Bagatellmessig støtte
Ny forordning om bagatellmessig støtte
Commission regulation 1407/2013 - de minimis aid
EØS-notat | 11.04.2014 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 10.04.2014
Spesialutvalg: Offentlig støtte
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XV. Statsstøtte
Kapittel i EØS-avtalen:
Status
Den nye forordningen om bagatellmessig støtte trådte i kraft for EUs medlemsland 1. januar 2014. Det er nødvendig å inkorporere forordningen i norsk rett for at forordningen skal ha virkning i intern rett. Norske støttegivere kan derfor ikke lovlig tildele støtte i medhold av den nye forordningen før den er gjennomført i norsk rett. Det er forventet at EØS-komiteen vil vedta å innlemme forordningen i EØS-avtalen 16. mai 2014, deretter må den gjennomføres i norsk rett igjennom endring av forskrift 14. november 2008 nr. 1213 om unntak fra notifikasjonsplikt for offentlig støtte § 2.
Sammendrag av innhold
EU-kommisjonen vedtok 18. desember 2013 forordning nr. 1407/2013 om bagatellmessig støtte. Forordningen gir støttegivere adgang til å tildele bagatellmessig offentlig støtte uten at dette må notifiseres eller meldes til ESA, så fremt alle vilkårene i forordningen er oppfylt. Forordningen erstatter kommisjonsforordning nr. 1998/2006 om bagatellmessig støtte som utløp ved årsskiftet, og innebærer hovedsakelig en videreføring og klargjøring av gjeldende rettstilstand. Den nye forordningen tillater at det offentlige støtter et foretak med til sammen 200.000 euro over en periode på tre år, såfremt en oppfyller alle vilkårene i forordningen. For foretak som tilbyr visse frakttjenster i veitransportsektoren gjelder en lavere terskel på 100 000 euro over tre år.
Bakgrunn Enkelte typer mindre støttetildelinger anses imidlertid for å være av en slik art at de ikke påvirker konkurransen. De faller dermed utenfor virkeområdet til TEUV artikkel 107(1)/EØS-avtalen artikkel 61(1) og er følgelig unntatt fra meldeplikten til ESA. Vilkårene for å gi slik støtte, som betegnes som ”bagatellmessig støtte”, har vært regulert i Kommisjonsforordning (EF) nr. 1998/2006 om bagatellmessig støtte. Kommisjonen ønsker å utvide medlemslandenes handlingsrom til å gi offentlig støtte uten at dette må notifiseres. På denne bakgrunn har Kommisjonen revidert den eksisterende forordningen om bagatellmessig støtte (”de minimis”).
|
|||
Vurdering
Både spesialutvalget og referansegruppen for offentlig støtte har vært løpende orientert om revisjonen, og gitt anledning til å gi innspill underveis i forbindelse med Kommisjonens høringer om utkast til nye regler. Utkast til ny forordning har også blitt lagt ut på høring på departementets hjemmeside.
I høringsrunden til kommisjonens tidligere utkast uttalte Norge, i likhet med mange medlemsland, at vi var i mot at det innføres et krav om nasjonalt register eller rapporteringsforpliktelser for bagatellmessig støtte. Begrunnelsen var at dette ville innebære en stor administrativ byrde for medlemslandene og støttegivere, særlig sett i forhold til at bagatellmessig støtte ikke anses å kunne påvirke samhandelen og konkurransen. Forslaget ble derfor strøket av Kommisjonen. I likhet med Sverige og Finland, er Norge enig i Kommisjonens vurdering om at terskelverdien ikke bør heves på nåværende tidspunkt for å hindre at konkurransen vris.
Den nye forordningen er hovedsakelig en videreføring og klargjøring av dagens rettstilstand, og vil etter departementets vurdering gjøre det enklere for støttegivere å tildele støtte i samsvar med forordningen. Det har ikke vært noen reaksjoner fra spesialutvalget eller referansegruppen for offentlig støtte, eller andre høringsinstanser, på den vedtatte forordningen om bagatellmessig støtte.
Andre opplysninger
Den nye forordningen skal virke fra 2014-2020. KOM har uttalt at de i denne perioden vil evaluere hvordan forordningen virker. To år før forordningen utløper vil KOM be medlemslandene utfylle et detaljert spørreskjema for å innhente ytterlige opplysninger, samt ha en offentlig høringsprosess der det bes om innspill. Det forventes at terskelverdien og hvordan en kan sikre overholdelse av forordningen også vil bli temaer i neste runde.
Nøkkelinformasjon
Type sak | Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen |
KOM-nr.: | |
Basis rettsaktnr.: | 1407/2013 |
Norsk regelverk
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |
Fylker og kommuner
Berører fylker og kommuner i vesentlig grad. |