Endring flygelederforordningen 2023 (RMT.0668)

Kommisjonsforordning (EU)2023/893 av 21. april 2023 som endrer kommisjonsforord (EU) 340/2015 om tekniske krav og administrative prosedyrer knyttet til flygelederes lisenser og sertifikater

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2023/893 of 21 April 2023 amending Regulation (EU) 2015/340 laying down technical requirements and administrative procedures relating to air traffic controllers’ licences and certificates

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 06.09.2021

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

NPA har vært på høring med høringsfristen 24. september 2021. Opinion ble presentert 1. september 2022. Vedtatt i EU 21. april 2023.  Frist for ikrafttredelse i EU er satt til 4. august 2024.

Sammendrag av innhold

EU vedtok 21. april 2023 forordning (EU) 2023/893 som endrer forordning (EU) 340/2015 (flygelederforordningen) (RMT.0668).

Forordningen medfører følgende endringer.:

  • Forenkling av det europeiske flygeledersertifikatsystemet der enkelte rettigheter og rettighetspåtegninger fjernes og/eller endres.
  • Oppbygging og innhold i treningsprogrammene oppdateres, forenkles og tilpasses slik at det er mer på linje med den siste utviklingen for ICAO SARPS. Dette gjelder spesielt basic trening og rettighetstreningsprogram.
  • Oppdatert fremgangsmåte for sertifikatadministrasjon ved skifte mellom forskjellige myndigheter.
  • Oppdatering av kravene til grunnopplæring med hensyn til ny teknologisk utvikling og operasjonelle endringer (HUM).
     

Hensikten med endringen er bl.a.:

  • Harmonisering av flygelederbestemmelsene med annet EU-regelverk og med ICAO SARPs.
  • En enklere sertifikatstruktur.
  • Mulighet for økt tilrettelegging for flygelederes sertifikater ved dynamisk sektorisering over landegrensen.
  • Tilrettelegging for mer fleksible ordninger for instruktører, sensorer og flygelederelever som arbeider i et annet land enn der sertifikatet er utstedt, noe som kan bidra positivt ved bruk av freelance-instruktører og sensorer.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Endringene vil bli gjennomført ved endring av forskrift om utdanning og sertifisering av flygeledere BSL C 3-1. Endringsforordningen gis med hjemmel i forordning (EU) 2018/1139, som per november 2023 ikke er gjennomført i norsk rett. Forordning (EU) 2023/893 er ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

  • Treningsprogrammene må godkjennes på nytt.
  • Alle flygeledere må på sikt få nytt sertifikat, som skiftes ut når de normalt fornyes.

Bortsett fra en del prosedyreendringer både hos opplæringsorganisasjonene og Luftfartstilsynet vil de økonomiske og administrative konsekvensene være begrenset. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet har gjort markedet oppmerksom på endringsforslaget i forbindelse med høringsprosessen. 

Luftfartstilsynet finner at forslaget er EØS-relevant og akseptabelt.

Vurdering

  • Military ATCO training: Norge har ingen militære flygeledere og berøres derfor ikke av dette. Kreditering av militær flygelederutdanning i den hensikt å kunne å oppnå et sivilt sertifikat som flygelederelev synes riktig og støttes av Luftfartstilsynet.
  • Forenkling av sertifikatsystemet samt med  reduksjon fra 6 til 5 rettigheter, og fra 9 til 4 rettighetspåtegninger.
  • Utstedelse av sertifikater kan gjøres av annen myndighet for sensorer og instruktører (simulator) samt for flygelederelever. Språktest kan også gjennomføres i annet land, og skal anerkjennes av andre myndigheter. Utstedelse av sertifikat for flygeledere på enheter (unit endorsement) må fortsatt gjøres av angjeldende stat. Dette vurderes å være en hensiktsmessig endring.
  • Ny bestemmelse om «exchange of competent authority» tydeliggjør prosesser om samarbeid mellom myndighetene vedrørende flygeledersertifikater
  • Språktest i andre land (assessment of language assessment methods) gjennomføres med ulik kvalitet. EASA follow-up of the Best Intervention Strategy (BIS) on ‘Language Proficiency Assessment and Oversight’. Dette er et viktig arbeid og både EASA og ICAO har rettet fokus på standardisering mht. engelsk språk for relevante yrkesgrupper.
  • Tilnærming av det europeiske regelverket mot ICAO SARPS (Annex 1) forenkler og har en positiv innvirkning, selv om det fortsatt er forskjeller.
  • Forordningen beskriver fremgangsmåte for rapportering og håndtering av hendelser jf 376/2014, og for at et slikt system kan bli gjennomført i eksisterende management system, i stedet for i et separat system. Dette innebærer også implementering av Just Culture prinsipper, utveksling av sikkerhetsrelatert informasjon og beskyttelse av den som rapporterer. Dette vurderes også som en hensiktsmessig endring.
  • ATCO regelverkets tilnærming til ATM/ANS-regelverket mht tilsyn og endringshåndtering vil forenkle, og bidra til standardisering.

Luftfartstilsynet finner at forslaget er EØS-relevant og akseptabelt.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2023/893
Basis rettsaktnr.: 2018/1139
Celexnr.: 32023R0893

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 08.03.2023
Frist returnering standardskjema: 27.06.2023
Dato returnert standardskjema: 30.06.2023
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker