Statens vegvesen får stille strengere krav til bilbransjen

– Statens vegvesen får nå bedre muligheter til å ivareta forbrukernes interesser overfor bilprodusentene. Flere uheldige episoder i bilbransjen, blant annet den såkalte VW-saken, har vist at dagens felleseuropeiske test- og godkjenningssystem for kjøretøyer ikke er tilfredsstillende. Miljøjuks og grønnvasking skal vi ikke ha. Derfor gir jeg nå Statens vegvesen nye muligheter til å sikre at biler og bilprodukter holder hva produsentene lover, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har i dag gitt Statens vegvesen myndighet etter produktkontrolloven. Det betyr at Statens vegvesen får nye og utvidede muligheter til å føre tilsyn med at biler og bilprodukter oppfyller kravene til sikkerhet og miljø.

Tilsyn med alle aktører
Myndighetene stiller strenge krav for godkjenning av kjøretøy. Det skal bidra til at sikkerheten blir ivaretatt, og at miljøpåvirkning blir redusert mest mulig. For å sikre at disse kravene blir opprettholdt, fører myndighetene også tilsyn med biler.

Statens vegvesen får nå myndighet etter produktkontrolloven. Dette kommer i tillegg til den myndighet som Statens vegvesen allerede har etter vegtrafikkloven. Statens vegvesen rolle og myndighet er dermed styrket med nye tilsynsvirkemidler. Statens vegvesens nye myndighet må sees i sammenheng med at Statens vegvesen er utpekt som nasjonal markedstilsyns-myndighet på kjøretøyområdet og deres markedstilsynsprogram, som er under kontinuerlig utvikling.

- Nå får Statens vegvesen mulighet til å nedlegge midlertidige forbud mot omsetning av motorvogner og produkter inntil nødvendig sikkerhetsinformasjon er fremlagt. Kjøretøy og produkter kan også tilbakekalles dersom det foreligger en uakseptabel risiko for helseskade eller miljøforstyrrelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

For flere opplysninger - se: