Forslag
til stortingsvedtak om engangsavgift på motorvogner mv. for 2027
§ 1 Avgiftsplikt
Fra 1. januar 2027 skal det betales engangsavgift og vrakpantavgift for motorvogner etter satsene i dette vedtaket og reglene i særavgiftsloven.
§ 2 Avgiftssats – engangsavgift for personbiler, varebiler klasse 1 og minibusser klasse 1
For personbiler, varebiler klasse 1 og minibusser klasse 1 skal det beregnes engangsavgift med kr 13,05 per kg for den delen av egenvekten som overstiger 500 kg.
§ 3 Avgiftssats – engangsavgift for personbiler, varebiler klasse 1 og minibusser klasse 1 med stempeldrevet forbrenningsmotor
For personbiler, varebiler klasse 1 og minibusser klasse 1 med stempeldrevet forbrenningsmotor skal det beregnes engangsavgift med følgende satser:
-
a. egenvekt, med kr 267 per kg for den delen av vekten som overstiger 1 200 kg
-
b. CO2-utslipp
|
per g/km |
kr |
|
0–100 |
822 |
|
101-150 |
1 643 |
|
151–225 |
3 286 |
|
over 225 |
5 135 |
§ 4 Avgiftssats – engangsavgift for varebiler klasse 2 og lastebiler klasse 1 med stempeldrevet forbrenningsmotor
For motorvogner varebiler klasse 2 og lastebiler klasse 1 med stempeldrevet forbrenningsmotor skal det beregnes engangsavgift med følgende satser:
-
a. egenvekt, med kr 31 per kg for den delen av vekten som overstiger 1 200 kg
-
b. CO2-utslipp
|
per g/km |
kr |
|
0–100 |
462 |
|
101–150 |
616 |
|
over 150 |
1 232 |
§ 5 Avgiftssats – engangsavgift for minibusser klasse 2 med stempeldrevet forbrenningsmotor
For motorvogner minibusser klasse 2 med stempeldrevet forbrenningsmotor skal det beregnes engangsavgift med følgende satser:
-
a. egenvekt, med kr 61 per kg for den delen av vekten som overstiger 1 200 kg
-
b. CO2-utslipp
|
per g/km |
kr |
|
0–100 |
189 |
|
101-150 |
378 |
|
151–225 |
756 |
|
over 225 |
1 181 |
§ 6 Avgiftssats – engangsavgift for campingbiler med stempeldrevet forbrenningsmotor
For campingbiler med stempeldrevet forbrenningsmotor skal det beregnes engangsavgift med følgende satser:
-
a. egenvekt
|
per kg |
kr |
|
0–500 |
0 |
|
501–1 200 |
6,89 |
|
1 201–1 400 |
17,17 |
|
1 401–1 500 |
53,67 |
|
over 1 500 |
62,42 |
-
b. slagvolum
|
per cm3 |
bensindrevne |
ikke bensindrevne |
|
kr |
kr |
|
|
0–700 |
4,44 |
3,40 |
|
701–1 250 |
17,86 |
14,57 |
|
1 251–1 650 |
41,29 |
33,72 |
|
over 1 650 |
42,38 |
34,67 |
§ 7 Avgiftssats – engangsavgift for motorsykler med stempeldrevet forbrenningsmotor
For motorsykler med stempeldrevet forbrenningsmotor med plikt til å dokumentere CO2-utslipp skal det beregnes engangsavgift med følgende satser:
-
a. CO2-utslipp
|
per g/km |
kr |
|
0–75 |
0 |
|
76–135 |
830,18 |
|
over 135 |
1 122,52 |
-
b. slagvolum
|
per cm3 |
kr |
|
0–500 |
0 |
|
501–900 |
37,31 |
|
over 900 |
87,19 |
For motorsykler med stempeldrevet forbrenningsmotor uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp skal det beregnes engangsavgift med kr 10 071,35 per enhet (stykkavgift) og
-
a. motoreffekt
|
per kW |
kr |
|
0–11 |
0 |
|
over 11 |
318,91 |
-
b. slagvolum
|
per cm3 |
kr |
|
0–500 |
0 |
|
501–900 |
40,99 |
|
over 900 |
89,90 |
§ 8 Avgiftssats – engangsavgift for beltemotorsykler med stempeldrevet forbrenningsmotor
For beltemotorsykler med stempeldrevet forbrenningsmotor skal det beregnes engangsavgift med følgende satser:
-
a. egenvekt
|
per kg |
kr |
|
0–100 |
17,52 |
|
101–200 |
35,05 |
|
over 200 |
70,07 |
-
b. motoreffekt
|
per Kw |
kr |
|
0–20 |
28,14 |
|
21–40 |
56,31 |
|
over 40 |
112,59 |
-
c. slagvolum
|
per cm3 |
kr |
|
0–500 |
0 |
|
over 500 |
12,32 |
§ 9 Avgiftssats – vrakpantavgift
Det skal beregnes vrakpantavgift med følgende satser:
-
a. personbiler, varebiler klasse 1 og 2, minibusser klasse 1 og 2, campingbiler og beltemotorsykler: kr 2 400
-
b. motorsykler og mopeder: kr 500
-
c. lastebiler som ikke omfattes av engangsavgiften: kr 5 000
-
d. campingvogner: kr 3 000