Korrigering av forordning 748/2012 - innføring av definisjon av CMPA
Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2023/1028 av 20. mars 2023 som reviderer forordning 748/2012 med hensyn til definisjon av komplekse motordrevne fly og korrigering av forordningen
Commission Delegated Regulation (EU) 2023/1028 of 20 March 2023 amending Regulation (EU) No 748/2012 as regards the definition of complex motor-powered aircraft and correcting that Regulation
EØS-notat | 01.06.2023 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.04.2023
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Regelverket ble behandlet i EASA komiteen ekspertgruppemøte 15.02.2023
Sammendrag av innhold
Regelverket reviderer forordning (EU) 748/2012 med hensyn til innføring av definisjon av "complex motor-powered aircraft" (CMPA), samt korrigering av feil som har oppstått i tilknyttning til tidligere revisjon av forordning 748/2012. Tidligere revisjonen var tilknyttet innføring av forordning 2022/1358. Definisjon av CMPA som innføres kommer opprinnelig fra basisforordning 216/2008. Definisjon av CMPA ble ikke tatt inn i ny basisforordning 2018/1139, selv om det var en del av gamle basisforordning 216/2008. CMPA er et begrep som er brukt i forordning 748/2012, derfor er det behov for at definisjonetas inn i forordningen.
De øvride endringene omhandler korrigering av små feil som har oppstått i tilknytting til innføring av forordning 2022/1358. Regelverket korrigerer følgende feil:
- Artikkel 1 punkt 5 av forordning 2022/1358 feilaktig sier at paragraf 3 og 4 av artikkel 3 av forordning 748/2012 erstattes, men det er paragraf 2 og 3 som erstattes. Hele artikkel 3 av forordning 748/2012 skal nå omskrives for å unngå forvirring.
- Artikkel 1 punkt 6 av forordning 2022/1358 feilaktig sier at paragraf 3 av artikkel 8 av forordning 748/2012 erstattes, men artikkel 8(3) skal beholdes. Det originale artikkel 8(3) skal nå innføres som paragraf 6.
- Artikkel 1 punkt 8 av forordning 2022/1358 feilaktig sier at paragraf 2 og 3 av artikkel 9 av forordning 748/2012 erstattes, men artikkel 9(2) og (3) skal beholdes. Hele artikkel 9 skal nå omskrives for å unngå forvirring.
Det har ikke vært gitt en NPA eller Opinion for regelvereket og EASA har ikke gjennomført en høringsprosess, fordi det ikke var behov for det.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Gjennomføring av den nye endringsforordningen vil gjøres gjennom endring av forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften).
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ingen
Sakkyndige instansers merknader
Luftfartstilsynet finner forslag til rettsakt EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.
Vurdering
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2023/1028 |
Basis rettsaktnr.: | 2018/1139 |
Celexnr.: | 32023R1028 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | |
Frist returnering standardskjema: | |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |