Forslag
til lov om endringer i skattebetalingsloven

I

I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav gjøres følgende endringer:

§ 10-53 tredje ledd skal lyde:

(3) Treffes det vedtak som innebærer tilbakebetaling av kompensasjon for merverdiavgift, skal beløpet betales tilbake senest tre uker etter at melding om vedtaket er sendt. Ved tilbakebetaling av kompensasjon som følge av endring etter reglene i skatteforvaltningsloven § 9-4, skal beløpet betales tilbake senest tre uker etter at melding om endring er kommet fram til skatte- og avgiftsmyndighetene.

§ 10-60 femte ledd skal lyde:

(5) For krav på utbetaling av kompensasjon for merverdiavgift regnes fristen fra skattemeldingen er mottatt av skatte- og avgiftsmyndighetene. Ved vedtak som medfører utbetaling av kompensasjon, gjelder fristen etter første ledd tilsvarende.

§ 11-2 sjette ledd skal lyde:

(6) Av for mye utbetalt kompensasjon for merverdiavgift beregnes renten fra beløpet ble utbetalt og fram til det treffes vedtak om endring mv., eller ny endret melding kommer fram til skatte- og avgiftsmyndighetene.

§ 11-4 nytt syvende ledd skal lyde:

(7) Ved endringsvedtak eller egenretting som medfører utbetaling av merverdiavgiftskompensasjon, skal det beregnes renter fra tre uker etter opprinnelig skattemelding er mottatt av skatte- og avgiftsmyndighetene og fram til forfallstidspunktet i § 10-60. Dersom beløpet i en periode har vært innbetalt til skatte- og avgiftsmyndighetene, gjelder første ledd tilsvarende.

II

I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav gjøres følgende endring:

§ 10-53 fjerde ledd skal lyde:

(4) Treffes det vedtak om å nekte bruk av Safe Harbour-regler gitt i medhold av suppleringsskatteloven kapittel 8, skal suppleringsskatt og renter etter § 11-2 betales senest tre uker etter at endret skattemelding for suppleringsskatt er levert.

III

I lov 17. juni 2005 nr. 67 om betaling og innkreving av skatte- og avgiftskrav gjøres følgende endringer:

§ 5-13b første ledd skal lyde:

(1) Når årsregnskapet til en arbeidsgiver som har plikt til å foreta forskuddstrekk, skattetrekk etter § 5-4 første ledd (kildeskatteordning) eller utleggstrekk etter innkrevingsloven eller tvangsfullbyrdelsesloven, er fastsatt i strid med bestemmelser i eller i medhold av regnskapsloven eller bokføringsloven eller god regnskapsskikk eller bokføringsskikk, kan skattekontoret pålegge at ett eller flere årsregnskap revideres av en statsautorisert revisor i samsvar med bestemmelsene i revisorloven for følgende selskap:

  • a. aksjeselskap der det er truffet beslutning i medhold av fullmakt etter aksjeloven § 7-6,

  • b. selskap som nevnt i regnskapsloven § 1-2 første ledd nr. 13 som er organisert etter en utenlandsk selskapsform som i det vesentligste tilsvarer definisjonen av aksjeselskap i aksjeloven § 1-1 annet ledd, og som ikke har revisjonsplikt etter revisorloven § 2-1.

§ 10-11 skal lyde:

§ 10-11 Lønnstrekk til Svalbard

For betaling av lønnstrekk av inntekt på Svalbard gjelder § 10-10 første og tredje ledd tilsvarende.

§ 12-1 første ledd skal lyde:

(1) Foreldelsesloven gjelder med de unntak som følger av annet til fjerde ledd.

IV

Endringene under I trer i kraft 1. januar 2027 med virkning for krav om kompensasjon som tidfestes fra og med dette tidspunktet.

Endringene under II og III trer i kraft straks.