Markedsmisbruksforordningen (MAR)- utfyllende Kommisjonsforordning forsåvidt gjelder unntak for enkelte offentlige organer og sentralbanker i tredjeland, for indikatorer for markedsmanipulasjon, terskler for visse aktører i klimakvotemarkedet og enke...
Kommisjonenes delegerte forordning (EU) 2016/522 - supplement til Europaparlaments- og rådsforordning om markedsmisbruk (EU) nr. 596/2014 forsåvidt gjelder unntak for enkelte offentlige organer og sentralbanker i tredjeland, for indikatorer for markedsmanipulasjon, terskler for visse aktører i klimakvotemarkedet og enkelte andre supplerende bestemmelser.
COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2016/522 supplementing Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council as regards an exemption for certain third countries public bodies and central banks, the indicators of market manipulation, the disclosure thresholds, the competent authority for notifications of delays, the permission for trading during closed periods and types of notifiable managers' transactions
EØS-notat | 08.11.2019 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 09.02.2016
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 19.11.2018
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer
Status
Forordningen er vedtatt i EU, men foreløpig ikke inntatt i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Forordningen er utfyllende bestemmelser til forordning om markedsmisbruk (EU) nr. 596/2014 (MAR).
Bestemmelsene omfatter:
- unntak for visse sentralbanker og andre offentlige institusjoner (også visse tredjeland) fra MAR når de agerer i et marked utfra politiske målsetninger (penge- eller valutapolitikk eller forhold rundt styring av offentlig gjeld)
- unntak for aktører på klimakvote markedet som har kvoter som i størrelse ligger under angitte minimumsterskler.
- hvem som skal være nasjonal tilsynsmyndighet mht utsatt underretning om innsideinformasjon
- enkelte regler om primærinnsiders handel i perioder med innsideinformasjon og meldeplikt forøvrig
- indikatorer for manipulerende adferd.
Merknader
Rettslige konsekvenser
For å gjennomføre bestemmelsene i norsk rett er man avhengig av gjennomføring av MAR. Vedlegget til MAR Bilag 1, A og B er vesentlige for denne utfyllende forordningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Gjennomføringen av forordningen antas ikke å få administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning for Finanstilsynet eller andre offentlige myndigheter
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Forordningen er EØS relevant. Det er behov for tekniske tilpasninger for ikrafttredelse av forordningen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 0000/2016 |
Basis rettsaktnr.: | 596/2014 |
Celexnr.: | 32016R0522 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 18.12.2015 |
Frist returnering standardskjema: | 08.04.2016 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Ja |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |