Forslag
til stortingsvedtak om avgift på tunge kjøretøy for 2027
§ 1 Avgiftsplikt
Fra 1. januar 2027 skal det for motorvogner og kombinasjoner av kjøretøy (vogntog) med tillatt totalvekt over 7 500 kg betales vektgradert årsavgift og miljødifferensiert årsavgift etter satsene i dette vedtaket og reglene i særavgiftsloven.
§ 2 Avgiftssats – vektgradert årsavgift
Det skal betales vektgradert årsavgift med følgende beløp:
Motorkjøretøy
|
Avgiftsgruppe (kg) |
Luftfjæring (kr) |
Annet fjæringssystem (kr) |
|---|---|---|
|
2 eller flere aksler |
||
|
7 500–11 999 |
489 |
489 |
|
2 aksler |
||
|
12 000–12 999 |
489 |
874 |
|
13 000–13 999 |
874 |
1 562 |
|
14 000–14 999 |
1 562 |
1 996 |
|
15 000 og over |
1 996 |
3 903 |
|
3 aksler |
||
|
12 000–14 999 |
489 |
489 |
|
15 000–16 999 |
874 |
1 158 |
|
17 000–18 999 |
1 158 |
1 872 |
|
19 000–20 999 |
1 872 |
2 281 |
|
21 000–22 999 |
2 281 |
3 251 |
|
23 000 og over |
3 251 |
4 785 |
|
Minst 4 aksler |
||
|
12 000–24 999 |
2 281 |
2 307 |
|
25 000–26 999 |
2 307 |
3 329 |
|
27 000–28 999 |
3 329 |
4 995 |
|
29 000 og over |
4 995 |
7 176 |
Kombinasjoner av kjøretøy – vogntog
|
Avgiftsgruppe (kg) |
Luftfjæring (kr) |
Annet fjæringssystem (kr) |
|---|---|---|
|
2 + 1 aksler |
||
|
7 500–13 999 |
489 |
489 |
|
14 000–15 999 |
489 |
489 |
|
16 000–17 999 |
489 |
661 |
|
18 000–19 999 |
661 |
884 |
|
20 000–21 999 |
884 |
1 419 |
|
22 000–22 999 |
1 419 |
1 692 |
|
23 000–24 999 |
1 692 |
2 668 |
|
25 000–27 999 |
2 668 |
4 307 |
|
28 000 og over |
4 307 |
7 198 |
|
2 + 2 aksler |
||
|
16 000–24 999 |
862 |
1 357 |
|
25 000–25 999 |
1 357 |
1 918 |
|
26 000–27 999 |
1 918 |
2 594 |
|
28 000–28 999 |
2 594 |
3 032 |
|
29 000–30 999 |
3 032 |
4 664 |
|
31 000–32 999 |
4 664 |
6 280 |
|
33 000 og over |
6 280 |
9 281 |
|
2 + minst 3 aksler |
||
|
16 000–37 999 |
5 097 |
6 906 |
|
38 000–40 000 |
6 906 |
9 208 |
|
over 40 000 |
9 208 |
12 330 |
|
Minst 3 + 1 aksler |
||
|
16 000–24 999 |
862 |
1 357 |
|
25 000–25 999 |
1 357 |
1 918 |
|
26 000–27 999 |
1 918 |
2 594 |
|
28 000–28 999 |
2 594 |
3 032 |
|
29 000–30 999 |
3 032 |
4 664 |
|
31 000–32 999 |
4 664 |
6 280 |
|
33 000 og over |
6 280 |
9 281 |
|
Minst 3 + 2 aksler |
||
|
16 000–37 999 |
4 562 |
6 146 |
|
38 000–40 000 |
6 146 |
8 312 |
|
over 40 000 |
8 312 |
12 058 |
|
Minst 3 + minst 3 aksler |
||
|
16 000–37 999 |
2 806 |
3 291 |
|
38 000–40 000 |
3 291 |
4 673 |
|
over 40 000 |
4 673 |
7 152 |
§ 3 Avgiftssats – miljødifferensiert årsavgift
For dieseldrevne motorvogner og kombinasjoner av kjøretøy (vogntog) skal det også betales miljødifferensiert årsavgift med følgende beløp:
|
Avgasskravnivå (EURO) |
||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
Vektklasser (kg) |
Ingen (kr) |
I (kr) |
II (kr) |
III (kr) |
IV (kr) |
V (kr) |
VI eller strengere (kr) |
0-utslipp (kr) |
|
7 500–11 999 |
6 249 |
3 473 |
2 431 |
1 480 |
778 |
487 |
122 |
0 |
|
12 000–19 999 |
10 252 |
5 697 |
3 984 |
2 431 |
1 283 |
796 |
200 |
0 |
|
20 000 og over |
18 229 |
10 443 |
7 406 |
4 452 |
2 350 |
1 460 |
367 |
0 |