Nye prosjektformer fornyer veibyggingen

- Regjeringen er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Derfor er det gledelig at vi kan sette i gang med et stort veiprosjekt etter modellen for offentlig-privat samarbeid (OPS). Det første OPS-prosjektet innen veibygging på ti år, er samtidig en av de største veikontraktene som er inngått i Norge, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Skanska fikk OPS-kontrakt.

Bildet: Fra venstre; vegdirektør Terje Moe Gustavsen; samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen; konserndirektør i Skanska Norge Ståle Rød. Foto: Tor Livius Midtbø/SD.

Det er Skanska som er innstilt til kontrakten for å bygge ny rv.3/rv.25, mellom Løten – Elverum i Hedmark.

- Dette ser ut til å bli et meget godt prosjekt. Jeg vil gratulere vinneren Skanska - og Statens vegvesen - som i tett samarbeid det siste halve året har utviklet prosjektet med gode løsninger og samtidig redusert kostnadene, sier Solvik-Olsen.

Skanska tilbyr en totalpris for bygging, finansiering, drift og vedlikehold i 20 år på 5,5 milliarder kroner. Dette er 20 prosent, eller 1,5 milliarder kroner, lavere enn kostnadsoverslaget regjeringen la fram for Stortinget for mindre enn to år siden.

-  Regjeringen har vært tydelig på at vi ønsker å organisere større vei og jernbaneprosjekter som egne prosjekter der OPS brukes som gjennomføringsstrategi. Nå gjør vi det – og alt tyder på at vi får et godt prosjekt med rask gjennomføring og en god pris for samfunnet. Dette viser hva nytenking kan gi av gode resultater. Nye kontraktsformer og organisasjonsformer i veibygging gir rask utbygging og mer vei for pengene, sier samferdselsministeren.

For mer informasjon: se pressemelding fra Statens vegvesen.

Til toppen