Historisk arkiv

Vedlegg Statistikk (3)

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Støre

32004 R 1222 Rådsforordning (EF) nr. 1222/2004 av 28. juni 2004 om utarbeiding og oversending av data om kvartalsvis offentlig gjeld

Sammendrag av innholdet

Formålet med forordningen er å sikre harmonisering av kvartalsvise tall for offentlig forvaltnings gjeld. Begrunnelsen er særlig behov i Kommisjonen for å kunne holde løpende oversikt over budsjettutvikling, og spesielt gjeldssituasjonen, i ulike medlemsland.

Forordningen definerer hva som skal menes med offentlig forvaltnings gjeld og fastlegger en tidstabell for sammenstilling og oversending av data.

Merknader

Forordningen knytter seg til andre rettsakter på området som er tatt inn i EØS-avtalen: Rådsforordning (EF) nr. 2223/96, kommisjonsforordning (EF) nr. 1500/2000, kommisjonsforordning nr. 264/2000 og europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 1221/2002. Videre er det en tilknytning til rådsforordning (EF) nr. 3605/95, endret ved rådsforordning (EF) nr. 475/2000 og kommisjonsforordning (EF) nr. 351/2002, som også omhandler definisjon av gjeld. De siste er ikke formelt tatt inn i EØS-avtalen, men er likevel ansett viktige for norsk statistikk og blir i praksis fulgt.

Denne rådsforordningen innebærer at Statistisk sentralbyrå skal rapportere kvartalstall for offentlig forvaltnings gjeld etter Maastricht-traktatens definisjon. Ettersom forordningen for rapportering av kvartalsvis balansestatistikk for offentlig forvaltning nå er vedtatt av EU (Europaparlaments- og rådsforordning nr. 304/2004) betyr det at merarbeidet med å rapportere offentlig forvatnings gjeld blir begrenset. Kravet til konsolidering innebærer imidlertid en skjerpning av kravet til motsektorinformasjon sammenlignet med den nylig vedtatte balanseforordningen. Et mulig alternativ til innhenting av motsektorinformasjon kan være å utvikle en beregningsmetode, og slik få konstruert konsoliderte tall på kvartal. Det er ikke urimelig å anta at dette vil rimelig gode anslag på gjelden siden det neppe vil være store bevegelser fra kvartal til kvartal. Et slikt opplegg vil bli langt mindre ressurskrevende ved at vi slipper å pålegge oppgavegiverne store oppgaver. Det er noe usikkert når vi er klare til å rapportere tall for offentlig forvaltnings gjeld, men ambisjonen er å være klar med et opplegg f.o.m. 4. kvartal 2004.

Forordningen krever ikke lov- eller forskriftsendringer, og den har ingen administrative konsekvenser og moderate økonomiske konsekvenser.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært vurdert av Statistisk Sentralbyrå, som finner den relevant og akseptabel.

Status

Utkast til beslutning om innlemmelse i EØS-avtalen er overlevert Kommisjonen.