Forslag
til stortingsvedtak om merverdiavgift for 2027

§ 1 Saklig virkeområde og forholdet til merverdiavgiftsloven

Fra 1. januar 2027 skal det beregnes merverdiavgift etter satsene i dette vedtaket og reglene i merverdiavgiftsloven.

§ 2 Alminnelig sats

Merverdiavgift beregnes med 25 prosent av avgiftspliktig omsetning, uttak og innførsel med mindre annet er fastsatt i bestemmelsene nedenfor.

§ 3 Redusert sats med 15 prosent

Merverdiavgift beregnes med 15 prosent av omsetning, uttak og innførsel av næringsmidler som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-2.

Merverdiavgift beregnes med 15 prosent av omsetning og uttak av vann fra vannverk og avløpstjenester som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-12.

§ 4 Redusert sats med 12 prosent

Merverdiavgift beregnes med 12 prosent av omsetning og uttak av tjenester som gjelder:

  • a. persontransport mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-3

  • b. transport av kjøretøy på fartøy som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-4

  • c. utleie av rom i hotellvirksomhet mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-5

  • d. rett til å overvære kinoforestillinger som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-6

  • e. kringkastingstjenester som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-7

  • f. adgang til utstillinger i museer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-9

  • g. adgang til fornøyelsesparker mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-10

  • h. rett til å overvære idrettsarrangementer mv. som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-11.

§ 5 Redusert sats med 11,11 prosent

Merverdiavgift beregnes med 11,11 prosent av omsetning mv. av viltlevende marine ressurser som nevnt i merverdiavgiftsloven § 5-8.