Viktig med økte ressurser til utdanning

Statsminister Erna Solberg og styreleder i Det globale partnerskapet for utdanning, Julia Gillard, møttes i dag til samtale på Statsministerens kontor. De to er begge pådrivere for utdanning og har møttes flere ganger, senest i Hamburg i sommer i forbindelse med G20-toppmøtet. Der tok de begge til orde for økte ressurser til utdanning.

Julia Gillard og Erna Solberg på Statsministerens kontor
Julia Gillard og Erna Solberg på Statsministerens kontor. Foto: Arvid Samland/Statsministerens kontor

Verdensbankens flaggskiprapport (World Development Report) for 2018 peker på det samme: «Verden står overfor en læringskrise. Skolene svikter elevene og systemene svikter skolene».

Utdanningskommisjonens rapport som kom i fjor, understreket det samme budskapet: Det er store behov for økte ressurser til utdanning for å bekjempe læringskrisen.

Statsministeren og Julia Gillard ser begge klare tegn på at flere og flere får øynene opp for betydningen av utdanning for alle bærekraftstsmålene. Under FNs generalforsamling i høst kom det tydelige signaler på at det er økende enighet om at det er på tide å trappe opp innsatsen.

- Vi vet nok, nå må det handles. Utdanningskommisjonens rapport har kommet med en rekke anbefalinger for å sikre finansiering til utdanning. Disse følger vi nå opp, sa statsminister Solberg i møtet.

Det globale partnerskapet for utdanning holder påfyllingskonferanse i Dakar 2. februar neste år. Statsministeren bekreftet overfor Julia Gillard at Norge fortsatt vil være en viktig støttespiller og giver til partnerskapet. Samtidig understreket hun at vi må nå alle barn og unge i alle land og situasjoner. Derfor er det avgjørende at ulike utdanningsinitiativ utfyller hverandre og ikke konkurrerer. Det globale partnerskapet for utdanning må spille sammen med fondet for utdanning i krise og konflikt og en ny internasjonal finansieringsmekanisme som er under utvikling.

Statsminister Solberg og Julie Gillard var enige om at god arbeidsfordeling og godt samarbeid er avgjørende om man skal kunne nå alle med kvalitetsutdanning. Ingen utstøtte grupper skal utelates, enten de befinner seg i minst utviklede land, mellominntektsland, eller om de lever i krise- og konfliktsituasjoner.