Forslag
til lov om endringer i suppleringsskatteloven
I
I lov 12. januar 2024 nr. 1 om suppleringsskatt på underbeskattet inntekt i konsern gjøres følgende endringer:
§ 1-1 åttende ledd skal lyde:
(8) Safe Harbour-regler er gitt i kapittel 8.
Nåværende åttende og niende ledd blir niende og nytt tiende ledd.
§ 4-2 åttende ledd bokstav h skal lyde:
-
h. gevinst fra salg av fysiske eiendeler som ligger i samme jurisdiksjon som konsernenheten, og som reinvesteres i fysiske eiendeler i jurisdiksjonen, og
§ 5-6 første ledd første punktum skal lyde:
For konsernenheter som er del av et minoritetseid underkonsern, skal den effektive skattesatsen og suppleringsskatten for en jurisdiksjon beregnes som om underkonsernet var et eget konsern i samsvar med reglene i kapittel 3 til 8.
§ 5-6 andre ledd første punktum skal lyde:
For en minoritetseid konsernenhet som ikke er del av et minoritetseid underkonsern og ikke er en investeringsenhet, skal den effektive skattesatsen og suppleringsskatten beregnes isolert for konsernenheten i samsvar med reglene i kapittel 3 til 8.
§ 6-3 første ledd første punktum skal lyde:
Reglene i kapittel 3 til 8 gjelder for felleskontrollert virksomhet og dens underenheter.
§ 6-3 tredje ledd første punktum skal lyde:
Det felleskontrollerte konsernets suppleringsskatt skal reduseres med hvert morselskaps andel av suppleringsskatten fra hvert medlem av det felleskontrollerte konsernet som er skattepliktig etter en kvalifisert regel om skatteinkludering etter andre ledd.
Nytt kapittel 8 skal lyde:
Kapittel 8 Safe Harbour
A Generelle bestemmelser
§ 8-1 Safe Harbour-regler
Dette kapittelet gjelder Safe Harbour-regler. Safe Harbour-regler uten tidsbegrensning er fastsatt i §§ 8-10 til 8-15. En tidsbegrenset Safe Harbour-regel er fastsatt i § 8-20. Med Safe Harbour-regler menes regler som gir rapporterende konsernenhet en valgadgang til å sette suppleringsskatt til null dersom vilkårene for å bruke den aktuelle Safe Harbour-regelen er oppfylt. For § 8-14 settes suppleringsskatten til null så langt suppleringsskatten skyldes kvalifiserte skatteinsentiver for regnskapsåret.
B Safe Harbour-regler uten tidsbegrensning
§ 8-10 Forenklet effektiv skattesats Safe Harbour
Departementet kan gi nærmere regler om at suppleringsskatt kan settes til null ved bruk av forenklet effektiv skattesats Safe Harbour.
§ 8-11 Kvalifisert nasjonal suppleringsskatt Safe Harbour
Departementet kan gi nærmere regler om at suppleringsskatt kan settes til null ved bruk av kvalifisert nasjonal suppleringsskatt Safe Harbour.
§ 8-12 Sidestilt regelverk Safe Harbour
Departementet kan gi nærmere regler om at suppleringsskatt kan settes til null ved bruk av sidestilt regelverk Safe Harbour.
§ 8-13 Øverste morselskap Safe Harbour
Departementet kan gi nærmere regler om at suppleringsskatt etter en kvalifisert regel om skattefordeling kan settes til null ved bruk av øverste morselskap Safe Harbour.
§ 8-14 Substansbasert skatteinsentiv Safe Harbour
Departementet kan gi nærmere regler om at suppleringsskatt kan settes til null ved bruk av substansbasert skatteinsentiv SafeHarbour så langt suppleringsskatten skyldes kvalifiserte skatteinsentiver for regnskapsåret.
§ 8-15 Forenklet beregningsmetode Safe Harbour
Departementet kan gi nærmere regler om at suppleringsskatt kan settes til null ved bruk av forenklet beregningsmetode Safe Harbour.
C Safe Harbour-regler med tidsbegrensning
§ 8-20 Land-for-land-rapportering Safe Harbour
Departementet kan gi nærmere regler om at suppleringsskatt kan settes til null ved bruk av land-for-land-rapportering Safe Harbour.
II
§ 5-7 oppheves.
III
Endringene under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2026, for regnskapsår som begynner etter 31. desember 2025.
Endringen under II trer i kraft 4. januar 2027.