Forslag
til lov om endringer i særavgiftsloven

I

I lov 19. juni 2026 nr. 41 om særavgifter gjøres følgende endringer:

§§ 13-1 til 13-3 skal lyde:

§ 13-1 Avgiftsplikt

Det skal beregnes avgift for petroleum som brennes, og naturgass som slippes til luft, og av CO2 som utskilles fra petroleum og slippes til luft, i tilfeller der utslippet skjer på innretning som brukes i forbindelse med utvinning eller transport av petroleum. Dette omfatter også flyttbare innretninger som er tilkoblet den faste innretningen med gangbro. Andre flyttbare innretninger og boring av letebrønner omfattes ikke av avgiften.

Avgift skal beregnes for innretninger som brukes i

  • a. indre norsk farvann, på norsk sjøterritorium og på kontinentalsokkelen, jf. petroleumsloven § 1-6 bokstav l

  • b. tilstøtende havområder utenfor kontinentalsokkelen i den utstrekning utvinning av petroleum er forbeholdt Norge etter avtale med annen stat

  • c. havområder utenfor kontinentalsokkelen for så vidt gjelder norsk anlegg for transport av petroleum

  • d. riket for så vidt gjelder anlegg som omfattes av petroleumsskatteloven § 3 bokstav b tredje punktum.

Dersom utvinningen skjer fra petroleumsforekomster som strekker seg over midtlinjen mot annen stat, jf. andre ledd bokstav b, skal det beregnes avgift bare av de mengdene som svarer til de norske rettighetshavernes eierandeler i innretningen.

Avgiften skal beregnes når utslippet skjer.

Departementet kan gi forskrift om måling og måleplikt, også om utstyr, framgangsmåte, korrigeringer av måleresultat og dokumentasjon.

§ 13-2 Registrering i Særavgiftsregisteret

Operatører for utvinningstillatelse eller tillatelse til anlegg og drift av innretninger for transport og utnyttelse av petroleum, som gjelder for den innretningen der petroleum brennes eller naturgass slippes ut, skal registreres i Særavgiftsregisteret.

§ 13-3 Avgiftspliktig

Avgiften skal beregnes av den som er eller skal være registret i Særavgiftsregisteret.

Rettighetshaverne etter utvinningstillatelsen eller tillatelsen til anlegg og drift av innretninger for transport og utnyttelse av petroleum som gjelder for den innretningen der petroleum brennes, naturgass slippes til luft og CO2 utskilles fra petroleum og slippes til luft, er solidarisk ansvarlige for avgiften.

II

Loven trer i kraft 1. januar 2027.