Merkur-programmet styrker distriktsbutikkene

Dagligvarebutikker er en viktig del av tjenestetilbudet i distriktene. En evaluering viser at butikker som deltar i Merkur-programmet har en bedre omsetningsutvikling enn andre (og større) distriktsbutikker.

Merkur- programmet er Kommunal- og moderniseringsdepartementets satsing på dagligvarebutikker i distriktene.
- Evalueringen bekrefter det inntrykket jeg har fått gjennom kontakt med butikkene, Merkur- programmet virker godt, og det er oppløftende, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner.

Merkur-programmet består blant annet av ulike kompetansetilbud, hjelp til enkeltbutikker med omstillingsbehov, og investeringsstøtte. De ulike virkemidlene Merkur rår over utgjør en helhet som møter utfordringene butikkene står overfor på en god måte.

Evalueringen av Merkur-programmet, som nettopp er gjennomført, viser at utvikling av tilleggstjenester er den faktoren som har størst betydning for butikkenes lønnsomhetsutvikling. Særlig tilleggstjenester som marina, pub/kafe og turistanlegg har positiv betydning for lønnsomhetsutviklingen for dagligvarebutikkene. Dagligvarebutikker som kan tilby tilleggstjenester får flere bein å stå på, og blir mer robuste. Samtidig får kundene et bedre tjenestetilbud og nærmiljøet blir styrket. Dette er kunnskap som kan brukes for å utvikle Merkur-programmet videre.

- Virkemidlene som ligger i Merkur-programmet er med på å utløse lokale ressurser, både i form av mobilisering, engasjement og penger. Merkur-programmet bidrar til å utvikle et samspill mellom innbyggere, butikken og lokale myndigheter. I oppfølgingen av evalueringen blir det en viktig oppgave å videreføre det gode arbeidet i Merkur, sier statsråd Sanner.

  • Les rapporten "Merkur leker ikke butikk
  • Kommunal- og moderniseringsdepartementets pressetelefon: 22 24 25 00