Forslag
til stortingsvedtak om avgift på alkohol for 2027

§ 1 Avgiftsplikt

Fra 1. januar 2027 skal det betales avgift for alkoholholdige drikkevarer og etanol til teknisk bruk etter satsene i dette vedtaket og reglene i særavgiftsloven.

§ 2 Avgiftssats for gjærede drikkevarer

For gjærede alkoholholdige drikkevarer skal det betales avgift med følgende satser per liter:

  • a. over 0,7 til og med 2,7 volumprosent: kr 3,82

  • b. over 2,7 til og med 3,7 volumprosent: kr 14,36

  • c. over 3,7 til og med 4,7 volumprosent: kr 24,85

  • d. over 4,7 til og med 22 volumprosent: kr 5,56 per volumprosent alkohol.

§ 3 Avgiftssats for gjærede drikkevarer fra små bryggerier

For gjærede alkoholholdige drikkevarer som inneholder over 3,7 til og med 4,7 volumprosent alkohol og som er produsert av små bryggerier, skal det betales avgift med følgende satser per liter:

  • a. for volum til og med 50 000 liter årlig: kr 19,88

  • b. for volum over 50 000 liter til og med 100 000 liter årlig: kr 21,14

  • c. for volum over 100 000 liter til og med 150 000 liter årlig: kr 22,38

  • d. for volum over 150 000 liter til og med 200 000 liter årlig: kr 23,62.

§ 4 Avgiftssats for brennevinsbaserte drikkevarer

For brennevinsbaserte drikkevarer som inneholder over 0,7 volumprosent alkohol, skal det betales avgift med kr 9,48 per volumprosent alkohol per liter.

§ 5 Avgiftssats for etanol til teknisk bruk

For etanol til teknisk bruk som inneholder over 0,7 volumprosent alkohol, skal det betales avgift med kr 9,48 per volumprosent alkohol per liter.