Historisk arkiv

Hedmark og Møre og Romsdal bidrar mest til at elever fullfører videregående

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Kunnskapsdepartementet

Videregående skoler i Hedmark og Møre og Romsdal lykkes best i å få elever til å fullføre og bestå, mens Oslo gjør det dårligst. Det viser en ny analyse fra Utdanningsdirektoratet. – Det er store forskjeller i hvor mye skolene bidrar til at elevene fullfører videregående. Når vi vet hvor mye det betyr for elevenes videre utdannings- og jobbmuligheter, er det viktig at skolene gjør mer for at flere fullfører. Jeg har en klar forventning om at fylkene særlig bidrar til å løfte de skolene som henger etter, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Analysen fra Utdanningsdirektoratet om skolebidragsindikatorer viser hvor mye den enkelte videregående skole bidrar innen tre områder: De ser på hvor mye skolen bidrar til å bedre elevenes karakterer, hvor mye de bidrar til at elevene fullfører og består, og hvor mye skolen bidrar til å hindre at elever slutter underveis. 

Skolebidragsindikatorene nyanserer bildet av skolenes resultater, fordi de tar hensyn til elevgrunnlaget. For eksempel kan det vise seg at en skole der mange elever har et dårlig faglig utgangspunkt faktisk bidrar mer i å løfte hver enkelt elev, sammenlignet med skoler der mange elever har gode karakterer (se faktaboks).

Hedmark bidrar mest, Oslo minst

Forskjellene mellom fylker er størst når det gjelder hvor mye de bidrar til at elevene fullfører og består (årsbestått). For de studieforberedende studieprogrammene bidrar skolene i Hedmark og Møre og Romsdal mest med henholdsvis 4,9 prosentpoeng og 3,6 prosentpoeng over landssnittet. Også skolene i Oppland og Akershus bidrar positivt med henholdsvis 2 prosentpoeng og 0,8 prosentpoeng over landssnittet.

Skolene i Oslo, Hordaland og Vestfold bidrar minst med henholdsvis 1,8 prosentpoeng, 1,3 prosentpoeng og 1,2 prosentpoeng under landssnittet.

– Analysen fra Utdanningsdirektoratet gir god informasjon som skolene kan bruke til å utvikle kvaliteten på sin egen opplæring. Skoleeiere og skoleledere i resten av landet kan lære av fylker som gjør det godt, sier Sanner.

Hedmark og Møre og Romsdal bidrar også mest i yrkesfag

Innen yrkesfag er det også skolene i Hedmark og Møre og Romsdal som har det høyeste skolebidraget til at elevene fullfører og består – med henholdsvis 3,9 prosentpoeng og 2,6 prosentpoeng over landssnittet. Lavest bidrag til å få elevene til å fullføre og bestå på yrkesfag har skolene i Oslo,Vestfold og Hordaland med henholdsvis 5,7 prosentpoeng, 2,8 prosentpoeng og 1,7 prosentpoeng under landssnittet.

Positiv utvikling over tid

Hedmark og Møre og Romsdal har bidratt godt til elevenes fullføring de siste tre årene for både studieforberedende og yrkesfag. Hordaland, Oslo og Vestfold har bidrag som er lavere enn landsgjennomsnittet de tre siste årene for begge studieretninger.

Har nedsatt ekspertgruppe

Skolebidragsindikatorene viser at det er store forskjeller i hvor mye skolene løfter elevene, men tallene gir ikke svar på hvorfor, og hva som skal til for å bedre skolenes bidrag. Derfor har regjeringen satt ned en ekspertgruppe. Den skal undersøke hva som skiller skolene, og gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan bidra mer til elevenes læring. Første delrapport kommer i 2020.

– Regjeringen har som mål at 9 av 10 elever skal fullføre og bestå videregående opplæring innen 2030. Skal vi nå målet må vi lære av de som lykkes i dag, og finne og dele de gode tiltakene som virker, Sanner.

Regjeringen arbeider også med flere tiltak og prosesser for å styrke videregående opplæring - og yrkesfagene spesielt. Målet er å gjøre videregående utdanning enda mer relevant for samfunnet og å motivere elevene i større grad. Det skal blant annet innføres ny struktur i fag- og yrkesopplæring, og alle fellesfag skal fornyes.

Denne pressemeldingen tar utgangspunkt i indikatoren "Årsbestått". Den omtaler ikke fylkenes skår i "Karakterpoeng" og "Deltakelse", dvs. i hvilken grad fylkenene og skolene bidrar til å løfte elevenes karakterer, og i hviklken grad de hindrer at elevene slutter underveis. Omtalen av fullføring i denne pressemeldingen må heller ikke forveksles med de årlige gjennomføringsstatistikkene fra Utdanningsdirektoratet.

  • Skolebidragsindikatorene og analysen gjennomføres av Utdanningsdirektoratet, basert på skolenes innrapporteringer.
  • Hovedmålet med skolebidragsindikatorene er at de skal bidra til å utfylle den informasjonen som finnes om kvaliteten på opplæringen, slik at skoler og skoleeiere vet hvor de bør sette inn tiltak.
  • Utdanningsdirektoratet har sett på resultatene for landets videregående skoler, og beregnet hvordan disse er hvis man tar hensyn til at skolene har elever med ulik bakgrunn og sammensetning. Det er beregnet et landsgjennomsnitt, og skolene er målt mot dette for å se om bidraget til elevenes læring er mer, mindre eller på nivå med landsgjennomsnittet.
  • Beregningen ser på tre sider av skolenes bidrag:
    1) Karakterpoeng – løfte elever faglig
    2) Årsbestått – få elever til å fullføre og bestå
    3) Deltakelse – holde på elevene slik at de ikke slutter
  • Skolebidragsindikatorene gir ingen forklaring på hvorfor bidraget er som det er.De må sees i sammenheng med lokalt kunnskapsgrunnlag og annen tilgjengelig informasjon om skolens tilstand, slik som læringsresultater og læringsmiljø.
  • En skolebidragsindikator viser forholdet mellom skolens faktiskeog forventede resultat. Forventet resultat for skolen tilsvarer det faktiske resultatet på landsnivå for elever med de samme forutsetningene som skolens elever. Med samme forutsetning menes at de har samme karaktersnitt fra trinnet under, at de går samme utdanningsprogram og trinn, og har samme kjønn.
  • Et eksempel på hvordan bidraget i fullføring er beregnet:
    Hvis andelen elever som fullfører og består alle fag på en skole er 74,8 prosent, og andelen som fullfører og består alle fag er 79,9 prosent for alle elever på landsbasis med de samme forutsetningene som skolens elever, blir regnestykket slik: 74,8 - 79,9 = -5,1. Det indikerer at skolens bidrag til å få elevene til å fullføre er 5,1 prosentpoeng under  
  • Om tabellene under: En positiv verdi indikerer at skolen bidrar mer enn landssnittet.En negativ verdi indikerer at skolen bidrar mindre enn landssnittet. En negativ verdi betyr altså ikke at skolen bidrar negativt til elevenes resultater, men at bidraget er mindre enn landssnittet. Skolebidrag er en relativ størrelse, hvor alle skolene måles mot et landssnitt. Bare verdier som er markert med en stjerne er statistisk signifikant.

Les mer om skolebidragene på Utdanningsdirektoratets sider, og se skolenes bidrag.  

Tabell 1: Skolebidrag, studieforberedende utdanningsprogrammer, alle fylker, 2018-2019

 

Karakterpoeng

Årsbestått (fullføre og bestå)

Deltakelse

Akershus fylke

0,5

0,8*

-0,1

Aust-Agder fylke

-0,4

-0,7

-0,3

Buskerud fylke

-0,1

0,7

-0,2

Finnmark fylke

0,2

-1,2

-0,8*

Hedmark fylke

-0,2

4,9*

0,5*

Hordaland fylke

-0,3

-1,3*

-0,7*

Møre og Romsdal fylke

-0,4

3,6*

-0,1

Nordland fylke

-0,5

0,9

1,2*

Oppland fylke

-0,2

2*

0,3

Oslo fylke

0,5

-1,8*

0,0

Rogaland fylke

0,1

-0,8*

-0,6*

Sogn og Fjordane fylke

0,0

0,4

-0,2

Telemark fylke

-0,4

0,8

-0,5*

Troms fylke

-0,2

-0,7

-0,4

Trøndelag fylke

-0,3

-0,5

-0,1

Vest-Agder fylke

0,0

0,2

0,1

Vestfold fylke

0,1

-1,2*

0,0

Østfold fylke

-0,4

-0,6

0,2

Verdiene som er markert med en stjerne er signifikant forskjellig fra 0 (landsgjennomsnittet) med et 95 prosent konfidensintervall. De øvrige verdiene er ikke statistisk signifikant forskjellig fra landsgjennomsnittet.

 

Tabell 2: Skolebidrag, yrkesfaglige utdanningsprogrammer, alle fylker, 2018-2019

 

Karakterpoeng

Årsbestått

Deltakelse

Akershus fylke

0,8

-0,4

-0,7*

Aust-Agder fylke

-0,5

1,2

-0,5

Buskerud fylke

-1,3

0,0

-0,2

Finnmark fylke

-0,3

-1,5

-1,3*

Hedmark fylke

1,5

3,9*

0,6

Hordaland fylke

-0,4

-1,7*

-0,7*

Møre og Romsdal fylke

0,9

2,6*

0,1

Nordland fylke

-0,6

1,0

3,3*

Oppland fylke

-2,1*

0,6

0,6

Oslo fylke

0,8

-5,7*

-2,6*

Rogaland fylke

1,4

2,3*

-0,5*

Sogn og Fjordane fylke

0,3

0,2

-0,1

Telemark fylke

-1,0

-1,2

-0,5

Troms fylke

-0,6

0,3

0,2

Trøndelag fylke

0,3

-0,7

-0,1

Vest-Agder fylke

-0,2

-1,5

-0,4

Vestfold fylke

-1,5

-2,8*

0,2

Østfold fylke

-1,3

-1,0

0,1

Verdiene som er markert med en stjerne er signifikant forskjellig fra 0 (landsgjennomsnittet) med et 95 prosent konfidensintervall. De øvrige verdiene er ikke statistisk signifikant forskjellig fra landsgjennomsnittet.

Figur 1. Skolebidrag – Årsbestått for fylker og private skoler for studieforberedende utdanningsprogram, 2018-19.

Figur 1. Skolebidrag – Årsbestått for fylker og private skoler for studieforberedende utdanningsprogram, 2018-19.

Figur 2. Skolebidrag – Årsbestått for fylker og private skoler for yrkesfaglige utdanningsprogram, 2018-19.

Figur 2. Skolebidrag – Årsbestått for fylker og private skoler for yrkesfaglige utdanningsprogram, 2018-19.