Spørsmål i forbindelse med statsbudsjettet 2015 - SVs stortingsgruppe
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Finansdepartementet
Svar til Stortinget | Dato: 02.12.2014
Mottaker: Stortingets finanskomité
Vår referanse: 14/5074
Det vises til brev fra Stortingets finanskomité, Sosialistisk Venstrepartis stortingsgruppe datert 21.11.14 med to spørsmål i forbindelse med Stortingetsbehandling av statsbudsjettet for 2015.
Spørsmål nr.1: Hva er fordelingseffekt av de samlede skatte- og avgiftsendringer på inntektsskatt, formuesskatt, minstefradrag og trygdeavgift som regjeringspartiene, Venstre og Kristelig Folkeparti har blitt enige om i budsjettavtalen, sammenliknet med 2014?
Tabell 1 viser beregnet endring i personskatter med budsjettavtalen sammenlignet med 2014-regler justert til 2015-nivå (referansesystemet for 2015). Beregningen inkluderer de fleste endringene i inntekts- og formuesskatten. Beregningene omfatter en netto lettelse på om lag 4,8 mrd. kroner påløpt. Fjerningen av skattebegrensningsregelen for mottakere av supplerende stønad, overgangsordning for uførepensjonister, nedtrapping av skattefradraget for pensjonister mot uføretrygd og økt påslag i normrenten inngår ikke. Heller ikke endringer i selskapsbeskatningen eller avgiftsendringene er medregnet.
Beregningene er basert på Statistisk sentralbyrås skattemodell, LOTTE-Skatt. Datagrunnlaget for modellen er et utvalg fra Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk for husholdninger for 2012. Denne statistikken gir informasjon om sammensetningen av inntekt og formue for hele befolkningen. Datagrunnlaget er framskrevet til 2015. Beregningene kan være usikre bl.a. fordi datagrunnlaget ikke omfatter alle skattyterne og er sjablonmessig framskrevet. Modellen tar heller ikke hensyn til mulige endringer i atferden som følge av endringer i skattereglene.
Tabell 1 Gjennomsnittlig endring i skatt for alle personer 17 år og eldre. Budsjettavtalen sammenlignet med referansesystemet for 2015. Negative tall betyr lettelser. Kroner
Bruttoinntekt |
Antall |
Gjennom-snittlig skatt i referanse-alternativet. (Prosent) |
Gjennom-snittlig endring i skatt sammenlignet |
Herav: Gjennomsnittlig endring i formuesskatt |
0 - 150 000 kr |
551 100 |
4,9 |
-400 |
-100 |
150 000 - 200 000 kr |
256 900 |
6,8 |
-400 |
-200 |
200 000 - 250 000 kr |
334 700 |
11,1 |
-900 |
-300 |
250 000 - 300 000 kr |
357 100 |
15,9 |
-800 |
-300 |
300 000 - 350 000 kr |
369 000 |
18,7 |
-700 |
-300 |
350 000 - 400 000 kr |
356 400 |
20,8 |
-800 |
-400 |
400 000 - 450 000 kr |
350 900 |
22,3 |
-800 |
-400 |
450 000 - 500 000 kr |
321 700 |
23,3 |
-800 |
-400 |
500 000 - 600 000 kr |
487 000 |
24,6 |
-1 100 |
-400 |
600 000 - 750 000 kr |
370 100 |
27,3 |
-1 600 |
-700 |
750 000 - 1 mill.kr |
245 300 |
30,4 |
-2 000 |
-1 100 |
1 mill.kr - 2 mill.kr |
171 000 |
34,7 |
-3 500 |
-2 600 |
2 mill. kr og over |
28 300 |
36,9 |
-22 600 |
-21 700 |
I alt |
4 199 500 |
24,7 |
-1 100 |
-600 |
Kilde: Finansdepartementet og Statistisk sentralbyrå.
Spørsmål nr. 2: Sammenliknet med dagens ordning for barnetillegg for uføre, hvor mange kroner taper henholdsvis en enslig ufør med minsteytelse og tre, fire eller fem barn og en gift ufør med minsteytelse(forutsatt at inntekt inkludert ektefelle ikke overstiger grensene før avkorting finner sted) med tre, fire eller fem barn, og hvor mange barn lever i de familiene som vil rammes av disse kuttene?
Spørsmål nr. 2 er også sendt til Arbeids- og sosialdepartementet, og vi viser til Arbeids- og sosialdepartementets svar på dette.
Med hilsen
Siv Jensen