Kjørefeltvarsler (Lane Departure Warning)
Kommisjonsforordning (EU) nr. 351/2012 av 23. april 2012, som implementerer europaparlamentets- og rådets forordning (EF) No. 661/2009, når det gjelder typegodkjenningskrav for kjørefeltvarsler (Lane Departure Warning, LDW) i kjøretøy...
Commission Regulation (EU) No 351/2012 of 23 April 2012 implementing Regulation (EC) No 661/2009 of the European Parliament and of the Council as regards type-approval requirements for the installation of lane departure warning systems in motor vehicles ...
EØS-notat | 26.04.2013 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 15.05.2012
Spesialutvalg: Handelsforenklinger
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 29.06.2012
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordning (EU) nr. 351/2012 ble vedtatt av Kommisjonen 23. april 2012, og kom til anvendelse i EU 14. mai 2012.
Rettsakten ble tatt inn i EØS-avtalen ved EØS-komiteens møte av 26. oktober 2012, beslutning nr. 194/2012. Kjøretøyforskriften ble sommeren 2012 avløst av ny forskrift 5. juli 2012 nr. 817 om godkjenning av bil og tilhenger til bil. Forskriften trådte i kraft 15. september 2012. Rettsakten er implementert i ny forskrift.
Sammendrag av innhold
Kommisjonsforordning (EU) nr. 351/2012 implementerer forordning (EF) nr. 661/2009 om typegodkjenningskrav til kjøretøyers generelle sikkerhet, som krever at nye kjøretøy i klasse M2, M3, N2 og N3 (busser og lastebiler) skal være utstyrt med kjørefeltvarsler (Lane Departure Warning, LDW). Forordning nr. 351/2012 angir de detaljerte tekniske kravene og godkjenningsprosedyrene for slike kjørefeltvarslingssystemer. Videre gir forordningen unntak fra kravet om kjørefeltvarslingssystemer for visse typer kjøretøy som i utgangspunktet er omfattet av kravet i forordning nr. 661/2009. Dette gjelder i hovedsak spesialkjøretøy, og busser beregnet for stående passasjerer.
Kjørefeltvarslingssystemer skal varsle føreren av et kjøretøy dersom kjøretøyet uønsket er i ferd med å forlate kjørefeltet. Hensikten er å hindre trafikkulykker. Kravet er basert på optisk detektering av kantlinjer, og vil antas å bedre trafikksikkerheten i Norge.
Merknader
EU-hjemmel
Forordning (EU) nr. 351/2012 er en gjennomføringsforordning vedtatt av Kommisjonen med hjemmel i traktaten om den Europeiske Unions virkemåte (TEUV), artikkel 291.
Gjeldende rett og norsk gjennomføring -se punktet "status"
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er behandlet i Spesialutvalget for handelsforenklinger
Vurdering
Forordningen anses EØS-relevant og akseptabel for Norge.
Andre opplysninger
Norge har deltatt under TCMV`s (EU`s kjøretøykomite) behandling av saken.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 351/2012 |
Basis rettsaktnr.: | 661/2009 |
Celexnr.: | 32012R0351 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 27.04.2012 |
Frist returnering standardskjema: | 08.06.2012 |
Dato returnert standardskjema: | 25.06.2012 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 26.10.2012 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 194/2012 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 31.05.2012 |
Høringsfrist: | 16.07.2012 |
Frist for gjennomføring: | 01.11.2012 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 09.11.2012 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 09.11.2012 |