av et bedre og mer effektivt transporttilbud i dette området? Jeg mener at lokale og statlige myndigheter, sammen med transportselskapene, må innstille seg på at kollektivbrukerne bryr seg om helheten i tilbudet de får med tog, buss og bane, ikke om hvem som gjør hva og betaler hva.

- Derfor må vi få slutt på at vi krangler med hverandre om hvem som er syndebukk. I stedet bør vi gå sammen om å få mest mulig ut av pengene!

Dette sier samferdselsminister Torild Skogsholm, i forbindelse med at hun har innkalt til møte 4. februar med deltakelse fra Oslo kommune, fylkeskommunene Akershus, Buskerud og Østfold, Statens vegvesen, Jernbaneverket og NSB AS. På møtet vil Samferdselsdepartementet legge fram forslag til mandat for utredning av etableringen av et regionalt samordningsorgan for kollektivtransporten i det sentrale Østlandsområdet. Utredningsarbeidet skal vektlegge samordningen av driften av kollektivtransporten i dette området. Utredningen skal i tillegg vurdere i hvilken grad og innenfor hvilke områder et slikt organ skal forestå samordning av investeringer som omfatter kollektivtransporten.

- Samferdselsdepartementet tar sikte på at samordningsorganet skal være i virksomhet innen førstkommende årsskifte, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

Tiltak for mer samordnet og styrket kollektivtransport

Samferdselsministeren trekker fram følgende eksempler på tiltak som nå vil bli vurdert for å styrke kollektivtransport i det sentrale Østlandsområdet:

  • Felles, samordnet kjøp av persontransporttjenester med buss, bane og tog (I dag kjøper staten togtrafikk, mens Oslo kommune og hver enkelt fylkeskommune gir tilskudd til eller "kjøper" lokale kollektivtransportjenester med buss, sporveg og T-bane).
  • Felles, samordnede billettsystemer som gir enkel overgang.
  • Felles planlegging av ruter som sikrer god korrespondanse og mindre ”dobbeltkjøring”.
  • Felles ansvar for å planlegge framkommelighet for kollektivtransport på tvers av fylkesgrenser.
  • Felles ansvar for å prioritere mellom økt kollektivsatsing eller økt vegkapasitet, ikke ”ja takk, begge deler”.
  • Felles ansvar for å prioritere mellom midler til investeringer i infrastruktur for kollektivtransport og midler til drift av ruter.

Etablering av regionalt samordningsorgan

- Samferdselsdepartementet vil i 2004 komme med en ny tilskuddsordning. En slik tilskuddsordning for kollektivtransporten i storbyområdene skal blant annet gi en ekstra belønning til storbyområder som legger til rette for å føre personbiltrafikk over til kollektivtransport. Skal Oslo-området kunne få tilført en del av disse ekstra midlene, må Oslo kommune og fylkeskommunene samarbeide for å skape troverdighet for en overgang til kollektivtransport, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

- I kollektivmeldingen, som ble lagt fram i april i fjor, gikk regjeringen inn for å styrke kollektivtransporten i det sentrale Østlandsområdet. Opprettingen av Samordningsorganet og økte bevilgninger til kollektivtransporten er blant de tiltakene som skal bidra til en slik utvikling. I dette området er en styrking av kollektivtransporten helt avgjørende for å bedre forhold som gjelder helse, miljø og transportavvikling. Selv i en svært stram budsjettsituasjon har regjeringen derfor foreslått og fått Stortingets tilslutning til en sterk satsing på kollektivtransporten i det sentrale Østlandsområdet, sier samferdselsministeren.

Midler til kollektivtiltak i 2003

Beløpet på om lag fire milliarder kroner som det offentlige i år skal bruke til kollektivtransporten i Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold omfatter også omkring 460 millioner kroner i bompengemidler.

Midlene er, grovt regnet, fordelt slik:

  • 1500 millioner kroner er midler som Oslo kommune og de tre fylkeskommunene bevilger som tilskudd til drift av lokale bussruter, sporvegsruter (trikk) og T-baneruter.
  • 885 millioner kroner gjelder statens kjøp av persontransportjenester med tog, fordelt med om lag 630 millioner kroner til nærtrafikken i Oslo-området og om lag 255 millioner kroner til persontogtrafikk med ”Agendatog” på strekningene Oslo – Halden, Oslo – Skien, Oslo – Gjøvik og Oslo – Lillehammer.
  • 965 millioner kroner er bevilget over statsbudsjettet til bygging av nytt dobbeltspor for jernbanen på strekningen Sandvika – Asker og andre jernbaneinvesteringer i Oslo-området. I beløpet inngår også 25 millioner kroner til planlegging av Lysaker stasjon. I tillegg kommer midler til en del mindre investeringstiltak. Midler til drift og vedlikehold av jernbanenettet kommer også i tillegg.
  • 250 millioner kroner gjelder investeringer i terminaler og framkommelighetstiltak som kollektivfelt og signalprioritering for kollektivtransporten. Disse tiltakene finansieres av bevilgninger over statsbudsjettet, supplert med midler fra bompengeinnkreving.
  • 350 millioner kroner går til utbygging av ny infrastruktur for T-banen i Oslo og opprusting av eksisterende infrastruktur for T-banen. Midlene skal blant annet brukes til utbygging av T-baneringen. Beløpet omfatter både statlige bevilgninger og midler fra bompengeinnkreving.