Historisk arkiv

Tre år tett på EUs skattepolitikk

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Utenriksdepartementet

Etter tre år som finansråd på Norges delegasjon til EU vender Lone Semmingsen tilbake til Oslo og Finansdepartementet. Slik oppsummerer hun årene i Brussel.

Sammen med Bjarne Stakkestad har Lone Semmingsen fulgt med på EUs finans- og skattepolitikk. Foto: EU-delegasjonen.
Lone Semmingsen er sammen med Bjarne Stakkestad utsendt til Brussel fra Finansdepartementet. Foto: EU-delegasjonen.

- En av sakene jeg kommer til å huske best å ha vært involvert i er arbeidet med merverdiavgiftsavtalen mellom Norge og EU. I sluttarbeidet hadde jeg mye direkte kontakt med blant andre Europakommisjonen, medlemslandene og Rådet. Jeg fikk sett innsiden av EU og samspillet mellom de ulike institusjonene. Det var interessant og svært lærerikt, forteller Semmingsen.

Norges delegasjon til EU er en uvanlig norsk utenriksstasjon, både på grunn av størrelsen og fordi det finnes utsendinger (fagråder) fra nesten samtlige norske departementer. Hver sommer reiser noen hjem til Norge, mens nye flytter til Belgia.

Som finansråd utsendt fra Finansdepartementet har Semmingsen fulgt EUs politikk på skatte- og avgiftsområdet, samt EUs budsjett tett. Norge er ikke forpliktet etter EØS-avtalen til å implementere EUs regler på skatte- og avgiftsområdet. Likevel må de norske skattereglene og praktiseringen av dem være i samsvar med de fire friheter og statsstøttereglene.

Les mer om Norges samarbeid med EU om toll, skatt og avgifter.

Flere viktige skatteendringer

- Norske skatteregler er i stor grad påvirket av EUs regelverk, rettspraksis og avgjørelser i statsstøttesaker, forteller finansråden som blant annet jobbet en del med statsstøttesaker før hun flyttet til Brussel.

Semmingsen trekker særlig frem to saker som har vært sentrale mens hun har jobbet ved Norges delegasjon til EU.

For det første har skatteomgåelsesdirektivet kommet på plass [«Anti-Tax Avoidance Directive»] som inneholder tiltak for å stoppe overskuddsflytting som uthuler skattegrunnlagene for land. Direktivet inneholder blant annet regler som følger opp enkelte av OECDs BEPS-anbefalinger.

- Forslaget til direktiv ble lagt frem av Europakommisjonen i januar 2016 og vedtatt ca. et år etter. Omfanget av felles EU-regler om direkte beskatning er begrenset, og det var spesielt at medlemslandene klarte å komme til enighet om direktivet, og det usedvanlig fort, sier hun og legger til at mange av prosessene hun har fulgt går over mange år. Felles regler på skatteområdet må vedtas enstemmig av alle EUs medlemsland, til forskjell fra de fleste andre politikkområder hvor regelverk vedtas ved flertallsavgjørelser og ved forhandlinger mellom Rådet og Europaparlamentet.

Arbeidet med å få på plass avtalen om administrativt samarbeid på merverdiavgiftsområdet mellom Norge og EU har også vært sentralt. Merverdiavgift vil bli mye diskutert i Brussel fremover også. EU har startet en omfattende reform av merverdiavgiften. EUs endelige merverdiavgift skal være destinasjonsbasert, noe som innebærer at varer og tjenester som hovedregel skal skattlegges i forbrukslandet.

Beskatning av digitale tjenester

En annen sak som har vært viktig mens Semmingsen har jobbet på Norges hus i Brussel, er styrket beskatning av digitale selskaper i EU. Europakommisjonen foreslår at vesentlig digital tilstedeværelse skal gi land beskatningsrett på lik linje med fysisk tilstedeværelse. Forslaget anses som EUs innspill til internasjonale prosesser om skattelegging av digitalisert økonomi. I påvente av internasjonal enighet om skattlegging av digitale tjenester, foreslår Europakommisjonen også en midlertidig avgift på brutto omsetning av visse digitale tjenester. Avgiften er foreslått til 3 pst. og innrettet slik at den skal omfatte tjenester der brukerinvolvering bidrar vesentlig til verdiskapingen i den digitale virksomheten.

- Dette er en kompleks og stor sak som kommer til å diskuteres i lang tid fremover. Medlemslandene i EU er uenige om hvorvidt EU skal gjøre noe før det har blitt internasjonal enighet, forteller Semmingsen. Alle er enige om at en langsiktig løsning må baseres på internasjonal enighet. Imidlertid er det en rekke land også blant EUs medlemmer, som innfører nasjonale regler allerede nå. Et lappeteppe av 28 ulike regler for skattlegging av digitale tjenester, kan skade det indre markedet. Derfor mener enkelte medlemsland at det bør etableres felles EU-regler allerede nå.

Tar med seg gode minner hjem

I tillegg til å følge spennende saker i en pulserende by vil Semmingsen savne menneskene hun har blitt kjent med i løpet av de tre årene hun har vært her.

- Norges delegasjon til EU er en spennende arbeidsplass der man får jobbe med mennesker med solid kompetanse fra nesten samtlige norske departementer. Det fører til spennende og lærerike diskusjoner om nær sagt ethvert område, avslutter hun.

Nysgjerrig på hva som skjer innen finansområdet i EU? Her kan du lese siste utgave Økonominytt av finansrådene ved EU-delegasjonen.