Speil på traktor
Europaparlamentets og Rådets direktiv 2009/59/EF av 13. juli 2009 om speil på landbruks- og skogsbrukstraktor (kodifisering)...
Directive 2009/59/EC of the European Parliament and of the Council of 13 July 2009 on rear-view mirrors for wheeled agricultural or forestry tractors...
EØS-notat | 17.04.2012 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 01.12.2009
Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 22.01.2010
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: II. Jord- og skogbrukstraktorer
Status
Direktivet ble vedtatt 13. juli 2009, og trer i kraft 1. januar 2010.
Rettsakten ble innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte av 30. mars 2012, beslutning nr. 42/2012. Ikrafttredelse ble satt til 1. mai 2012. Rettsakten ble implementert i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) ved endringsforskrift av 11. april 2012, med ikrafttredelse satt til 1. mai 2012.
Sammendrag av innhold
Direktiv 2009/59/EF er en kodifisering av tidligere rettsakter. Direktivet opphever direktiv 74/346/EØF om speil på landbruks- og skogbrukstraktor. Direktiv 74/346/EØF er et særdirektiv til direktiv 74/150/EØF. Begge direktiv er blitt endret flere ganger. Direktiv 74/150/EØF er erstattet av nytt grunndirektiv 2003/37/EF. For å klagjøre regelverket, samt av rasjonaliseringshensyn, er direktiv 74/346/EØF kodifisert ved direktiv 2009/59/EF. Direktivet gjelder for traktor med maksimums hastighet på 40 km/t.
Det foreligger ingen materielle endringer i direktivet. Det kan ikke nektes utstedelse av EF-typegodkjenning eller nasjonal typegodkjenning for traktorer som tilfredsstiller kravene i direktivet.
Vurdering
Tiltredelse av direktivet medfører ingen økonomiske konsekvenser for Norge all den tid dette kun er en kodifisering av allerede implementerte direktiver. Det vil heller ikke medføre administrative konsekvenser utover det som må gjøres for å endre dagens forskriftstekst. Norge er positiv til direktivet, da regelverket blir enklere å forholde seg til. Direktivet anses for å være relevant og akseptabelt for Norge.
Forskrift av 4. oktober 1994 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) kap. 30 må endres for å implementere direktivet. Henvisninger til tidligere direktiv må suppleres med henvisning til dette direktivet.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Direktiv |
KOM-nr.: | KOM(2007)0236 |
Rettsaktnr.: | 2009/59/EF |
Basis rettsaktnr.: | 2003/37/EF |
Celexnr.: | 32009L0059 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 14.09.2009 |
Frist returnering standardskjema: | 19.10.2009 |
Dato returnert standardskjema: | 08.01.2010 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 30.03.2012 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 042/2012 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 17.12.2009 |
Høringsfrist: | 05.02.2010 |
Frist for gjennomføring: | 01.05.2012 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 11.04.2012 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 11.04.2012 |