Historisk arkiv

GAO: Betydelig fremgang i F-35-programmet

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Stoltenberg II

Utgiver: Forsvarsdepartementet

Rapport fra den amerikanske riksrevisjonen (GAO) frigitt mandag

Mandag 11. mars publiserte den amerikanske Riksrevisjonen GAO sin årlige rapport om F-35 programmet, og årets rapport kan melde om betydelig fremgang på nesten alle områder i programmet.

Produksjonen av F-35 går fremover, og 2. mars ble fly nr to for Nederland rullet ut av fabrikken i Ft Worth i Texas. Høsten 2015 vil det samme skje med det første norske flyet. Høyoppløslig versjon av dette bildet finner du her (Bilde: Lockheed Martin)


Hovedpunkter: 

  • Den amerikanske riksrevisjonen (GAO) lanserte mandag 11. mars sin årlige rapport om F-35
  • Rapporten melder om betydelig fremgang i det flernasjonale F-35-programmet
  • GAO mener F-35-programmet har gjort solide fremskritt i å håndtere teknisk risiko rundt F-35, spesielt rundt programvareutvikling og forbedring av produksjonsprosessen
  • Produksjonen blir mer effektiv og kostnadene for flyene er på vei ned
  • De kritiske områdene i rapporten, som samtidig utvikling og produksjon og vedlikeholdskostnader er hovedsaklig en videreføring av tidligere års fokusområder, områder hvor GAO også mener at man har gjort til dels god fremgang

Mandag 11. mars publiserte den amerikanske riksrevisjonen GAO sin årlige rapport om F-35 programmet, og kan melde om betydelig fremgang på nesten alle områder i programmet.

Blant annet kan GAO melde at produksjonskostnadene er på vei ned, testprogrammet har gjort solid fremgang og fullførte flere testpunkter enn planlagt i 2012 og tekniske utfordringer har blitt løst eller er på vei til å løses. Tiden brukt på å rette opp feil og mangler er redusert med nesten 70% og tiden brukt på å bygge og klarere ny programvare for testing er redusert med over 80%. Man klarte ikke å levere så mange fly som håpet i 2012, mye på grunn av en streik hos produsenten Lockheed Martin. Tiden det tar å bygge F-35 har derimot gått ned, noe som styrker produsentens evne til å levere flere fly hvert år i fremtiden.

Produsenten får også ros av GAO for fokuset på kvalitet, noe de mener bare få andre forsvarsprogrammer har kunnet vise til.

- Dette er svært hyggelig lesning, og bekrefter det generelle inntrykket vi har fått i det siste, nemlig at programmet er på riktig kurs og at det går fremover på mange viktige områder, sier programdirektør i Kampflyprogrammet Anders Melheim.

Det flernasjonale F-35-programmet fikk en oppdatering om status fra lederen i programmet, generalløytnant Bogdan i slutten av februar og opplysningene GAO kommer med nå stemmer veldig bra med de opplysningene som kom fram i denne med tanke på kostnadsutviking og tekniske spørsmål. (Les mer om hva som kom frem i denne orienteringen her.)

- Både programmet og GAO er nå mer eller mindre på linje om fremgangen i programmet, og det skaper tillit til prosessen og til hvor utviklingen vil gå fremover. Alt ligger nå til rette for at vi skal få våre fly som planlagt, sier Melheim.

Utfordringer gjenstår, men også muligheter for kostnadsreduksjoner

Rapporten fortsetter å rette et kritisk søkelys på flere områder man også har nevnt i tidligere rapporter. GAO har blant annet lenge vært kritisk til prosessen med samtidig utvikling og produksjon, og peker også i år på områder hvor dette skaper utfordringer i prosessen. De er også kritiske til drifts og vedlikeholdskostnadene, som både de og amerikanske myndigheter mener er for høye. Programdirektøren mener det er bra at GAO holder fokus på disse områdene.

- Fortsatt fremgang på de ulike tekniske områdene er svært viktig for Norge, og er noe vi jevnlig tar opp i våre møter i det flernasjonale programmet. Vi kjøper fly tidlig og presser derfor på for at tidsplanen for utviklingen nå holdes. Den fremgangen vi har sett så langt er derfor svært gledelig, og vi vil jobbe for at denne fortsetter. Fokus på driftskostnader er også viktig for Norge. Vi har lagt til grunn de eksisterende estimatene for kostnader i de tallene vi har lagt frem for Stortinget, som vil si at om USA nå lykkes med å få ned kostnadene så kan dette på sikt også ha en positiv effekt på driftskostnadene for de norske flyene, avslutter Melheim.

Les mer om Kampflyprogrammet, F-35 og status i utviklingen på Kampflyprogrammets hjemmesider, Kampfly.no

For mer informasjon eller kommentarer, kontakt pressevakten i Forsvarsdepartementet på tlf 23096011 -  fdinfo@fd.dep.no eller kommunikasjonsrådgiver i Kampflyprogrammet Endre Lunde på 90853270 -  endre.lunde@fd.dep.no.

Fakta om den norske anskaffelsen av F-35:

- Norge skal anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35 for å sikre at Forsvaret også i fremtiden skal kunne løse sine oppdrag på best mulig måte.

- Anskaffelsen er beregnet å koste 62,6 milliarder reelle 2013-kroner. De overordnede norske kostnadsestimatene har vært stabile siden 2008.

- De første fire F-35 som skal brukes til trening av norske mannskaper ble besluttet anskaffet i 2011. De to første av disse skal leveres i USA i 2015 og de to siste i 2016.

- Regjeringen tar sikte på å gå til Stortinget i løpet av første halvdel av 2013 for å få fullmakt til å bestille de første flyene som planlegges levert til Norge i 2017.

 

 

Til toppen