Fjord-Norge opplever stor pågang fra publikum
Historisk arkiv
Publisert under: Regjeringen Solberg
Utgiver: Landbruks- og matdepartementet
Nyhet | Dato: 22.01.2014
Utstillerne på standen til Fjord-Norge opplever stor pågang fra publikum på Grüne Woche i Berlin. Halvveis i løpet ligger dagsomsetning i år langt over 2013.
Utstillerne på standen til Fjord-Norge opplever stor pågang fra publikum på Grüne Woche i Berlin. Halvveis i løpet ligger dagsomsetning i år langt over 2013.
Fjord-Norge presenteres av 17 bedrifter og 35 ulike produsenter i Berlin. Seks kokker er i løpet av messeperioden i sving på standen, og har som oppgave å sette sammen smakfulle kombinasjoner av råvarene som er med fra Fjord-Norge. Nytt i år er filet av Vestlandsk fjordfe som er den opprinnelige kurasen på Vestlandet. I Berlin selges den som "Rind aus West-Norwegen" med stor suksess. Elgpølser og hjortekarbonder kombinert med lokalprodusert øl, Mørk Suldøl eller Glad laks fra Mo laksegard faller også i smak hos det tyske publikummet. De to ølprodusentene har vært i kontakt med en polsk og en tysk agent som er interessert i å importere ølet som nå serveres på Grüne Woche.
- De tyske gjestene som besøker Fjord-Norge er også veldig interessert i multer og blåbær. Eplemost er og en salgssuksess som vi er i ferd med å gå tomme for, sier Kari Birgitte Melvær Wiig, regionkontakt for Fjord-Norge.
Reiselivsbedriftene fra Fjord-Norge merker også større pågang fra publikum i år. Det er svært mange tyskere som vil til Norge for å se fjordene.
Prosjektleder for Fjord-Norge:
Kari Birgitte Melvær Wiig, kari.birgitte@maaltidetshus.no, +47 47 40 89 58.