Historisk arkiv

Godt marked for reinsdyrkjøtt

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Markedet for reinsdyrkjøtt er fortsatt i en positiv utvikling. Dette har også hatt positiv innvirkning på produsentprisen som hadde en økning fra 2019 til 2020.

Den markedsutviklingen som har skjedd i Norge det siste året skiller seg markant fra utviklingen i Sverige og Finland. I nabolandene har bortfall av hotell- og restaurantmarkedet og grensehandelen mot Norge medført omsetningssvikt. Prisen på reinkjøtt til råvareleverandørene i 2020 ble dermed betydelig redusert, og gjennom høsten økte lagrene av reinkjøtt. Dette til tross for samme tilførselssvikt som i Norge. Uavhengig av koronapandemien, er årsaken til mer vedvarende økte prisforskjeller flere. Markedsutvalget trekker særlig frem kontinuerlig markedsarbeid og strategiske valg knyttet til forbrukermarkedet, med fokus på hele verdikjeden fra vidde til bord, som to områder som særlig skiller oss fra våre to naboland.

Landbruks- og matminister mater rein  på Finnmarksvidda.
Landbruks- og matminister mater rein på Finnmarksvidda. Foto: Landbruks- og matdepartementet

Forbrukerne ønsker å spise mer reinkjøtt

I 2020 fikk Markedsutvalget for reinkjøtt utarbeidet en ny posisjonsanalyse. Analysen viser at forbrukerne ønsker å spise mer reinkjøtt, og at forbrukerne ønsker mer kunnskap om reindriften og bruk av reinkjøtt. Markedsutvalget har fulgt opp funnene i posisjonsanalysen i sin strategiske markedsplan og har gjennom vinterens kampanje lagt opp til en kampanje som i større grad viser forbrukerne hvordan de lykkes med reinsdyrkjøtt, gjennom enkle tips, oppskrifter og filmer. Samtidig har man valgt å bruke reindriftsutøvere som i tillegg til å lage retter med reinkjøtt også bidrar til å øke kunnskapen om reindriften. En slik bruk av reindriftsutøvere og innretning av kampanjer bygger på en god måte opp om Markedsutvalgets profil "Rein-helten på vidda".