Forslag
til lov om endringer i skatteloven
I
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 4-19 fjerde ledd skal lyde:
(4) Ved beregning av verdien av ikke-børsnotert aksje etter § 4-12 annet og tredje ledd og andel i selskap med deltakerfastsetting etter § 4-40, hvor selskapet eier akvakulturtillatelser som verdsettes etter § 4-17 tredje ledd, skal den delen av selskapets gjeld som svarer til forholdet mellom omsetningsverdien av akvakulturtillatelsen og verdien av selskapets samlede eiendeler, verdsettes med 25 prosent.
§ 5-15 første ledd bokstav q skal lyde:
-
q. vederlag og betalinger som politiet og Politiets sikkerhetstjeneste yter til kilder, kontakter og informanter som ledd i politiets og sikkerhetstjenestens skjermede etterretningsvirksomhet.
§ 9-14 fjerde ledd bokstav b skal lyde:
-
b. gevinst som på tidspunktet som nevnt i første ledd første punktum ville vært fritatt for skatteplikt etter § 2-38. Det samme gjelder gevinst som ville vært fritatt for beskatning i fondet etter § 10-20 første ledd, når utflyttingen er resultat av skattefri fusjon etter § 11-11 åttende ledd, eller
§ 10-12 første ledd femte punktum skal lyde:
Fremføringsretten omfatter ikke skjermingsfradrag som ikke er benyttet som følge av at utbyttet er fritatt for skatteplikt etter § 10-11 tiende ledd.
§ 10-13 første ledd femte punktum skal lyde:
Reglene i denne paragraf gjelder ikke for den delen av utdeling fra verdipapirfond som behandles som rente etter § 10-20 annet ledd.
§ 18-3 tredje ledd bokstav a nr. 4 skal lyde:
-
4. Kostnader etter denne bokstav som er pådratt i byggetiden fra og med inntektsåret 2008 kan føres til fradrag i inntektsåret forutsatt at det foreligger kostnader knyttet til kraftverket som skal behandles som en del av kostprisen etter § 18-3 tredje ledd bokstav b tredje punktum.
§ 18-10 syvende ledd bokstav b fjerde punktum skal lyde:
Ved slik realisasjon kan negativ grunnrenteinntekt etter fjerde ledd og fremført produksjonsavgift etter § 18-11 første ledd tredje punktum, på overdragelsestidspunktet, overdras til overtaker.
§ 19-4 tredje ledd skal lyde:
(3) I fastsatt grunnrenteskatt etter annet ledd kan avgift på oppdrettsfisk trekkes fra som beskrevet i § 19-9.
II
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 5-13 første ledd første punktum skal lyde:
Fordel ved privat bruk av arbeidsgivers bil fastsettes til 20 prosent av bilens listepris som ny, tillagt et beløp for kostnader ved bilholdet, som fastsettes av departementet i forskrift.
§ 5-15 første ledd bokstav f skal lyde:
-
f. følgende ytelser til tjenestepliktige i Forsvaret og i Sivilforsvaret:
-
1. dagpenger, dimisjonsgodtgjørelse, utdanningsbonus av samme størrelse og forsørgertillegg mv. etter offentlig regulativ til tjenestepliktige i Forsvaret som ikke er tilsatt,
-
2. tjenestetillegg på 0,2 G til tjenestepliktige i Sivilforsvaret etter sivilforsvarsforskriften § 32 første ledd,
-
§ 6-19 andre ledd fjerde punktum skal lyde:
Fradrag kan enten gis med inntil 8 950 kroner eller med inntil to promille av samlet utbetalt lønn.
§ 6-20 tredje ledd andre punktum skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 8 950 kroner eller med en forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget kontingent er betalt bare for en del av året.
§ 6-49 første punktum skal lyde:
Det gis særskilt fradrag i barnepensjon fra folketrygden og i barnepensjon fra andre ordninger med inntil 33 900 kroner i året.
§ 9-7 femte ledd nytt femte punktum skal lyde:
Når bolig eller fritidsbolig som nevnt i femte ledd første punktum realiseres innen ett år etter arve- eller gavetidspunktet, er det ikke skatteplikt for gevinst eller fradragsrett for tap.
§ 10-21 andre ledd første og andre punktum skal lyde:
Midler på aksjesparekonto kan bare benyttes til å investere i aksjer og egenkapitalbevis i selskap hjemmehørende i EØS og andeler i aksjefond hjemmehørende i EØS. Aksjer og egenkapitalbevis må være børsnotert eller tatt opp til handel på multilateral handelsfasilitet.
§ 10-21 andre ledd nåværende andre og tredje punktum blir tredje og nytt fjerde punktum.
§ 10-21 sjette ledd skal lyde:
(6) Overføring av aksje, egenkapitalbevis eller andel i aksjefond fra kontohaver til aksjesparekonto anses som innskudd på kontoen. Innskuddet settes til aksjens, egenkapitalbevisets eller aksjefondsandelens siste kjente kursverdi. Overføringen skattlegges som realisasjon hos kontohaveren, jf. § 10-31. Ved beregningen av gevinst og tap settes vederlaget til aksjen, egenkapitalbeviset eller aksjefondsandelens siste kjente kursverdi. Overføring av aksje, egenkapitalbevis eller andel fra aksjesparekonto til kontohaver anses som uttak fra kontoen. Uttaket settes til aksjens, egenkapitalbevisets eller aksjefondsandelens siste kjente kursverdi. For kontohavere bosatt i utlandet, anses gevinst ved realisasjon av aksjer, egenkapitalbevis eller aksjefondsandeler knyttet til kontoen som innskudd på kontoen, og tap reduserer innskuddet.
§ 10-21 syvende ledd fjerde punktum skal lyde:
Siste kjente kursverdi legges til grunn ved fordelingen.
§ 10-21 syvende ledd nåværende fjerde punktum blir nytt femte punktum.
§ 16-40 tredje ledd skal lyde:
(3) Detgis ikke fradrag for kostnader pådratt før godkjenning av prosjektet. Fradragsgrunnlaget i annet ledd reduseres forholdsmessig i oppstarts- og avslutningsåret for prosjektet etter antallet måneder prosjektet har pågått.
§ 16-40 nåværende tredje og fjerde ledd blir fjerde og femte ledd.
§ 16-40 nåværende femte ledd oppheves.
§ 16-40 sjette ledd skal lyde:
(6) I konsern gjelder kostnadsrammen etter annet ledd samlet for alle konsernselskapene.
§ 16-40 nåværende sjette ledd blir syvende ledd.
§ 16-40 nåværende syvende ledd blir åttende ledd og skal lyde:
(8) Det gis ikke fradrag for kostnader til egenutført og innkjøpt forsknings- og utviklingsprosjekt fra land utenfor EØS som Norge ikke har skatteavtale eller informasjonsutvekslingsavtale med.
§ 16-40 nåværende åttende ledd blir nytt niende ledd og skal lyde:
(9) Departementet kan gi forskrift til gjennomføring og utfylling av denne paragraf, herunder gi regler om godkjennelse av prosjekter og institusjoner, om hvilke selskaper som skal regnes som konsern etter sjette ledd, om hva som regnes som forsknings- og utviklingskostnader og om saksbehandlings- og klageregler for godkjenningsordningen. Departementet kan gi forskrift om utveksling av opplysninger mellom Norges forskningsråd og skattemyndighetene uavhengig av taushetsplikt, og gi forskrift om sanksjoner ved brudd på vilkårene for godkjenning av prosjekt.
§ 19-9 Produksjonsavgift skal lyde:
Særavgift på oppdrettsfisk etter tillatelse som nevnt i § 19-1 kan trekkes fra i fastsatt grunnrenteskatt til staten. Ubenyttet avgift til fratrekk for aksjeselskap samt likestilt selskap og sammenslutning, jf. § 10-1 første ledd, kan trekkes fra i fastsatt grunnrenteskatt etter samme bestemmelser som i § 10-4, i et annet selskap som tilhører samme konsern, ved utgangen av inntektsåret. Fastsatt grunnrenteskatt kan ikke bli negativ som følge av fratrukket avgift. Avgiften kan kun trekkes fra i fastsatt grunnrenteskatt for samme inntektsår. Avgift som nevnt i første punktum kan ikke trekkes fra i alminnelig inntekt.
III
Endringene under I trer i kraft straks.
Endringene under II trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2027.
Ved ikrafttredelse av endringene under II § 16-40 gjelder følgende overgangsregler:
(1) Overgangsreglene gjelder kostnader knyttet til forsknings- og utviklingsprosjekt som er godkjent av Norges forskningsråd før 1. januar 2027.
(2) Skatteloven § 16-40 tredje ledd annet punktum gjelder ikke for kostnader som nevnt i første ledd.
(3) Skatteloven § 16-40 sjette ledd gjelder ikke for kostnader som nevnt i første ledd. I konsern etter aksjeloven § 1-3 og allmennaksjeloven § 1-3 behandles prosjekter som nevnt i første ledd med innbyrdes sammenheng som ett prosjekt. Kostnadsrammen fordeles mellom konsernselskapene etter hvor stor andel av de totale prosjektkostnadene som er pådratt hos det enkelte selskap.
(4) Skattyters samlede fradrag etter skatteloven § 16-40 kan ikke overstige kostnadsrammen på 25 millioner kroner i inntektsåret, uavhengig av om kostnadene er knyttet til prosjekt som nevnt i første ledd eller til prosjekt godkjent fra og med 1. januar 2027. Overstiger kostnadene rammen, foretas avskjæringen i kostnader knyttet til prosjekt godkjent fra og med 1. januar 2027.
(5) Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring av overgangsreglene.