Taksonomiforordningen: Tekniske screeningkriterier for klassifisering av økonomisk aktivitet
Delegert kommisjonsforordning (EU) 2021/2139 av 4. juni 2021 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2020/852 ved fastsettelse av de tekniske screeningkriteriene for å fastslå vilkårene for at en økonomisk aktivitet skal anses å bidra vesentlig til begrensning av klimaendringer eller tilpasning til klimaendringer og for å fastslå hvorvidt den økonomiske aktiviteten ikke er til betydelig skade for noen av de andre miljømålene
Commission Delegated Regulation (EU) 2021/2139 of 4. juni 2021 supplementing Regulation (EU) 2020/852 of the European Parliament and of the Council by establishing the technical screening criteria for determining the conditions under which an economic activity qualifies as contributing substantially to climate change mitigation or climate change adaptation and for determining whether that economic activity causes no significant harm to any of the other environmental objectives
EØS-notat | 16.12.2021 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 27.08.2021
Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester
Kapittel i EØS-avtalen: V. Bestemmelser som gjelder alle finansielle tjenester
Status
Forordningen ble vedtatt av Kommisjonen 4. juni 2021 og venter på publisering i Official Journal. Den vil gjelde fra 1. januar 2022 i EU, og er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.
Hovedforordningen (2020/852) er ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen. Forslag til regler om nasjonal gjennomføring av hovedforordningen har vært på høring.
Sammendrag av innhold
Rettsakten er teknisk utfyllende regelverk til taksonomiforordningen (Forordning (EU) 2020/852). Taksonomiforordningen er et rammeverk som inneholder kriterier for foretak og investorer for klassifisering av økonomisk aktivitet som miljømessig bærekraftig. Informasjon om taksonomiforordningens virkeområde er utdypet i eget EØS-notat. Formålet er blant annet å redusere risikoen for grønnvasking og regulatorisk fragmentering mellom ulike sektorer. Forordningen oppstiller fire vilkår en økonomisk aktivitet må oppfylle for å kvalifisere som miljømessig bærekraftig. Et av disse vilkårene er at aktiviteten må være i tråd med tekniske screeningkriterer som vedtatt av Kommisjonen gjennom delegerte rettsakter i tråd med art. 10(3) og 11(3).
Rettsakten spesifiserer, i henhold til ovennevnte artikler i taksonomiforordningen, de tekniske screeningkriteriene som visse økonomiske aktiviteter skal vurderes etter for å kvalifisere til å bidra vesentlig til begrensning av klimaendringer og/eller klimatilpasning. Rettsakten spesifiserer også kriterier for å avgjøre hvorvidt de samme aktivitetene ikke er til betydelig skade for taksonomiens miljømål: begrensning av klimaendringer, klimatilpasning, bærekraftig bruk og beskyttelse av hav og marine ressurser, omstilling til en sirkulær økonomi, avfallsforebygging og gjenvinning, forebygging og kontroll av forurensing, og vern om og restaurering av naturmangfold og økosystemer.
Det følger av taksonomiforordningen art. 19(5) at Kommisjonen skal gjennomgå de tekniske screeningkriteriene minst hvert tredje år.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Forordningen er utfyllende regelverk til taksonomiforordningen. Finanstilsynet foreslo i et høringsnotat 27. oktober 2020 at opplysningskravene og rapporteringspliktene som følger av taksonomiforordningen, gjøres gjeldende i en ny lov om opplysninger om bærekraft. Når denne forordningen tas inn i EØS-avalen forventes det at den vil gjennomføres i norsk rett ved inkorporasjon i forskrift som er hjemlet i lov som gjennfomfører taksonomiforordningen.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Forodningen fastsetter tekniske regler til nye plikter som vil følge av hovedforordningen. Reglene forventes ikke å få vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for myndigheter/foretak/forbrukere.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten er vurdert av spesialutvalget for kapitalbevegelser og finansielle tjenester, der berørte departementer er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.
Vurdering
Avhengig av når hovedforordningen (2020/852) blir tatt inn i EØS-avtalen og trer i kraft i EFTA/EØS, vil ikrafttredelsestidspunkt for denne måtte tilpasses slik at den trer i kraft tidligst samtidig som hovedrettsakten.
Rettsakten vil gjelde i EU fra 1. januar 2022. Det må vurderes om det vil være behov for tilsvarende utsettelse for EØS/EFTA aktører fra det tidspunkt rettsakten trer i kaft i EØS-avtalen.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | KOM(2021)2800 |
Rettsaktnr.: | 2021/2139 |
Basis rettsaktnr.: | 2020/852 |
Celexnr.: | 32021R2139 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 18.06.2021 |
Frist returnering standardskjema: | 08.10.2021 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |