Historisk arkiv

Vedlegg XVIII Helse og...

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

Vedlegg XVIII Helse og sikkerhet på arbeidsplassen, arbeidsrett og lik behandling av kvinner og menn

KOM(2003) 657 endelig; Forslag til rådsdirektiv om likebehandling av kvinner og menn når det gjelder adgang til, og tilbud av, varer og tjenester

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen fremmet 5. november 2003 forslag til nytt likestillingsdirektiv som skal gjelde utenfor arbeidslivets område. Direktivforslaget er fremmet med hjemmel i Amsterdamtraktaten art. 13 og må vedtas enstemmig i Rådet. (Revidert utkast er blitt fremmet under det nederlandske formannskapet, jf. neste avsnitt.) Forslaget fokuserer spesielt på forbud mot diskriminering på grunnlag av kjønn i forhold til atkomst til, og tilbud av, varer og tjenester. Etter Kommisjonens forslag skulle kjønn ikke kunne brukes som beregningsfaktor i forhold til forsikring og andre finansielle tjenester. Forslaget tillot begrunnet forskjellsbehandling på noen områder, det vil si unntak for tjenester som i utgangspunktet kun er tiltenkt det ene kjønn; for eksempel svømmeundervisning for bare jenter. Utdanning, media og markedsføring er eksplisitt unntatt fra direktivets anvendelsesområde.

Direktivforslaget møtte mye motstand, spesielt artikkel 4 om forbud mot bruk av kjønn som faktor i forhold til forsikring og andre finansielle tjenester. Det ble enighet på rådsmøtet 1. og 2. juni 2004 om at det nederlandske formannskapet skulle arbeide med et revidert direktivutkast. Det ble oppnådd politisk enighet om det nye utkastet i rådsmøtet 4. oktober 2004. Tyskland har tatt forbehold mht artikkel 2a om anvendelsesområdet. Det nye utkastet er resultatet av et kompromiss. I forhold til kjønn og forsikring er hovedregelen nå at det skal være lik pris for begge kjønn jfr. artikkel 4 nr. 1 om at bruk av kjønn ikke skal resultere i ulike premier og forsikringsytelser. Imidlertid kan medlemsstatene etter artikkel 4 nr. 2 tillate forskjeller mellom kjønnene dersom risikovurderingen er basert på relevant og presis kjønnsstatistikk og statistiske data. Videre må de medlemsstater som velger å gjøre unntak fra hovedregelen informere Kommisjonen og forsikre at dataene regelmessig samles, publiseres, og oppdateres. I tillegg må disse landene gjennomgå sitt standpunkt på nytt etter fem år etter en gitt dato, og meddele resultatet til Kommisjonen.

Merknader

Norge har allerede en likestillingslov som gjelder alle samfunnsområder. Innlemmelse av det opprinnelige direktivutkastet i EØS-avtalen vil kunne komme til å berøre forsikringsbransjen i forhold til det opprinnelige forbudet mot bruk av kjønn i forsikring. Det reviderte utkastet inneholder imidlertid ikke lenger et absolutt forbud mot bruk av kjønn som beregningsfaktor. Eventuelt behov for lovendringer må utredes nærmere.

Status

Direktivet er under 2. gangs behandling i Rådet.

KOM(2004) 279 endelig; Forslag til europaparlaments- og rådsdirektiv om iverksettelsen av prinsippet om like muligheter og likebehandling av kvinner og menn i arbeidsliv og yrke

Sammendrag av innholdet

Kommisjonen fremmet 21. april 2004 forslag om et nytt likestillingsdirektiv som sammenslår flere eksiterende direktiver om likestilling. Det vil si at likebehandlingsdirektivet (76/207/EØF), likelønnsdirektivet (75/117/EØF), direktivet om yrkesbaserte trygdeordninger (86/378/EØF), bevisbyrdedirektivet 97/80/EF og alle endringsdirektiver (bl.a. direktiv 2002/73/EF) slås sammen til et nytt direktiv. Hjemmel for direktivet er Amsterdamtraktaten artikkel 141(4), og må vedtas av både Rådet og Parlamentet etter en sambeslutningsprosedyre.

Formålet med forslaget er å modernisere og forenkle EU-regelverket om likestilling. Det nye direktivet vil gjøre regelverket mer tilgjengelig og brukervennlig. I tillegg vil foreliggende rettspraksis fra EF-domstolen bli implementert i det nye direktivet. Direktivforslaget innebærer således både opprydding og materielle endringer.

Merknader

Alle nevnte direktiver som skal samordnes utgjør en del av EØS-avtalen. Norge vil derfor i stor grad allerede være bundet av endringene. Direktivet vil bli sendt på høring til berørte parter, samt gjennomgått og behandlet i Spesialutvalget for fri bevegelse av personer, arbeidsrett og arbeidsmiljø, med sikte på å klarlegge dets virkninger for norsk rett.

Status

Direktivforslaget til 1. gangs behandling i Europaparlamentet.