Direktiv om radiostøy
Kommisjonsdirektiv 2005/49/EF om tilpassing av direktiv 72/245/EØF til den tekniske utviklingen med hensyn til radiostøy (elektromagnetisk kompatibilitet) i kjøretøyer, samt endring av direktiv 70/156/EØF...
Commission Directive 2005/49/EC amending, for the purposes of their adaptation to technical progress, Council Directive 72/245/EEC relating to the radio interference (electromagnetic compatibility) of vehicles and Council Directive 70/156/EEC on the approximation of the laws of the Member States ...
EØS-notat | 07.04.2010 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 07.09.2005
Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 21.09.2005
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Direktivet er implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 27-2.
Sammendrag av innholdet:
Direktiv 2005/49/EF av 25. juli 2005 om radiostøy (elektromagnetisk kompatibilitet) endrer direktiv 72/245/EØF, senest endret ved direktiv 2004/104/EF. Dette direktivet er et av særdirektivene under direktiv 70/156/EØF (typegodkjenningsdirektivet).
For å bedre sikkerheten for kjøretøy gjennom å påskynde innføring av ny teknologi, er det besluttet å tillate to radiofrekvensbånd for kortdistanse-radarutstyr i kjøretøy, 24 GHz-frekvensbåndet og 79 GHz-frekvensbåndet. 79 GHz-båndet er utpekt som det best egnede for bruk i kortdistanse-radarutstyr i kjøretøy. Imidlertid er teknologien for utnyttelse av dette frekvensbåndet ennå ikke kostnadseffektiv. Det er derfor besluttet å anvende 24 GHz-båndet i en begrenset tidsperiode. Utstyr for bruk av dette frekvensbåndet er tilgjengelig på kort sikt til fornuftige priser. Bruk av dette frekvensbåndet må begrenses for å unngå interferens med annet utstyr som bruker det samme frekvensbåndet. Bruken av utstyr i 24 GHz-området tillates kun når det opprinnelig var montert i et kjøretøy, eller erstatter opprinnelig montert utstyr, og kun inntil 30. juni 2013. Direktiv 2005/49/EF endrer direktiv 72/245/EØF slik at kortdistanse-radarutstyr som benytter de nevnte radiofrekvensbåndene tillates i kjøretøy. Direktiv 70/156/EØF endres tilsvarende.
Medlemsstatene bør etablere et overvåkningssystem som holder oversikt over antallet kjøretøy som benytter kortdistanse-radarutstyr som er registrert på deres territorium.
Vurdering
Norge har ikke produksjon av motorvogner, og praktiserer ikke denne type EØF-typegodkjenninger. Direktivet innebærer derfor ingen større realitetsendringer, og påvirker for øvrig i svært liten grad norske interesser ut over dagens situasjon.
Det bør opprettes et system for overvåkning av antallet kjøretøy som benytter kortdistanse-radarutstyr i 24 GHz-området som er registrert i Norge. Dette vil medføre en viss kostnad for det offentlige. For øvrig vil direktivet ikke få budsjettmessige konsekvenser eller medføre spesielle økonomiske konsekvenser verken for forbruker eller offentlig administrasjon.
Andre opplysninger
Norge har vært representert i arbeidsgruppene under CATP (Committee on the Adaptation to Technical Progress) i EU-kommisjonen, og har således hatt mulighet til å komme med synspunkter underveis.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2005/49/EF |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32005L0049 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 28.07.2005 |
Frist returnering standardskjema: | 08.09.2005 |
Dato returnert standardskjema: | 22.09.2005 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 11.03.2006 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 020/2006 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 07.04.2006 |
Høringsfrist: | 01.06.2006 |
Frist for gjennomføring: | 30.06.2006 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 30.06.2006 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 10.07.2006 |