Forslag
til stortingsvedtak om avgift på trafikkforsikringer for 2027
§ 1 Avgiftsplikt
Fra 1. januar 2027 skal det betales avgift for trafikkforsikringer og for gebyrer for manglende forsikring etter satsene i dette vedtaket og reglene i særavgiftsloven.
§ 2 Avgiftssats
Det skal betales avgift for trafikkforsikringer og gebyrer for uforsikrede kjøretøyer med følgende beløp per døgn:
|
Avgiftsgrupper |
Trafikkforsikringsavtale som tegnes eller har hovedforfall, og gebyr som er mottatt |
||
|---|---|---|---|
|
før 1. mars 2026 |
fra 1. mars 2026 t.o.m. februar 2027 |
fra 1. mars 2027 eller senere |
|
|
Avgiftsgruppe a |
|||
|
personbiler, varebiler, campingbiler, busser, kombinerte biler, lastebiler, samt trekkbiler med tillatt totalvekt fra og med 3 500 kg |
6,38 |
6,52 |
6,70 |
|
Avgiftsgruppe b |
|||
|
dieseldrevne motorvogner i avgiftsgruppe a som ikke har fabrikkmontert partikkelfilter |
7,93 |
8,10 |
8,32 |
|
Avgiftsgruppe c |
|||
|
årsprøvekjennemerker for motorvogner |
6,38 |
6,52 |
6,70 |
|
Avgiftsgruppe d |
|||
|
motorsykler; trehjuls, lette, mellomtunge og tunge |
5,39 |
5,51 |
5,66 |
|
Avgiftsgruppe e |
|||
|
andre kjøretøy |
0,38 |
0,39 |
0,40 |
|
Avgiftsgruppe f |
|||
|
motorvogner i avgiftsgruppe a som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder motorvogner hvor elektrisiteten er produsert i brenselceller |
8,96 |
9,16 |
9,41 |
|
Avgiftsgruppe g |
|||
|
varebiler med egenvekt under 1 785 kg som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder varebiler hvor elektrisiteten er produsert i brenselceller |
8,96 |
0 |
0 |
|
Avgiftsgruppe h |
|||
|
varebiler med egenvekt fra og med 1 785 kg som bare bruker elektrisitet til fremdrift, herunder varebiler hvor elektrisiteten er produsert i brenselceller |
8,96 |
9,16 |
0 |