Revisjon av klasseselskap
Forordning om felles regler og standarder for klasseselskap og inspeksjon av skip...
Regulation on common rules and standards for ship inspection and survey organisations...
EØS-notat | 24.09.2012 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.03.2012
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.02.2010
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og handelsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport
Status
Rettsakten ble vedtatt av Parlamentet og Rådet 23. April 2009 og publisert 28. mai 2009.
Sammendrag av innhold
Opprinnelig ble EØS-posisjonsnotat om gjennomføring av direktiv 2009/15/EF samt forordning (EF) 391/2009 behandlet 17. februar 2010 i spesialutvalget for transport. Innholdet i de to rettsaktene er i stor grad en konsolidering av reglene i direktiv 94/57/EF allerede innlemmet i EØS-avtalen ved EØS-beslutning nr. 30/95, med unntak av noen tilleggsbestemmelser herunder artikkel 6 om bøtelegging av godkjente klasseselskap.
Kommisjonen kan etter artikkel 6 i forordning 391/009 bøtelegge klasseselskap som de selv har godkjent. Etter direktiv 94/57/EF var den eneste sanksjonsmuligheten overfor et klasseselskap å trekke godkjenningen av disse tilbake. Innføring av bøter representerer således en mildere sanksjonsform slik at man i større grad får en gradering av sanksjonsmulighetene.
Det presiseres at EØS-posisjonsnotatet kun omhandler artikkel 6 i forordning 391/2009, og vil således være å anse som et tillegg til notatet som allerede har vært behandlet i SU transport.
I henhold til artikkel 6 i forordning 391/2009 kan følgende alvorlig og gjentakende feil føre til en ileggelse av et overtredelsesgebyr:
· Dersom et klasseselskap gjentatte ganger og i vesentlig grad ikke har oppfylt krav stipulert i anneks 1 til forordningen; · Dersom et klasseselskap gjentatte ganger og i vesentlig grad ikke overholder rapporteringskrav samt gjør tilgjengelige den informasjon som beskrevet i artikkel 8(4) og 9 i samme forordning;· Dersom et klasseselskap gjentatte ganger i vesentlig grad ikke oppfyller krav stipulert i artikkel 10 om gjensidig anerkjennelse av sikkerhetsutstyr med de begrensninger som er innbakt i bestemmelsens ordlyd; · Dersom det blir kartlagt at et klasseselskap har vesentlige mangler i sin struktur, sine systemer, prosedyrer eller internkontroll; eller · Dersom et klasseselskap forsettelig har gitt Kommisjonen mangelfull, misvisende eller direkte feil informasjon som innhentes i forbindelse med implementeringskontroll foretatt av Kommisjonen slik beskrevet i artikkel 8 i forordningen.
I tillegg kan Kommisjonen ilegge et klasseselskap tvangsmulkt i følgende typer av saker:
· Dersom et klasseselskap ikke implementerer, eller implementerer for sent, preventive og/eller korrigerende tiltak påkrevet av Kommisjonen typisk i etterkant av en kontroll gjennomført i henhold til artikkel 8 i forordningen.
Ved fastsettelse av overtredelsesgebyr eller ved ileggelse av tvangsmulkt skal størrelsen på disse være forholdsmessig i forhold til sakens alvorlighet samt den økonomiske situasjonen til det aktuelle klasseselskap. Ved en slik fastsettelse skal man spesielt se hen til i hvilken grad den aktuelle overtredelsen har hatt en negativ effekt på sikkerhet og/eller miljø. Størrelsen på overtredelsesgebyr eller tvangsmulkt kan ikke overskride fem prosent av selskapets gjennomsnittlig omsetning de tre siste årene.
EU-domstolen kan overprøve Kommisjonens fastsettelse av overtredelsesgebyr/tvangsmulkt.
Vurdering
Innholder informasjon unntatt offentligheten ihht. offentlighetsloven § 14 jf.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2005)587 |
Rettsaktnr.: | 391/2009 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32009R0391 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 28.05.2009 |
Frist returnering standardskjema: | 09.07.2009 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Ja |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |