Historisk arkiv

Rv 23 Dagslett–E18: Vil se prosjektet under ett, for å kunne få ned prosjektkostnadene og sikre rasjonell gjennomføring

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

Regjeringen foreslår å justere rv 23-prosjektet etter at grunnforholdene på Dagslett-Linnes har vist seg å være mer krevende enn tidligere antatt. Regjeringen vil derfor utvide planarbeidet slik at man nå ser prosjektet i sin helhet frem til E18. Dårlige grunnforhold har medført en kostnadsøkning på nærmere 850 millioner kroner sammenlignet med det som var kjent da Stortinget tidligere behandlet utbygging av veistrekningen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror det er penger å spare på å slå sammen flere parseller til et prosjekt.

- Det er viktig at vi får bygget en bedre rv 23. Veier har en viktig regional betydning, men dagens situasjon er ikke god nok. Både veistandarden og situasjonen for lokalsamfunnene er for dårlig. Samtidig gjør utfordringene vi har møtt med dårligere grunnforhold enn opprinnelig antatt, at vi nå må tenke annerledes. Vi foreslår derfor å endre prosjektet slik at vi jobber videre med en samlet og sammenhengende utbygging på hele strekningen Dagslett-E18. Dette sikrer oss bedre en langsiktig og helhetlig løsning, og vil også bidra til å redusere byggekostnader. Det kan selvsagt oppleves utfordrende at vi må endre prosjektet Dagslett-Linnes men gevinsten er at vi nå jobber for løsning helt frem til E18 når vi først er i gang. Erfaringer i andre prosjekt viser at det både gir oss mulighet for kostnadskutt og redusert anleggsperiode. Jeg håper og tror på godt samarbeid med lokale myndigheter slik at vi sammen finner best mulig løsning for alle parter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Statens vegvesen gis nå i oppdrag å videre utrede alle relevante traséalternativ.

Etter dette vil Samferdselsdepartementet komme tilbake til Stortinget med et samlet opplegg for utbygging og finansiering av rv 23 på strekningen fra Dagslett til kryss med E18. Departementet vil også komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan gjelden til bompengeselskapet skal behandles.

Les mer: