Sandberg på verdens største sjømatmesse

Fiskeriminister Per Sandberg besøkte Brussel 26.-28. april for å delta på den årlige sjømatmessa, Seafood Expo Global. Under besøket hadde Sandberg samtaler med sine ministerkolleger fra Island, Portugal, Færøyene og Canada og et møte med EUs kommisær for miljø, maritime saker og fiskeri, maltesiske Karmenu Vella.

Foto: Simon Johannsson/EU-delegasjonen

– Sjømatmessa er enorm. Det er første gang jeg besøker messa, og du kan virkelig kjenne på at Norge er en stormakt innen sjømat. Det er artig å være fiskeriminister i Norge når man møter fiskeriministere og statspersoner fra andre land. De gir uttrykk for at de vil ha sjømat, teknologi og kunnskap fra Norge, sier Sandberg.

Hver dag ligger det norsk sjømat på 36 millioner middagstallerkener, verden over. Av EUs sjømatimport kommer en fjerdedel fra Norge.

– Etterspørselen etter norsk sjømat øker. Markedet vil ha mer enn vi klarer å levere, så det er ingen tvil om at dette er en næring for fremtiden, forteller Sandberg.

Fiskeriminister Per Sandberg med EUs kommissær for miljø, maritime saker og fiskeri, Karmenu Vella. Foto: Simon Johannsson/EU-delegasjonen

Norsk sjømat som merkevare

Seafood Expo Global er den ledende sjømatmessen i verden, med over 1700 utstillere fra over 75 land. I tillegg til de 55 norske bedriftene på selve sjømatutstillingen deltok også 13 norske utstillere på en egen del av messen viet til produksjonsteknologi. Denne parallelle messen heter Seafood Processing Global (SPG) og arrangeres for fjerde gang.

For 23. året på rad arrangerte Innovasjon Norge en norsk fellesstand. Den norske paviljongen har norsk merkevare som overordnet profil.

– Bransjen har vært pioner i å ta en merkevareposisjon globalt, og har brukt store ressurser på å bygge Norges kanskje mest kjente merkevare: Sjømat fra Norge. Næringen har vist hva norsk opprinnelsesmerking kan bety for konkurransekraft, noe som vi også ønsker å utrede for andre bransjer og næringer. Fremtiden for næringen ser lys ut; Havrommet har vært, og vil fortsatt være, sentralt for utviklingen av det norske samfunnet og sikringen av norsk velferd, sier direktør for Merkevaren Norge i Innovasjon Norge, Cathrine Pia Lund.

55 norske bedrifter var samlet på fellesstanden på Seafood Expo Global. Foto: Simon Johannsson/EU-delegasjonen